برای عبور از شرایط بحران و توسعه اقتصادی و برای برای توسعه صادرات غیرنفتی که مهمترین آنها صنایع غذایی و محصولات کشاورزی است، باید از مختصات کشورهای منطقه گذر کرد و به بازار جدید اندیشید و دلخوش کردن به کاهش نرخ تورم که تبعیت از رکود حاکم بر جامعه است، نمیتواند مبداء ارزیابیهای اقتصادی باشد.
منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 13 آبان 1394ساعت انتشار : 12:17:20
برای عبور از شرایط بحران و توسعه اقتصادی و برای برای توسعه صادرات غیرنفتی که مهمترین آنها صنایع غذایی و محصولات کشاورزی است، باید از مختصات کشورهای منطقه گذر کرد و به بازار جدید اندیشید و دلخوش کردن به کاهش نرخ تورم که تبعیت از رکود حاکم بر جامعه است، نمیتواند مبداء ارزیابیهای اقتصادی باشد.
کارشناس اقتصادی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: نرخ تورم روستایی بر اساس آمار اعلامشده بانک مرکزی در پایان مهرماه به 12.7 رسید و نرخ نقطهبهنقطه به 10.3 درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.3 درصد کاهش داشته است.
هدایت فلاحت افزود: کاهش نرخ تورم هرچند میتواند باعث خوشایند از منظر کنترل نرخ تورم باشد، اما علت آن را باید در رکود موجود در بازار جستجو کرد.
وی خاطرنشان کرد: رکودی که در بازار داخلی کشور و در همه حوزهها حکمفرما است، به روستاها نیز رسیده و نرخ تورم روستایی را نیز به تبعیت از تورم شهری کاهش داده است، اما نمیتوان این کاهش صورتگرفته را دلیلی بر کنترل اوضاع اقتصادی و تناسب بازار و فعالیتهای بازرگانی عنوان کرد؛ چرا که بهنظر میرسد راه زیادی تا شکوفایی اقتصاد کشور باقی مانده است.
توسعه صادرات غیرنفتی فعلاً در حد شعار است
فلاحت ادامه داد: بخش کشاورزی بهعنوان مهمترین بخش اثرگذار در اقتصاد غیرنفتی کشور محسوب میشود که میتواند زمینه صادرات واقعی و توانمندیهای بالقوه ایران را در بازارهای بینالمللی پدیدار کند؛ با این وجود، بهعلت عدم آماده بودن زیرساختها، کشاورزی رسوخ چندانی به سبد صادراتی کشور پیدا نکرده است.
وی تصریح کرد: با وجود تشکیل میز صادراتی، کمیسیون صادرات غیرنفتی در مجلس و تمرکزی که در سخنرانیها و شعارها برای افزایش صادرات غیرنفتی داده شده است، هنوز بستر لازم برای فغالیتهای اقتصادی بهویژه در حوزه اقتصاد کشاورزی فراهم نیست.
بهرهبرداری از حضور هیأتهای تجاری نیازمند هدفگذاری است
استاد دانشگاه اقتصاد با اشاره به سفر اخیر چند وزیر کشاورزی به کشور یادآور شد: سفر وزرای کشاورزی به ایران همراه با هیأتهای تجاری نشاندهنده استقبال کشورهای خارج از تحریم برای ارتباط با ایران و دیدن جمعیت 80 میلیون نفری کشورمان برای محصولات آنها است، اما این ظرفیت زمان طلایی اقتصاد ایران است که باید از آن حداکثر استفاده را کند.
فلاحت تأکید کرد: باید دید با وجود آنکه هیأتهای تجاری یکی پس از دیگری به ایران رفت و آمد میکنند و هر وزیر با خود حداقل 60 تا 70 بازرگان زبده خود را به ایران میآورد، بهرهبرداری از حضور این هیأتها و کسب دستاوردهای مذاکرات هدفگذاری شده است یا خیر؟
وی اظهار داشت: برای بهرهبرداری از دیدار هیأتهای تجاری ایران با کشورهای سفرکرده به کشورمان باید مدیران و بدنه کارکشته اقتصادی کشور برنامهای تدوین کنند تا طبق برنامه، تجار و بازرگانان از فرصت پیشآمده استفاده کنند.
اکتفا به بازارهای سنتی، تنگنظری است
این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: ایران در زمینه محصولات کشاورزی بهویژه برخی صنایع غذایی دارای قدرت بالقوه و بالفعل است، بدینمعنا که علاوه بر تولید کیفی محصولات غذایی که دارای استانداردهای بینالمللی است، در حوزه بستهبندی و صادرات نیز راه زیادی رفته است و میتواند در سبد صادراتی مانور مناسبی داشته باشد، اما جای تعجب است چرا با وجود سرمایهگذاری صدها میلیاردی بخش خصوصی در حوزه صنایع غذایی، میزان صادرات محصولات عرضهشده در این بخش چندان قابل توجه نیست.
فلاحت در ادامه افزود: اکتفا به کشورهای منطقه نظیر پاکستان، عراق و افغانستان و همچنین دیدن ترانزیت دوبی نمیتواند منجر به شکوفایی اقتصادی کشور باشد و نباید به بازار محدود این کشورها قانع بود.
وی خاطرنشان کرد: اکتفا کردن به بازارهای سنتی که در دوره تحریم توانستهایم آنها را دست و پا کنیم، نمیتواند پاسخگوی تولید بالای محصولات کشاورزی در کشور باشد و باید برای گذر از بازارهای سنتی راهحلهای ویژهای اندیشید.
فلاحت تصریح کرد: اکنون چه در وزارت جهاد کشاورزی و چه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات برنامهریزیهایی شده است، اما بهنظر میرسد تا زمانی که مذاکرات و رایزنیها بهصورت هدفگذاریشده و مشارکت بخش خصوصی و بازرگانان فعال در حوزه بازار نباشد، نمیتواند اثرات جالبی داشته باشد./
خبرنگار: فاطمه مهردادیان
A-940813-07