کشاورزی یک صنعت و تجارت دانشبنیان بوده که ظلم بزرگی در حق آن شده است و در افکار عمومی، سهم دانش این بخش نامشخص است.
منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 13 بهمن 1394ساعت انتشار : 16:17:19
کشاورزی یک صنعت و تجارت دانشبنیان بوده که ظلم بزرگی در حق آن شده است و در افکار عمومی، سهم دانش این بخش نامشخص است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه نهال، نشاء و صنایع وابسته در استان البرز، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه افزایش صادرات بخش کشاورزی نیازمند ملزوماتی است که خودمان مسئول فراهم کردن آن هستیم، گفت: کشاورزی یک صنعت و تجارت دانشبنیان بوده که ظلم بزرگی در حق آن شده است و در افکار عمومی، سهم دانش این بخش مشخص نیست.
یزدان سیف با مقایسه سهم پژوهشی بخش کشاورزی با کل کشور به سهم کم کشاورزی در پژوهش اشاره کرد و افزود: دنیا با کوچک کردن سهم سربار هزینههای پژوهش توانسته هزینههای پژوهشی را کاهش دهد که یکی از این راهکارها بزرگ کردن بنگاههای تولید است.
وی با بیان اینکه بیش از یکهزار و 200 نهالستان در کشور به تولید 62 میلیون نهال مشغول هستند، خاطرنشان کرد: اگر به ازای هر نهال 500 تومان برای تحقیق و توسعه هزینه شود، میتوان 30 میلیارد تومان صرف تحقیق در بخش نهال کرد و هزینههای تحقیق را کاهش داد.
سیف با اشاره به اینکه با توجه به گفته کارشناسان، کشاورزی کشور قادر به افزایش صادرات تا 40 میلیارد دلار است، ادامه داد: این میزان صادرات علاوه بر دانشبنیان کردن تجارت در بخش کشاورزی نیازمند شبکه توزیع است و برای تجاری شدن کشاورزی و توسعه آن، باید به ساماندهی شبکه توزیع بپردازیم که یکی از راهکارها، برگزاری نمایشگاههای اینچنینی است.
وی تصریح کرد: باید شبکه گسترده توزیع در استانها داشته باشیم تا نیاز کشاورزان را به اطلاع تولیدکنندگان برساند. این شبکه همچنین میتواند دانش فنی مورد نیاز کشاورزان را تأمین و در اختیار آنها قرار دهد و با تولید دانش نیز به بخش کمک کند.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مهمترین مشکل در حوزه کشاورزی را زیرساختهای بازرگانی اعلام کرد و یادآور شد: برای توسعه کشاورزی و تجاریسازی آن باید با مشتریان نهایی ارتباط داشته باشیم که این ارتباط شامل استمرار، هدفمندی، اثرگذاری و اثرپذیری است.
سیف تأکید کرد: برای اعتمادسازی باید اجازه توزیع و عرضه نهال را به هر فروشندهای ندهیم؛ بلکه نهالهای تولیدی باید توسط مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تأیید شده و دارای سیستم توزیع مشخصی باشد.
وی اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی با 36 شعبه در کل کشور و سههزار کارگزاری، بدون هیچ چشمداشت مالی میتواند مروج و فروشنده نهالهای استاندارد باشد.
سیف همچنین افزود: ما میتوانیم شبکه توزیع را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم و با قرار دادن میز نهال در تمامی کارگزاریها، برای فروش نهالهای گواهیشده و استاندارد، برگشت سرمایه تولیدکنندگان را نیز تضمین کنیم.
نهال استاندارد، رکن اصلی توسعه باغها
در ادامه، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز، هدف از برگزار نمایشگاه را ترغیب تمامی تولیدکنندگان، باغداران و بهرهبرداران به استفاده از نهالهای شناسهدار و پربازده و ترویج این نهالها عنوان کرد و گفت: نهال استاندارد رکن اصلی توسعه باغهای اقتصادی و پایداری در تولید است.
علیاکبر ندرلو خاطرنشان کرد: نهالهای استاندارد و شناسهداری که در نمایشگاه ارائه شده است، همگی دارای تأییدیه مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال هستند.
وی با بیان اینکه استان البرز بهعنوان قطب تولید نهال از لحاظ کمی و کیفی از دیرباز زبانزد بوده است، به ارسال نهایهای این استان به سایر نقاط کشور و همچنین صادرات نهال به سایر کشورها اشاره کرد.
ندرلو بازدید هیأتی آسیای شرقی از نمایشگاه را نشانی از پتانسیلهای بالقوه استان البرز دانست./
خبرنگار: افسانه زعیمزاده
A-941113-03