صنعت غذای حلال بهترین گزینه برای جهش صادراتی است
مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت غذای حلال بهترین گزینه برای رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی و جهش صادراتی است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهدی صادقی نیارکی در مصاحبه با رادیو اقتصاد از تدوین نقشه راه توسعه زیرساختهای حلال ملی خبر داد و افزود: این نقشه راه در سه حوزه زیرساختهای کیفی حلال، ایجاد زیرساختهای علمی حلال ملی و بررسی زیرساختهای تجاری و اقتصادی حلال تقسیم بندی شده است.
وی همچنین اظهار داشت : هدف از تدوین نقشه مزبور دستیابی به جایگاه ارزنده فرآوردههای حلال ایرانی در بازار جهانی است.
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات بیش از دو میلیارد و 200 میلیون دلاری صنعت غذای کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون 11 هزار بنگاه در حوزه صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در ایران فعالیت دارند.
وی در ادامه بر ضرورت توسعه صادرات در حوزه صنعت غذا، دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی در کشور تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت سازی مناسبی در تمامی این حوزهها صورت گرفته است.
صادقی نیارکی بیان داشت: هم افزایی و ساماندهی اقدامات پیرامون موضوع حلال و توسعه روزافزون تجارت محصولات حلال در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی همچنین لزوم بسترسازی و برنامه ریزی جهت توسعه تولید و صادرات فرآوردههای حلال، ضرورت انجام تحقیقات جامع، لزوم به کارگیری روشهای نوین فناوری در توسعه ابعاد فرآوردههای حلال، ایجاد نظام جامع تائید صلاحیت، نظام ارزیابی انطباق و آزمایشگاههای مرجع در کشور، بهرهگیری از برند حلال در توسعه تجاری و اقتصادی کشورهای اسلامی و اهمیت ایجاد زمینه حضور مؤثر ایران در گستره بینالمللی فرآوردههای حلال را پراهمیت عنوان کرد.
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دامنه کاربرد بحث محصولات و خدمات حلال هم اکنون از خوراک به محصولات و خدمات شیمیایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، مدل و لباس، گردشگری و خدمات حمل و نقل تسری یافته است.
وی به شورای سیاستگذاری حلال در کشور هم اشاره کرد و افزود : هماهنگسازی سیاستگذاریها، مدیریت و اجرایی کردن قوانین مربوط، افزایش ظرفیت تولید دانش مرتبط با امور حلال و به اشتراکگذاری دانش تولید شده، ارتقا زیرساختها و سطح کیفی استانداردهای مرتبط با حلال و نیز کمک به اقتصاد حلال و ارتقا جایگاه بینالمللی ایران در زمینه تجارت حلال جزو اهداف اصلی این شور است.
صادقی نیارکی بیان داشت: اولویت دادن به حضور مؤثر در عرصه بینالمللی، توسعه و تکمیل زنجیره تولید و تجارت حلال و تحقق سیاستهای محوری شورای سیاستگذاری و راهبردی تجارت محصول خدمات حلال از مؤلفههای اصلی نقشه راه حلال است.
وی اذعان داشت: به منظور اجرایی کردن مصوبات شورای سیاست گذاری کمیتههای تخصصی مشتمل بر کمیته فقه حلال، کمیته استاندارد سازی، کالا و خدمات حلال، کمیته تجارت حلال و کمیته توسعه دانش و فناوریهای مرتبط با حلال تشکیل شده است.
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : صنعت غذای حلال اکنون به عنوان تجارتی مطلوب و پرسود در اقتصاد جهانی مطرح است و حجم فزآینده تقاضای این صنعت در سراسر جهان نشان میدهد که ایران و کشورهای مسلمان باید نقش فعالتری در این زمینه ایفا کنند.
وی افزود: حلال یک استاندارد جهانی، معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی در جهان و عاملی برای توسعه مبادلات محصولات و صنایع غذایی در بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است.
صادقی نیارکی بیان داشت: دولتها امروز به اهمیت سرمایه گذاری در رابطه با «تجارت حلال» و «نشان حلال» آگاه هستند و اقدامهای وسیعی را در راستای ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاران این بازار جذاب و پر رقابت بین المللی انجام دادهاند.
وی تصریح کرد : صنعت غذای «حلال» امروزه یکی از مهمترین بخشهای تاثیرگذار در صادرات کشورهای پیشرو به شمار میرود و نقش مهمی در ارزآوری این کشورها ایفا می کند.
مدیرکل صنایع غذایی ، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت غذا بر پایه کشاورزی استوار است و با توجه به مزیتهای فراوان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، گسترش و توجه بیش از پیش به صنعت غذای حلال، بهترین گزینه برای رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی و جهش صادراتی است.
وی افزود: ایران با برخورداری از جمعیت بیش از 98 درصدی مسلمان میتواند نقش قابل توجهی در تجارت بین المللی حلال ایفا کند.
صادقی نیارکی اظهارداشت: کشور ایران برای ورود موفقیت آمیز به این بازار باید شناخت جدی و علمی از وضعیت حال و آینده بازار و شناسایی رقبای خود داشته باشد تا بتواند توانمندیهای خود را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کند و سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهد.
وی در ادامه با اشاره به این جمله که گسترش صنایع غذایی صادرات محور راهکار مهمی برای ایجاد جهش صادرات غیرنفتی است، اذعان داشت: با تقویت توانمندی کشور در تولید غذای باکیفیت و حلال میتوان ضمن افزایش صادرات غیر نفتی سهم بیشتری از بازار جذاب محصولات حلال را کسب کرد.
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی مزیت بالقوهای برای موفقیت در بازار غذایی حلال دارد.
وی افزود: برند حلال و رویکرد مصرف مواد غذایی حلال در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی فرصت مناسبی برای ایران فراهم کرده تا با برنامه ریزی دقیق با سرعت بیشتری وارد این بازار بین المللی شود.
صادقی نیارکی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای اسلامی خواهان غذاهایی با برند حلال هستند ایران میتواند با برگزاری نمایشگاه و همایشهای بین المللی حلال به معرفی ظرفیتهای عظیم تولیدات محصولات حلال بپردازد تا همه کشورهای مسلمان از این بستر استفاده
کنند.
وی اظهار داشت: ایران که در جهان به عنوان یک نظام اسلامی مطرح است میتواند در آینده نقش بسیار فعالی در این زمینه داشته باشد.
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت بسیار قابل توجهی برای حضور مؤثر در بازار جهانی صنعت غذای حلال وجود دارد اما این امر نیازمند برند سازی و بازاریابی است.
وی در ادامه تنوع بخشی به بسته بندی محصولات غذایی را لازمه توسعه بازارهای صادراتی دانست و افزود: نشان حلال یک استاندارد برای مواد غذایی و نشان دهنده سلامت،امنیت کالا و خدمات است.
وی یادآورشد: ایران به عنوان کشوری که همه تولیدات غذایی آن حلال است، ظرفیت و امکانات خوبی در زمینه تولید و فراوری غذایی دارد.