اقتصاد اصفهان نیازمند همراهی اصحاب رسانه / حرکت بهتر لوکومتیو اقتصاد در سایه تعامل

به گزارش فارس، دومین نشست خبری دوره هشتم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان به‌منظور تشریح عملکرد کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

دومین نشست خبری دوره هشتم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان به‌منظور تشریح عملکرد کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی شب گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

لزوم تقویت اصحاب رسانه

در ابتدای این نشست، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، مصطفی رناسی اظهار کرد: اگر بتوانیم رسانه‌ها را تقویت کنیم و آزادی کامل به آن‌ها بدهیم، شاید 50 درصد از دستگاه‌های نظارتی را دیگر در کشور نیاز نداریم.

وی بابیان اینکه اصحاب رسانه به‌عنوان دیده‌بان اجتماعی عمل می‌کنند، گفت: همکاری متقابل اتاق بازرگانی و شهروندان بر اساس رسالت رسانه محقق می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: در دوره هشتم اتاق بازرگانی، 11 کمیسیون و 58 کمیته تشکیل‌شده که استقبال خوبی از سوی اعضای اتاق در این دوره از کمیسیون‌ها شده است، قطعاً با توجه به اتفاقات روی‌داده در صحنه بین‌المللی و تصویب برجام، اقتصاد کشور یک رونق مجددی را می‌گیرد و قطار اقتصاد در ریل قرار خواهد گرفت که این امر فرصت‌ها و تهدیدها را در بردارد که قطع به‌یقین فرصت‌هایش بیشتر است.

حرکت بهتر اقتصاد در سایه تعامل با همسایگان

وی افزود: امیدواریم که با تدابیری که دولت یازدهم در صحنه اقتصاد انجام می‌دهد، شاهد تنش‌های جدید نباشیم، باید در فکر تهیه یک لوکوموتیو قوی برای کشیدن قطار اقتصاد کشور باشیم، چنانچه شاهد امنیت و آرامش در وضعیت اقتصادی در سایه تعامل با دیگر کشورها باشیم، قطار اقتصاد بهتر می‌تواند عمل کند.

رناسی عنوان کرد: کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی به‌منظور ممانعت از موازی کاری و بهره‌وری بیشتر در این دوره تشکیل‌شده است، بررسی استراتژیک کمیسیون، تنظیم و تصویب آیین‌نامه پرداخت دبیران کمیسیون، بررسی و تصمیم‌گیری مبتنی برافزایش و یا ادغام کمیسیون‌ها و بررسی و پایش کمیسیون‌ها جهت ممانعت از موازی کاری و پیگیری برگزاری همایش‌ها به‌منظور افزایش توان علمی اعضای کمیسیون‌ها اهم اهداف تشکیل این کمیسیون است.

کمیسیون پایش و وظیفه برنامه‌ریزی

وی تأکید کرد: تهیه برنامه راهبردی کمیسیون‌ها و جمع‌بندی در کمیته‌ها، تهیه برنامه عملیاتی و بودجه امسال 95 کمیسیون‌ها، بررسی مشکلات صنایع، تهیه برنامه چگونگی برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش‌ها در اتاق بازرگانی و احصا مشکلات و پیگیری برای رفع مشکلات در حوزه تولید و محیط‌زیست و نحوه برند سازی از دیگر اقدامات و اهداف مدنظر دوره هشتم اتاق بازرگانی و ذیل کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش است.

مسئولیت اجتماعی در درجه اول انسان سازی است

در ادامه جلسه زهرا اخوان، رئیس کمیسیون امور اجتماعی اتاق بازرگانی تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است مسئولیت‌های اجتماعی فعالین اقتصادی در درجه اول انسان‌سازی است، احساس مسئولیت در قبال هر آنچه در اجتماع رخ می‌دهد، توسط فعالین اقتصادی الزامی است.

وی ابراز کرد: اگر امروز می‌بینیم که آب را از دست‌ داده‌ایم به لحاظ عدم مدیریت صحیح بوده و عدم نگاه بلندمدت در این عرصه است، یکی از مسئولیت‌های عمده اجتماعی فعالین اقتصادی، با توجه به مسائل محیط‌زیست است.

درآمدزایی سالم، ایجاد اشتغال، حفظ و توجه به منافع اجتماعی، تولید کالای سالم از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت، بر این اساس، 4 کمیته ذیل کمیسیون امور اجتماعی اتاق بازرگانی تشکیل‌شده است، کمیته فرهنگ اجتماعی، کمیته فرهنگ اقتصادی، کمیته رسانه‌ها و مناسبت‌ها از آن جمله هستند.

سنگ‌های معدنی و تزیینی به مثابه مزیت استان اصفهان

در ادامه ابوالقاسم سرتیپی نایب‌رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، عنوان کرد: در دوره هشتن اتاق بازرگانی و با تشکیل این کمیسیون، بیش از صد نفر از جوانان تحصیل‌کرده در گروه معادن تحت عنوان 4 کمیته حضور پیدا کرده‌اند که این خود یک موفقیت بزرگ است.

وی افزود: وجود معادن سنگ‌های ساختمانی و کارخانه‌ها فرآوری سنگ ازجمله مزایای استان است، بیش از هزار واحد تولیدی برای کار فرآوری سنگ در استان مشغول هستند، از تعداد کمیت در این بخش ایران حرف اول را در جهان میزند و ازلحاظ فنّاوری رتبه چهارم را در جهان دارد.

سرتیپی بابیان اینکه داشتن معادن سنگ‌ها جز نقطه قوت و کارخانه‌ها فرآوری نقطه‌ضعف است، بدتر از آن بحث آموزش است، بر این اساس نشست‌های مشورتی با شرکت‌های ایتالیایی صورت گرفته است که منجر به قول‌های مساعد در زمینهٔ ایجاد دانشکده سنگ و ورود فنّاوری و دانش در این بخش شده است.

وی در پایان موقعیت و وضعیت خاورمیانه و کشورهای خلیج‌فارس را برای صادرات در بخش سنگ مناسب دانست ولی بر علمی بودن صادرات تأکید کرد.

بهبود فضای کسب و کار

رئیس کمیسیون بهبود وضعیت کسب‌وکار اتاق بازرگانی استان اصفهان، مرتضی بیشه عنوان کرد: کمیسیون بهبود وضعیت کسب‌وکار اتاق ازجمله کمیسیونی با رسالت خطیر است.

وی شکستن وضعیت رکود خواسته دولت است، تأکید کرد: برای کارکردی بهتر در این کمیسیون، کمیته‌های حقوقی، کمیته بررسی قوانین بانکی و اعتباری، کمیته برنامه‌ریزی و شاخص‌های بین‌المللی و فضای کسب‌وکار را تشکیل داده‌ایم

بیشه اذعان کرد: در حال حاضر شاخص فضای کسب‌وکار از لحاظ بین‌المللی در دولت 11 بهتر شده است که ماحصل ارتباطات بیشتر با دیگر کشورها خارجی است، در دستور کار دولت است به‌نحوی‌ که روابط بروکراسی اداری را در راستای اخذ مجوز لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران خرد کاهش دهد.

وی ابراز کرد: نرخ سپرده‌های قانونی که در بانک‌های کشور وجود دارد، بزرگ‌ترین مشکل است، نرخ بالای سود بانکی بزرگ‌ترین زیان است

اقتصاد کشور نیازمند همراهی رسانه‌ها است

در ادامه نشست خبری، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع، ملأ احمدی تصریح کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور شرایطی است که نیاز به همراهی اصحاب رسانه دارد، با توجه به اینکه اصفهان دارای 8 هزار واحد صنعتی است، کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی وظایفی خطیر بر عهده دارد.

وی از تشکیل 13 کمیته ذیل این کمیسیون در اتاق بازرگانی خبر داد و اضافه کرد: متأسفانه با توجه به رکودی که وجود دارد خبرهایی از تعطیلی واحدهای صنعتی به گوش می‌رسد که خبر ناخوشایندی است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: حدود 900 نفر از تولیدکنندگان و فعالیت بخش صنعت استان به‌طور مستقیم با این کمیسیون ارتباط مستقیم دارند، بر این اساس 84 جلسه کمیته،30 کارگروه و 6 جلسه کمیسیون و 1280 نفر ساعت پیرامون احصا مشکلات صنعت و پیگیری مشکلات آن‌ها برگزارشده است.

وی بابیان اینکه بررسی مشکلات صنعتگران و پیگیری برای حل آن‌ها یک برنامه کوتاه‌مدت این کمیسیون است، گفت: برگزاری همایش‌های ملی در حوزه نساجی مورخ 28 بهمن سال جاری با همکاری کمیسیون آموزش و همچنین همایش مربوط به بخش خودرو ازجمله برنامه‌های میان‌مدت است.

احمدی ابراز کرد: بحث تجزیه‌وتحلیل برنامه ششم توسعه، تدوین و طراحی برنامه استراتژیک کمیسیون، بحث ارتباط صنعت با دانشگاه و تجزیه‌وتحلیل قانون رفع موانع تولید یکی از برنامه‌های مهم و بلندمدت کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی است.

برند شهری به دنبال ایجاد هویت سرمایه‌های استان

محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی استان اصفهان نیز بابیان اینکه پنج کمیته تحت عنوان‌های کمیته برند و رابطه بین‌المللی، کمیته توسعه خدمات گردشگری، کمیته آموزش گردشگری و طرح و برنامه و کمیته بخش سرمایه‌گذاری و زیرساخت ذیل این کمیسیون تعریف‌شده است، بیان کرد: برند شهری جز مهم‌ترین و اولویت‌دارترین برنامه‌های این کمیسیون است.

وی تأکید کرد برند شهری در حقیقت به دنبال شناسایی، معرفی و هدایت دهی سرمایه‌های مادی و معنوی شهری حول هویت رقابتی شهر است، به‌منظور تبیین، تعیین و نهایی سازی برند شهری اصفهان، فرآیندی سه‌ساله در استان با حضور استاندار و مسئولین شهری و روسای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان برگزار شده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری خاطر نشان کرد: همراه سازی نهادهای شهر و استان با موضوع از طریق برگزاری سمینار، جلسات آموزشی، کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های ترویجی، تشکیل شورای عالی گردشگری و برند شهری و زیرمجموعه‌های مشورتی در نهادهای مختلف ازجمله امور صورت گرفته است

وی در پایان اذعان کرد: ماحصل این فعالیت‌ها منجر به دریافت 65 اثر از نخبگان عرصه تبلیغات کشور شده است، در ادامه این مسیر متولیان پروژه در نظر دارند دیدگاه و نظرات مردم و کارشناسان را در مورد آثار دریافتی جمع‌آوری کنند

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =