تجارت دانش، پررونقترین تجارت دنیاست و باید بتوانیم با افزایش تحقیقات فناوریبنیان، نتایج تحقیقات را با هدف تجاریسازی تحقیقات به بنگاههای اقتصادی انتقال دهیم.
منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 07 مرداد 1394ساعت انتشار : 13:7:29
تجارت دانش، پررونقترین تجارت دنیاست و باید بتوانیم با افزایش تحقیقات فناوریبنیان، نتایج تحقیقات را با هدف تجاریسازی تحقیقات به بنگاههای اقتصادی انتقال دهیم.
مدیرکل دفتر فناوری، تجاریسازی و انتقال یافتههای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه ایران از لحاظ سرعت رشد علمی طی سالهای گذشته جزو کشورهای برتر جهان بوده و حتی در سال 2011 نیز توانسته رتبه نخست را در سرعت رشد علمی بهدست آورد، گفت: از لحاظ سرعت رشد علمی با یک شیب تند در حال پیشروی هستیم و هماکنون توانستهایم رتبه نخست علمی در منطقه و رتبه 14 را در جهان کسب کنیم.
مجید ولدان با ابراز تأسف از اینکه با توجه به این سرعت رشد علمی، نتوانستهایم آنطور که باید تحقیقات خود را به مرحله اجرا برسانیم، افزود: ایران بر اساس شاخص نوآوری (تبدیل نتیجه تحقیق به محصول) در سطح بینالمللی، در رتبه صد و بیستم جهان است.
وی خاطرنشان کرد: در حالی نسبت گواهی ثبت اختراع به مقاله در ژاپن 98 درصد است که این عدد در ایران 0.7 درصد است.
ولدان ضریب نفوذ مقاله در تولید را در سوئد بهعنوان رتبه نخست 72 درصد، در آمریکا 62 درصد و برای ایران 0.25 درصد اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اعداد و ارقام ذکرشده و بر اساس شاخص IP (مالکیت فکری) که ایران در آن در رتبه 141 دنیا قرار دارد، میتوان گفت ما تولید محصول از تحقیق را جدی نگرفتهایم و هرچند در تولید علم در رتبه خوبی گرفتهایم، اما نتوانستهایم این رتبه را در تولید محصول کسب کنیم.
وی با اشاره به اینکه کره جنوبی رتبه ششم علم دنیا و رتبه هفتم کسب و کار دنیا را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ایران با کسب رتبه 14 علم دنیا، در رتبه 134 کسب و کار دنیا قرار دارد و همین امر نشان میدهد باید بتوانیم فکر جدیتری برای تبدیل علم به محصول داشته باشیم.
افزایش تحقیقات فناوریبنیان، برای خلق تکنولوژی و دانش فنی بیشتر
مدیرکل دفتر فناوری، تجاریسازی و انتقال یافتههای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به بدنه تحقیقاتی بخش کشاورزی که مؤسسههای تحقیقاتی، دانشگاهیان، شرکتهای خصوصی، نوآوران و مبتکران را شامل میشوند، یادآور شد: تحقیقات صورتگرفته در نهایت به سه بخش بنیادی، یافته تحقیقاتی و فناوریبنیان دستهبندی میشوند.
ولدان تأکید کرد: تحقیقات بنیادی، درصد بالایی از تحقیقات دانشگاهی را دربر میگیرد و این تحقیقات برای محققان کاربردی هستند و در سازمان تات نیز پنج تا 10 درصد تحقیقات از این نوع هستند.
وی با بیان اینکه در دسته یافتههای تحقیقاتی از روشهای علمی و ترویجی استفاده میشود و یافتهها به مزرعه منتقل میشود، اظهار داشت: 90 درصد تحقیقات سازمان تات، در این دسته طبقهبندی میشوند.
ولدان در نهایت پنج درصد از تحقیقات سازمان را در دسته تحقیقات فناوریبنیان دستهبندی کرد و گفت: تحقیقات فناوریبنیان تکنولوژی و دانش فنی خلق میکنند و در کشورهای پیشرفته بیش از 30 درصد تحقیقاتشان در این دسته طبقهبندی میشود و ما باید بتوانیم میزان تحقیقات در این بخش را افزایش دهیم.
وی همچنین افزود: برای انتقال تحقیقات فناوریبنیان است که از تجاریسازی استفاده میشود و با توجه به اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وابسته به بودجه دولت است، بخشی از هزینه تحقیقات بنیادی، یافتههای تحقیقاتی و فناوریبنیان از انتقال تحقیقات تجاری تأمین میشود.
تجارت دانش و دارایی فکری، عظیمترین تجارت دنیا
مدیرکل دفتر فناوری، تجاریسازی و انتقال یافتههای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در تمامی کشورهای پیشرفته بخشی از پایاننامههای دانشجویی به تحقیقات فناوریبنیان اختصاص داده میشود، خاطرنشان کرد: تجارت دانش و داراییهای فکری، عظیمترین تجارت دنیا است.
ولدان با عنوان اینکه در سال 1975، 83.2 درصد دارایی کمپانیهای بزرگ دنیا فیزیکی و مادی و مابقی فکری بوده است، ادامه داد: پس از گذشت 30 سال (در سال 2005) این کمپانی کمتر از 30 درصد دارایی فیزیکی و بیش از 70 درصد دارایی فکری داشتند.
وی تصریح کرد: برند جزو داراییهای فکری است که تاکنون ما نتوانستهایم روی این موضوع کار کنیم، در حالی که در دنیا روی برند و برندسازی بهعنوان یک دارایی فکری بسیار کار شده است.
ولدان با تأکید بر اینکه تجارت دانش پررونقترین تجارت دنیا است، یادآور شد: تجارت دانش در دنیا سههزار درصد سود سالانه دارد.
وی تأکید کرد: باید با افزایش تحقیقات فناوریبنیان با هدف تجاریسازی تحقیقات، بتوانیم نتایج تحقیقات را به بنگاههای اقتصادی انتقال دهیم و آنها را به کالایی قابل مبادله در بازار تبدیل کنیم.
ایران در زمره کشورهای عقبافتاده، بیگانه با گام قبل از تحقیق
مدیرکل دفتر فناوری، تجاریسازی و انتقال یافتههای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نبود ارتباط بین بدنه دانش و بخش تولید کشور را دلیل عدم موفقیت بخش تحقیقات کشاورزی کشور دانست و اظهار داشت: مشکل بزرگی که تنها در کشور ما و چند کشور عقبافتاده دیده میشود این است که با گام قبل از تحقیق بیگانه هستیم، در حالی که تجاریسازی تحقیقات باید قبل از تحقیق شروع شود.
ولدان همچنین گفت: متأسفانه در حال حاضر ارزیابی مالی و اقتصادی و انتقال تکنولوژی ضعیف بوده و 30 درصد تکنولوژیهای بهدستآمده، هیچگاه توسعه پیدا نمیکنند.
وی پارکهای علم و فناوری را عرصههایی دانست که دولتها برای استقرار بخش خصوصی ایجاد کرده و تکنولوژیها در آن رسیده میشوند.
به گفته ولدان، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان ایجاد شدهاند و پلی هستند که دولت برای رشد تکنولوژی از آنها استفاده میکند.
وی از انعقاد 98 قرارداد انتقال دارایی فکری طی چهار سال گذشته در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: فرآیند تجاریسازی تحقیقات شامل گام قبل از تحقیق، تحقیق و پس از تحقیق میشود و ما باید بتوانیم در گام قبل از تحقیق که شامل آیندهپژوهی و نیازسنجی، ایدهپردازی، مطالعه بازار و در نهایت امکانسنجی است، بهتر عمل کنیم./
خبرنگار: افسانه زعیمزاده
A-940507-01