۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۴۲
کد خبر: 82166922
T T
۰ نفر
فرماندار شاهرود: بهترین راه ایجاد اشتغال پایدار رونق كشاورزی است

شاهرود- ایرنا- فرماندار شاهرود با اشاره به صادرات انگور شاهرود به روسیه گفت: بهترین راه ایجاد اشتغال پایدار، رونق بخشیدن به بخش كشاورزی است.

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا هاشمی چهارشنبه در نشست كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان كه به میزبانی پارك علم و فناوری در شاهرود برگزار شده بود، ایجاد شعبه گمرك استان و نمایندگی اتاق بازرگانی در شهرستان شاهرود را دو مطالبه مردم این شهرستان خواند.
وی تأكید كرد: شهرستان شاهرود به عنوان قطب كشاورزی استان توانایی بالایی در تولید محصولات برای صادرات به كشورهای دیگر را دارد.
وی شكل گیری نخستین انجمن انگور كشور در شاهرود، وجود خانه كشاورز به عنوان فعال ترین نظام صنفی كشاورزی، دانشكده كشاورزی با داشتن 30 استاد دارای دكتری تخصصی و مركز تحقیقات كشاورزی استان در شاهرود را نشان از ظرفیت ویژه این شهرستان در حوزه كشاورزی دانست و گفت: شاهرود با وسعت بیش از 43 هزار متر مربعی خود، یك سوم وسعت و همچنین یك سوم جمعیت استان سمنان را در خود جای داده است.
معاون استاندار سمنان سطح زیر كشت شهرستان شاهرود را 40 هزار هكتار اعلام كرد و افزود: از این میزان 25 هزار هكتار به كشت محصولات مختلف و 15 هزار هكتار هم محصولات باغی هستند.
هاشمی میزان تولیدات سالانه محصولات كشاورزی شهرستان را نیز 450 هزار تن عنوان كرد و گفت: این میزان شامل 230 هزار تن محصولات زراعی، 158 هزار تن باغی و 56 هزار تن محصولات دامی است.
وی با بیان اینكه انگور با میانگین تولید سالانه 78 هزار تن بیشترین میزان محصولات باغی را تشكیل می دهد، اضافه كرد: امسال تولید انگور بیش از 90 هزار تن پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: زرد آلو با 35 هزار تن و سیب با 24 هزار تن در ردیف های بعدی محصولات تولیدی قرار می گیرند.
فرماندار شاهرود همچنین با اشاره به اینكه بیش از 34 درصد صادرات استان سمنان مربوط به شهرستان شاهرود است یادآور شد: پارسال 780 هزار تن محصول در حوزه سیمان، پلاستیك، كابل و پلیمر به ارزش مالی 68 میلیون دلار صادر شده است.
هاشمی شاهرود را قطب معدن استان نیز خواند و افزود: از مجموع 68 نوع ماده معدنی كشور ، 40 نوع در استان سمنان موجود است و از این میزان 25 نوع را نیز می توان در شاهرود یافت.
هشتمین نشست كمیسیون كشاورزی اتاق صنایع، معادن و بازرگانی استان چهارشنبه به میزبانی پارك علم و فناوری استان در شاهرود برگزار شد.
7359/6167

سرخط اخبار استان‌ها