۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۸
کد خبر: 82105746
T T
۰ نفر
افتتاح 40 طرح كشاورزی به مناسبت هفته جهاد كشاورزی در قم

قم - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان قم گفت: 40 طرح كشاورزی با اشتغالزایی 343 تن و اعتبار 350 میلیارد ریال كه شامل تسهیلات بانكی٬ مشاركت بخش خصوصی و اعتبارات دولتی است٬ در هفته جهاد كشاورزی در استان به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایرنا٬ محمدرضا طلایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران تصریح كرد: این طرح ها شامل 19 طرح در موضوع آب و خاك٬ هفت طرح در زمینه تولیدات گیاهی٬ هفت طرح مربوط به صنایع٬ سه طرح در بخش دام٬ سه طرح مربوط به حوزه شیلات و یك طرح در بخش امور اراضی با مشاركت 70 درصدی بخش خصوصی است.
وی برگزاری آیین اُنس با قرآن٬ غبارروبی مزار شهیدان٬ حضور در مرقد امام خمینی(ره)٬ دیدار با مراجع٬ دیدار با تشكل ها و نمایندگان بهره برداران بخش كشاورزی و دام برای پاسخگویی به مشكلات آنها و برگزاری نشست و هم اندیشی در بخش كشاورزی را از دیگر برنامه های سازمان جهاد كشاورزی در هفته جهاد كشاورزی عنوان كرد.
طلایی در بخش دیگر سخنان خود به خرید تضمینی محصول های گندم٬ جو و كلزا اشاره كرد و گفت: در سال زراعی 95 - 94 حدود شش هزار و 200 هكتار گندم آبی و حدود یك هزار هكتار گندم دِیم در استان وجود داشت و نزدیك به 20 هزار هكتار كشت جو و حدود یك هزار هكتار كشت كلزا داشتیم.
وی با بیان اینكه 90 درصد دانه های روغنی مورد نیاز كشور از خارج وارد می شود٬ اظهار كرد: وزارت جهاد كشاورزی تعهد داده است كه این میزان را به 60 درصد برساند و در سال جاری تولید كلزا در قم نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شده است و امسال حدود یك هزار و 800 تن خرید كلزا داشته ایم.
طلایی افزود: دولت امسال در خرید تضمینی محصول كلزا كمتر از 48 ساعت هزینه آن را به كشاورز پرداخت كرد و گندم با وجود كاهش كشت زیركشت گندم در قم به خاطر عملكرد خوب كشاورزان حداقل یك تن در هكتار محصول ما افزایش تولید داشت و تا امروز حدود 17 هزار تن خرید گندم داشته ایم و تولید گندم در سال جاری تا 30 هزار تن خواهد بود و در زمینه جو نیز حدود 80 هزار تن تولید داشته ایم.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان قم خاطرنشان كرد: پرداخت پول جو به خاطر اینكه دولت آن را در بورس عرضه می كند نیاز به زمان دارد اما پول خرید گندم در مدت یك هفته پرداخت می شود.
طلایی همچنین اعلام كرد: بحث خرید شیر حمایتی و مازاد در استان قم از هفته آینده با خرید روزانه 30 تن شیر آغاز می شود.
وی با اشاره به كاركرد پروار و شیری بودن گاوداری ها گفت: مساله پروار به زمان اقتصادی بودن گوشت گوساله و دام بستگی دارد و اگر شرایط مهیا باشد دامدار به پروار دام اقدام می كند و اكنون كه قیمت گوشت پایین است، دامدار در این خصوص اقدامی انجام نمی دهد.
طلایی خاطرنشان كرد: با قطع شدن یارانه شیر و كاهش مصرف، تولید نیز كاهش یافته است و به همین علت حدود 40 درصد واحدهای شیری مجتمع لبن یا خالی هستند و یا با ظرفیت كمتری تولید می كنند.
وی با بیان اینكه در استان ستادی به ریاست استاندار به عنوان ستاد رفع موانع تولید تشكیل شده و دولت در سال جاری مصمم به رفع مشكلات تولیدی است٬ افزود: اطلاع رسانی انجام شده تا واحدهایی كه مشكلاتی مالیاتی، نقدینگی، مالی و تسهیلاتی دارند بتوانند با ثبت نام در سامانه؛ به مشكلاتشان رسیدگی شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان قم خاطرنشان كرد: سیاست این سازمان بر تولید محصول هایی است كه دارای بازار فروش هستند.
طلایی همچنین با بیان اینكه در بحث پرورش ماهی دنبال توسعه در استان نیستیم و دنبال بهینه كردن آن در استخرهای دو منظوره هستیم٬ گفت: در این زمینه اقدام های خوبی انجام شده است.
وی با اشاره به اینكه قم در زمینه ماهی های تزیینی قم رتبه هفتم كشور را داراست گفت: این نوع ماهی به اقتصاد خانواده ها به واسطه رونق بازار آن می تواند كمك كند و به صورت نمونه در شهرك های گلخانه ای استان انجام شده است.
وی همچنین به مساله دامشهر اشاره كرد و گفت: با احداث این مجتمع، دامداریهای داخل شهر به 25 كیلومتری قم منتقل شده است و خطری برای شهر ندارد٬ اما باید به مساله بهداشتی آن نیز توجه و نظارت داشته باشیم.
طلایی با بیان اینكه از 26 استان كشور دام وارد دامشهر و از اینجا به تمام كشور صادر می شود٬ گفت: با وجودی كه دامشهر درآمد خوبی را برای استان و نیز اشتغالزایی دارد اما باید به مشكلات بهداشتی و قرنطینه ای آن نیز رسیدگی شود.
27 خرداد سالروز تشكیل جهاد سازندگی در سال 1358 به فرمان امام خمینی(ره) است كه این روز به نام جهاد كشاورزی و 21 تا 27 خرداد ماه به عنوان هفته جهاد كشاورزی نامگذاری شده است٬ در سال 1379 دو وزارتخانه جهادسازندگی و كشاورزی با هم ادغام و وزارت جهاد كشاورزی تاسیس شد.
7406/ 1175/

سرخط اخبار استان‌ها