با رشد چشمگیر علم در دنیا باید بتوانیم کشاورزان و علاقهمندان به فعالیت در این بخش را با روشهای جدید علوم در این حوزه آشنا کنیم تا کشاورزی را از حالت معیشتی به صنعتی تبدیل کنیم و راهی جز آموزش و ایجاد مهارت لازم در بهرهبرداران نداریم.
منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 30 دی 1394ساعت انتشار : 11:7:19
با رشد چشمگیر علم در دنیا باید بتوانیم کشاورزان و علاقهمندان به فعالیت در این بخش را با روشهای جدید علوم در این حوزه آشنا کنیم تا کشاورزی را از حالت معیشتی به صنعتی تبدیل کنیم و راهی جز آموزش و ایجاد مهارت لازم در بهرهبرداران نداریم.
معاون برنامهریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با اشاره به چالشهایی که امروز پیش روی بخش کشاورزی قرار گرفته است، گفت: این مؤسسه با توانمندیهای خود میتواند منشاء تحول در حوزه آموزش بخش کشاورزی باشد.
امیر حاجیاحمدی خاطرنشان کرد: مؤسسه امروز در جایگاه مناسبی قرار دارد و با تمرکز بر آموزش کارکنان و بهرهبرداران، برنامههای جدیدی را جهت ارائه آموزشهای هدفمند و متناسب با سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار دارد که این امر باعث ایجاد تغییراتی در ساختار مؤسسه منطبق با شرایط جدید شده است و در سطح کلان آموزش به سمت نیازسنجی واقعی حرکت میکند.
وی به اهمیت آموزش و میزان سواد بهرهبرداران بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چهار میلیون و 30 هزار بهرهبردار در بخش کشاورزی فعالیت میکنند که حدود چهار درصد آنها از تحصیلات عالیه برخوردار هستند و از این تعداد حدود یک درصد در جایگاه مرتبط فعال هستند. در این باره مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی وظیفه سنگینی برای آموزش و توانمندسازی بهرهبرداران بر عهده دارد.
آموزش، تنها راه تبدیل کشاورزی معیشتی به صنعتی
معاون برنامهریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به رشد چشمگیر علم در دنیا ما باید بتوانیم کشاورزان و علاقهمندان به فعالیت در این بخش را با روشهای جدید علوم در این حوزه آشنا کنیم تا کشاورزی را از حالت معیشتی به صنعتی تبدیل کنیم و راهی جز آموزش و ایجاد مهارت لازم در بهرهبرداران نداریم.
حاجیاحمدی تصریح کرد: در حوزه آموزشهای غیرمقطع دار پودمانهایی بهصورت هدفمند تهیه و تدوین میشود و تاکنون حدود 200 عنوان پودمان در فرآیند نیازسنجی شناسایی شده است و توزیع آنها با گروههای تخصصی در حوزههای علوم دامی، علوم باغی، فنی مهندسی و ماشینآلات کشاورزی، شیلات و آبزیان، دامپزشکی، منابع طبیعی آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، علوم زراعی و مدیریت برنامهریزی و توسعه کشاورزی است.
وی تأکید کرد: حدود 100 پودمان تدوین و 60 دوره آن آماده اجرا است و تعدادی تکدرس نیز تهیه و تصویب شده است. ما میتوانیم پودمانها و تکدرسها را بهصورت کارگاههای آموزشی داخلی و بینالمللی اجرا کنیم.
حاجیاحمدی به برگزاری کارگاه آموزشی درونکشوری با حضور اساتیدی از داخل و خارج کشور با عنوان نوعآوری در مدیریت پس از برداشت تولیدات میوه و سبزی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از کارهایی که ما در معاونت دنبال میکنیم قانون افزایش بهرهوری ماده 21 است که گروههای تخصصی بهصورت مستقیم با آن در ارتباط هستند. در این حوزه گروههای تخصصی به سمت نیازسنجی آموزشهای مرتبط حرکت میکنند. از دیگر وظایفی که گروهها عهدهدار آن هستند؛ نظارت بر حسن اجرای دورههای آموزشی بلندمدت، کوتاهمدت، پودمان و تکدرس، طرح کار حین تحصیل و پروژههای کارآفرینی دانشجویی است، همچنین در مورد تکمیل و تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای مراکز آموزش اعلام نظر آنها نیز ضروری است.
وی اظهار داشت: در حوزه آموزشهای مقطعدار 145 دوره طراحی شده است که بخشی از آنها منحصربهفرد هستند. همچنین بعضی از پودمانهای ما تخصصی و فقط در مراکز آموزش جهاد کشاورزی اجرای میشوند و مشابه آنها را در هیچجای کشور مشاهده نخواهید کرد. دروس دورههای مقطعدار بهصورت 60 درصد عملی و 40 درصد تئوری ارائه میشود و در حوزه پودمانها 70 درصد دروس بهصورت عملی و 30 درصد تئوری است و در این بخشها تأکید ما بر کاربردی بودن است. بازنگری دورهها به تناسب تغییرات و نیاز بازار در دستور کار معاونت قرار دارد و در سال جاری نیز 25 دوره مورد بازنگری قرار گرفته است.
معاون برنامهریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پس از ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی 15 مرکز آموزش در اختیار آموزشهای علمی - کاربردی قرار گرفت و ما آنها را با همکاری گروههای تخصصی برای بهرهبرداری بهینه و بهمنظور ساماندهی، قطببندی کردیم، گفت: هماکنون مراکز آموزش با توجه به امکانات و پتانسیلهای موجود، برخی از رشتههای علمی - کاربردی را اجرا میکنند و ما اعتقاد داریم که این رشتهها بهصورت تخصصی و خوب اجرا میشوند.
حاجیاحمدی با بیان اینکه یکی از بخشهای مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی آموزش زنان روستایی است، افزود: در این زمینه نیز باید گروههای تخصصی دورههای مورد نیاز آنها را تهیه و تدوین کنند.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر گروههای تخصصی مؤسسه یکی از کلیدیترین و فعالترین بخشها است، از دیگر بخشهایی که در معاونت برنامهریزی و تدوین منابع علمی و درسی فعالیت میکند مدیریت مطالعات و تدوین منابع عنوان کرد و ادامه داد: تدوین منابع علمی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما باید در حوزه علمی - کاربردی حرکت کنیم و نوع منابع ما باید از سایر دانشگاهها متفاوت باشد. از ویژگیهای منابع علمی - کاربردی کشاورزی مرتبط بودن آنها با رشتهها، درسها و انتظارات بخش کشاورزی است. در مدیریت مطالعات و تدوین منابع در حال حاضر حدود 150 عنوان کتاب تدوین، 15 عنوان در دست چاپ و 20 عنوان در حال داوری است.
حاجیاحمدی خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ ساختار جدید به مؤسسه، حوزه کاری در معاونت برنامهریزی و تدوین منابع دچار تحول بزرگی خواهد شد و باید در حوزه آموزش کارکنان و بهرهبرداران نیز برنامه درسی تهیه و تدوین شود و پاسخگوی این دو بخش نیز باشیم. همچنین باید در زمینه استانداردسازی مشاغل روستایی که در دفتر آموزش بهرهبرداران صورت میگرفت؛ همکاری کنیم.
وی یکی دیگر از وظایف معاونت را، نیازسنجی طرحهای تحقیقاتی مرتبط با آموزش کشاورزی اعلام کرد و یادآور شد: در این باره حدود 100 محور اصلی و موضوع پیشنهادی به جامعه هدف و دانشگاهی معرفی شده است که با گشایش اعتبار میتوانیم عملیات اجرایی آنها را در دستور کار قرار دهیم، اما تاکنون 130 طرح تحقیقاتی مصوب، 110 طرح خاتمه یافته و 16 مورد در حال اجرا هستند.
معاون برنامهریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی با اشاره به تهیه و چاپ فصلنامه تخصصی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، تصریح کرد: امسال چند شماره به چاپ رسیده و تا پایان سال احتمالاً دو شماره دیگر منتشر میشود و در صدد هستیم با درج مقالات کیفیتر جایگاه فصلنامه را ارتقاء دهیم.
حاجیاحمدی با بیان اینکه در بحث آموزش کشاورزی راه بسیار سختی در پیش داریم و توقعات وزارت جهاد کشاورزی نیز درست است، اظهار داشت: آموزشها باید پاسخگوی بخش باشد، در این باره مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی وظیفه سنگینی بر عهده دارد. ما باید با توجه به سیاستهای جدید، برنامهریزیهای دقیقی انجام دهیم و از امکانات مراکز آموزش در این راستا استفاده بهینه شود تا عملکرد آنها افزایش یابد.
وی اظهار امیدواری کرد که مؤسسه در سه حوزه آموزشهای علمی - کاربردی، کارکنان و بهرهبرداران در مأموریتهای محوله گامهای مؤثری بردارد و توقعات وزارتخانه برآورده شود و تأکید کرد: کار مؤسسه در شرایط جدید با همدلی، همگرایی و با وحدت نظر پیش خواهد رفت، خوشبختانه این دیدگاه در مؤسسه وجود دارد و افقهای روشنی را پیش روی آموزش بخش کشاورزی بهوجود میآورد./
خبرنگار: افسانه زعیمزاده
A-941030-02