۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۱۱
کد خبر: 82711401
T T
۰ نفر
كلنگ زني طرح سيستم آبياري نوين در ٣ هزار هكتار از اراضي دشت قره ضياءالدين

اروميه- ايرنا- طرح سيستم آبياري نوين در ٣ هزار هكتار از زمين هاي آبي دشت قره ضياءالدين امروز /شنبه 6 آبان/ با هدف كاهش هدر رفت آب در اراضي كشاورزي كلنگ زني شد.

به گزارش ايرنا رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي روز شنبه در مراسم كلنگ زني اين طرح با اشاره به اينكه در 61 هزار و 750 هكتار از اراضي كشاورزي ديمي و آبي استان طرح سيستم آبياري نوين اجرا مي شود، افزود: اين طرح تاكنون در بيش از 54 هزار هكتار از اراضي اين استان اجرا شده است .
كريم زاده با بيان اينكه براي اجراي اين طرح، 12 هزار و 350 ميليارد ريال اعتبارپيش بيني شده است، اضافه كرد: از اين ميزان 61 هزار هكتار در اراضي مربوط به حوضه آبي ارس و زاب بوده و مابقي مربوط به حوضه درياچه اروميه است.
وي با بيان اينكه در راستاي استفاده بهينه از آب، در بيش از ٣ هزار هكتار از زمين هاي آبي دشت قره ضياءالدين طرح سيستم آبياري نوين اجرا مي شود، گفت: كاهش هدر رفت آب و افزايش راندمان آبياري در اراضي آبي اين شهرستان از اهم اهداف اجراي اين طرح است.
وي با اشاره به اينكه براي اجراي اين طرح بيش از يكهزار و 200 ميليارد ريال هزينه شده است، افزود: با اتمام و بهره برداري اين طرح راندمان آبياري از ٣٥ درصد به بيش از 85 درصد مي رسد.
فرماندار چايپاره نيز در اين مراسم گفت: با هدف كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي اجراي طرح سيستم هاي نوين آبياري در پنج هزار و 800 هكتار از اراضي اين شهرستان با اعتباري بيش از يكهزار و 100 ميليارد ريال در حال اجراست.
مرتضي اصغري ابراز اميدواري كرد كه با تخصيص به موقع منابع مالي و تجهيزات فني عمليات اجرايي اين طرح در دشت قره ضياءالدين آغاز شود.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان چايپاره نيز گفت: اجراي اين طرح زمين هاي كشاورزي شهر قره ضياءالدين و روستاهاي بسطام، چومران، كسيان، بادكي، مارقشه، چورس، خانقاه چورس، الهوردي كندي، بيگ درويش، ديزج حاتم خان، قره كندي و قنات باقر بيگ را شامل مي شود كه تمامي اراضي در پاياب سد آغ چاي واقع است.
داود حاجي شاه ولدي افزود: در حال حاضر، پيمانكار در روستاهاي قره كندي و قنات باقربيگ و چورس به مساحت يكهزار و 150 هكتار و تجهيز اراضي روستاي چورس به مساحت 850 هكتار در حال اجراي عمليات سيستم آبياري نوين است.
به گزارش ايرنا با اجراي اين پروژه ها، 2 هزار و 166 هكتار از اراضي آبي اين شهرستان به اراضي تجهيز شده به سيستم هاي نوين اضافه مي شود.
اجراي اين طرح در منطقه حداكثر استفاده از پتانسيل آب قابل توجه رودخانه آغ چاي را به همراه خواهد داشت و باعث بهبود وضعيت رفاهي و معيشتي كشاورزان و ساكنان و جلوگيري از مهاجرت بي رويه افراد بومي به ساير شهرها مي شود.
شهرستان چايپاره به لحاظ داشتن زمين هاي كشاورزي مستعد و منابع آبي از قطب هاي كشاورزي آذربايجان غربي بوده كه در 200 كيلومتري شمال مركز استان است.
8135/2093 **
خبرنگار: شهين بيدادرس ** تنظيم كننده: توحيد محمودپور** انتشاردهنده: صابر چهرقاني

سرخط اخبار استان‌ها