از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون، قیمت مرغ از پنجهزار و 500 تومان به ششهزار و 400 تومان رسید که بهدلیل ترفند خودداری از فروش توسط تولیدکنندگان بود، اما از امشب با اعلام بار توسط تولیدکنندگان، قیمتها دوباره به وضعیت قبل برمیگردد.
منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 06 بهمن 1394ساعت انتشار : 11:17:20
از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون، قیمت مرغ از پنجهزار و 500 تومان به ششهزار و 400 تومان رسید که بهدلیل ترفند خودداری از فروش توسط تولیدکنندگان بود، اما از امشب با اعلام بار توسط تولیدکنندگان، قیمتها دوباره به وضعیت قبل برمیگردد.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره افزایش 900 تومانی قیمت مرغ در چند روز اخیر گفت: از پنجشنبه هفته گذشته تا به امروز، قیمت مرغ از پنجهزار و 500 تومان به ششهزار و 400 تومان رسیده است که هنوز با قیمت واقعی هفتهزار تومانی فاصله دارد.
مهدی یوسفخانی افزود: تولیدکنندگان با هماهنگی یکدیگر، از فروش بهصورت هماهنگ خودداری کردند تا میزان عرضه کم شود و بدینترتیب قیمت مرغ یک هفتهای بالا نگه داشته شود.
وی خاطرنشان کرد: صنعت مرغداری در شرایط حاضر مطلوب نبوده و مرغداران متقبل ضرر و زیان زیادی میشوند که این ترفند میتواند چند بار در سال تکرار شود و بدینترتیب قیمت مرغ در حد منطقیتری نگه داشته شود.
یوسفخانی ادامه داد: از امشب که اعلام بار توسط تولیدکنندگان انجام میشود، پیشبینی میکنیم که دوباره از فردا شاهد بازگشت مرغ به قیمت حدود پنجهزار و 500 تومانی باشیم.
وی تصریح کرد: مرغداران با این ترفند میتوانند محصول خود را در فارمها نگهداری کرده و با وجود آنکه هزینههایی همچون دان بر آنها متقبل میشود، اما چون وزن مرغها افزایش مییابد، میتواند برای آنها سودآور باشد.
یوسفخانی یادآور شد: امیدواریم که قیمت مرغ منطقی شده و به هفتهزار تومان برسد تا تولیدکنندگان بیش از این ضرر و زیان نبینند، زیرا در شرایط حاضر که تولید افزایش یافته است و میزان خرید مردم منطقیتر شده است، برای تولیدکنندگان نفروختن مرغ ضرر محسوب میشود.
وی تأکید کرد: قیمت مرغ زنده از سههزار و 400 تومان به چهارهزار تومان و قیمت مرغ کشتهشده در میدان بهمن و آنچه که اتحادیه اعلام کرده است، از پنجهزار و 500 به ششهزار و 400 تومان طی چند روز اخیر نوسان داشته است.
دست نیمی از واسطهها در مراکز عرضه مستقیم قطع میشود
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره ایجاد مراکز عرضه مستقیم و تأثیر آن بر بازار مصرف ماهی اظهار داشت: اگر سازمان شیلات ایران و سایر دستگاهها میادین اصلی را برای عرضه ماهی ایجاد کنند، تا 50 درصد ممکن است دست واسطهها قطع شود، اما نمیتوانیم 100 درصد مطمئن باشیم که واسطهای در این بین وجود نداشته باشد.
یوسفخانی همچنین گفت: ایجاد مراکز عرضه مستقیم، تعداد واسطهها را از دو به یک واسطه و در مجموع تعداد واسطهها را نصف میکند.
وی در ادامه افزود: قیمت ماهی در هفته اخیر تغییراتی در بازار نداشته است و روند ثابتی را طی میکند.
یوسفخانی در پایان درباره میدان بعثت که مرکز عرضه مستقیم ماهی است، خاطرنشان کرد: این مرکز توانسته است طی سالهای اخیر موفق عمل کند، زیرا قیمت اصلی محصولات آبزی از این بازار به بیرون انتشار مییابد./
خبرنگار: مژگان ستار
L-941106-01