یک کارشناس صنعت شیر به ایانا خبر داد:
رقابت منفی شرکتهای لبنی در بازار با تخفیفهای 45 درصدی/ لزوم حفظ وضع موجود دامداران به جای افزایش قیمت شیرخام
مجموعه اتفاقاتی که برای شیر و لبنیات کشور افتاد، باعث شد که بازار این محصولات، امروز وضعیتی آشفته و بحرانی پیدا کند.
یکی از کارشناسان صنعت شیر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت بازار فروش محصولات صنایع لبنی گفت: اکنون وضعیت بازار داخلی بهشدت نگرانکننده و آشفته است؛ بهطوریکه کارخانهها در یک رقابت منفی گرفتار شدهاند.
حسین چمنی افزود: در حال حاضر نشانگرهای اقتصادی بازار، وضعیت مطلوبی ندارند و با نگاهی به قیمت لبنیات در فروشگاههای بزرگ، این موضوع کاملاً مشهود است؛ زیرا تقریباً تمام آنها با تخفیفهای 40 تا 45 درصدی از طرف تولیدکننده به دست مصرفکننده میرسد و این به معنای یک هشدار است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه انبارهای اکثر کارخانهها از محصولات لبنی پر بوده و در این ماه که بهدلیل افزایش زایش دام ها، میزان تولید شیرخام بالا رفته، وضعیت بدتر از قبل شده است؛ در ماه فروردینماه نیز معمولاً شیرخام از طرف کارخانهها خریداری نمیشود و مصرف مردم هم کاهش مییابد.
به گفته چمنی، اکنون بزرگترین چالش دولت، لزوم حفظ وضع موجود دامداران است، نه افزایش قیمت شیرخام؛ ضمن آن که در این رابطه با شعار و مصوبه هم نمیتوان این معضل را حل کرد، بلکه اقتصاد ما نیاز به تغییرات مبنایی دارد تا بتواند در کل صنعت تأثیرگذار باشد.
وی در پایان تصریح کرد: در شش ماهه دوم امسال، روند تأمین بودجه برای شیر مدارس که میتوانست کمک بزرگی برای دامداران و فروش بیشتر شیر باشد، با کندی روبهرو شد و از طرف دیگر قدرت اقتصادی مردم نیز بهرغم بهبود روابط سیاسی، تغییری نکرده و همچنان پایین است؛ بنابراین همه اینها دست در دست هم داده تا بازار آشفتهای را برای شیر و لبنیات کشور رقم بزند./
V-941222-02
دیدگاه تان را بنویسید