اکو فود

نخستین سایت خبر خوان صنایع غذایی و کشاورزی

امروز : دو شنبه 10 دى ماه 1403
آخرین به روز رسانی:
دو شنبه 10 دى ماه 1403 ساعت: 23:26:7

با اعلام سازمان حمایت-تولیدکنندگان ماکارونی، سس، رب، کنسروها و ترشیجات ملزم به درج قیمت تولیدکننده روی محصول شدند+ سند

با اعلام سازمان حمایت-تولیدکنندگان ماکارونی، سس، رب، کنسروها و ترشیجات ملزم به درج قیمت تولیدکننده روی محصول شدند+ سند

مواد غذایی> اقتصادغذا - رئیس سازمان حمایت در نامه ای لیست کالاهای جدید به منظور الزام به درج قیمت تولیدکننده روی محصولات از جمله ماکارونی، سس، رب، کنسروها و ترشیجات را اعلام کرد.

منبع خبر : اقتصاد غذا - اخبارلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 14 دی 1400ساعت انتشار : 17:0:5
مواد غذایی> اقتصادغذا - رئیس سازمان حمایت در نامه ای لیست کالاهای جدید به منظور الزام به درج قیمت تولیدکننده روی محصولات  از جمله ماکارونی، سس، رب، کنسروها و ترشیجات را اعلام کرد.به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، عباس تابش در این نامه خطاب به انجمن های مرتبط  با اشاره به مستندات موجود مبنی بر ضرورت «شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار» آورده است: کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت‌ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش‌افزوده می‌باشد، با لحاظ موارد ذیل از تاریخ 1400/10/19 اقدام نمایند.متن کامل ابلاغ سازمان حمایت به شرح زیر است:موضوع: شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکنندهسلام‌علیکمبا عنایت به مفاد بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار»، که لازمه این امر، اطلاع‌رسانی نظام‌مند، دقیق و بهنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرف‌کنندگان بوده و در قوانین متعدد ازجمله ماده (6) قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23/12/67، ماده (5) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب 88/7/15 و مواد (15 و 16) قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 12/6/92 به ضرورت درج قیمت تاکید گردیده است. همچنین با عنایت به دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره 211738/60 مورخ 1400/09/06 از سوی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و تصمیمات جلسه مورخ 1400 /09/16 کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی و در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا، و با عنایت به زمان‌بندی اجرای پروژه، به منظور اجرای فاز دوم پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده‌، مقتضی است مقرر فرمایید کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت‌ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش‌افزوده می‌باشد، با لحاظ موارد ذیل از تاریخ 1400/10/19 اقدام نمایند.لازم به ذکر است انواع آب‌میوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ 1400/09/27 و انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ 1400/10/04 نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند.1. قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می‌‌بایست عینا منطبق با قیمت فروش براساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.2. به منظور بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از تخفیف‌های اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از 3% می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از 3 درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری بوده و می‌بایست از این‌گونه اقدامات خودداری گردد.3. در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و...) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند 2 این بخشنامه، واحدهای مربوطه می‌بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.4. حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قمیت تولیدکننده/ واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10درصد) و سود خرده‌فروشی (منطبق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) می‌باشد.5. در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.6. کلیه واحدهای تولیدی/ وارداتی می‌بایست اقدامات لازم را جهت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.7. خرده‌فروشان می‌بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج نمایند.