اکو فود

نخستین سایت خبر خوان صنایع غذایی و کشاورزی

امروز : شنبه 29 دى ماه 1403
آخرین به روز رسانی:
جمعه 28 دى ماه 1403 ساعت: 23:25:12

انتخاب هفت عضو هیأت علمی از پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در بین برترین دانشمندان جهان

انتخاب هفت عضو هیأت علمی از پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در بین برترین دانشمندان جهان

25 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که هفت نفر آنان از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه بودند، در بین یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار گرفتند.

منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 07 بهمن 1394ساعت انتشار : 9:47:22
25 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که هفت نفر آنان از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه بودند، در بین یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار گرفتند.   به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، 25 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بین یک درصد دانشمندان برتر و نخبگان علمی جهان قرار گرفتند. پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI - ESI) بر اساس فعالیت 10 سال اخیر پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر دنیا می پردازد که هردو ماه یک‌بار و بر اساس آخرین تحولات در شبکه علم بین‌الملل به‌روزرسانی می‌شود و بر اساس داده‌های اخیر این پایگاه، دانشگاه تهران با 25 عضو هیأت علمی در میان یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان، در صدر دانشگاه‌های ایران به لحاظ فعالیت دانشمندان برتر در آن قرار گرفت. در گزارش اخیر پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI - ESI)، دکتر امید بزرگ‌حداد، دکتر علیرضا کیهانی، دکتر سیدهادی رضوی، دکتر کرامت‌الله رضایی، دکتر محمود امید، دکتر شاهین رفیعی و دکتر زهرا امام‌جمعه از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در فهرست یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار گرفته‌اند. معیار انتخاب پژوهشگران برتر، تعداد استنادهای صورت‌گرفته به تولیدات علمی آنها در رشته و حوزه‌های موضوعی 22 گانه مورد ارزیابی این پایگاه است. بر همین اساس پژوهشگرانی که بر اساس مقالات چاپ‌شده خود، بالاترین استناد را داشته‌اند، مرتب‌سازی و سپس یک درصد برتر آنها، در حوزه‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند.   مقاله‌محور شدن، نتیجه ورود آسان تحصیلات تکمیلی به هر دانشگاه عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و یکی از منتخبین این فهرست 25 نفره، در این باره گفت: این رتبه‌بندی از سوی پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز و بر اساس کیفیت مقالات و میزان استناد به آنها انجام می‌گیرد. شاهین رفیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره اینکه چگونه می‌توان در سطح کشور نیز کیفیت مقالات را افزایش داد و مانع از نگاه صرفاً کمیتی شد، افزود: متأسفانه در حال حاضر زیرساخت‌های لازم وجود ندارد، وظیفه اساتید رشد نیروهای جدید و ارتقای جایگاه دانشجویان است، امروزه نیز بسیاری از دانشجویان ما جایگاه خوبی در سطح بین‌المللی دارند، اما برای ارتقای سطح علمی کشور باید نگاه افراد تغییر کند. وی یکی از دلایل عمده بروز نگاه کمیتی به مقالات را ورود سریع و آسان تحصیلات تکمیلی به هر دانشگاه و در نتیجه آن مقاله‌محور شدن اساتید و دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه باید محلی باشد برای حل مشکلات، در حالی که اکنون با این رویه خود به یکی از مشکلات تبدیل شده است و تولید مقاله برای ارتقای علمی دغدغه‌ بزرگ برخی از اساتید است. رفیعی ادامه داد: در گذشته تعداد دانشجویی که در سطح کشور در مقطع دکترای رشته ماشین‌آلات گرفته می‌شد، چهار نفر بودند، این در حالی است که امروزه و هرساله 70 دانشجوی دکترای ماشین‌آلات گرفته می‌شود و رقابت اصلی بر سر مقاله و تعداد آن است که این معضلی است که خود باعث آن شده‌ایم. وی تصریح کرد: اگر تعداد مقالات دانشجویان برای قبولی آنها در مقطع دکتری حائز اهمیت نبود و به جای آن اعلام می‌شد که هر فردی که بتواند مشکلی را در زمینه رشته خود حل کند و گواهی قابل استنادی ارائه دهد می‌تواند در این مقطع ادامه تحصیل بدهد، تاکنون علاوه بر حل بسیاری از مشکلات موجود، تعداد زیادی ایده نو و جدید نیز داشتیم.   انتشار مقاله بیشتر، تنها دغدغه سرمایه‌های علمی کشور عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروزه تعداد زیادی از اساتید و دانشجویانی که می‌توانستند به‌عنوان سرمایه‌های کشوری به حل مشکلات بپردازند، تنها به‌دنبال انتشار مقاله‌های بیشتر هستند، یادآور شد: آنچه مایه تأسف بیشتر است، انتشار مقالات در مجلاتی است که با دریافت هزینه‌ای این کار را انجام می‌دهند و میزان زیادی ارز از کشور خارج می‌شود. رفیعی از راهکارهای حل این معضل را اصلاح روش ارتقای اساتید و پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا عنوان کرد و اظهار داشت: چالش مقاله‌محوری در پژوهش جدی است و باید بتوانیم مقاله‌محوری را به پژوهش‌محوری تغییر دهیم. وی تأکید کرد: برای حل مشکلات نیازمند تغییر رویکرد هستیم و در نخستین گام باید به اصلاح آیین‌نامه‌ها بپردازیم، تا زمانی که آیین‌نامه‌ها به همین روال باشند، نمی‌توانیم از اساتید و دانشجویان انتظار داشته باشیم که دستورالعمل دیگری را اجرا کنند. رفیعی با اظهار تأسف از این امر که امروز استاد و دانشجو به‌دنبال تعداد مقالات و درگیر کمیت هستند، گفت: در سایر کشورها کمیت مقالات حائز اهمیت نیست و این پژوهش و کمیت آن است که مورد توجه قرار می‌گیرد، ما نیز باید ارزش‌گذاری خروجی استاد و دانشجو را بر اساس حل مشکلات جامعه بنا کنیم. وی همچنین افزود: سعی کرده ایم ایده‌ها و دغدغه‌های خود را در جلسات متعددی بیان کنیم، اما باید بپذیریم که معمولاً همه در شورا به یک شکل فکر نمی‌کنند.   مشق امروز دانشگاهیان، تکلیفی از سوی دولت است عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه نمی‌توان مقصر این معضل را تنها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست، خاطرنشان کرد: تاکنون مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی چه میزان از بخش دانشگاهی استفاده کرده است؟ بارها گفته‌ایم حاضریم نماینده‌ای برای همکاری بیشتر با این مرکز داشته باشیم، اما متأسفانه دستگاه‌های دولتی استقبالی نکرده‌اند. رفیعی ادامه داد: از طرفی توان جامعه و وضعیت اقتصادی کشاورزان نیز به‌گونه‌ای نیست که بخواهند برای مشکلات خود درخواست مستقل بدهند و باید یک مرکز دولتی با دریافت مشکلات آنها، به‌دنبال راه حل باشد. وی با بیان اینکه برای حل معضلات گفته شده نیازمند عزم ملی و دولتی و حضور وزرای مرتبط با این موضوع هستیم، تصریح کرد: باید راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری پتانسیل دانشگاه ارائه شود و برخورد جدی صورت گیرد. رفیعی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که سیستم دولتی اعتقاد به کار علمی ندارد، نمی‌توانیم از استاد گله کنیم، مشقی که امروز در دانشگاه‌ها نوشته می‌شود، تکلیفی است که از سوی دولت خواسته شده است./   خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده A-941107-01