۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۵۳
کد خبر: 81916206
T T
۰ نفر

آموزش كارشناسان كشاورزی پاكستان در اراك

۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۵۳
کد خبر: 81916206
آموزش كارشناسان كشاورزی پاكستان در اراك

اراك- ایرنا- دوره آموزشی كارشناسان كشاورزی كشور پاكستان در مركز تحقیقات و منابع طبیعی استان مركزی در اراك در حال برگزاری است .

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی جهاد كشاورزی استان مركزی، رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی این استان گفت: مدیران و كارشناسان كشاورزی پاكستان از 10 تا 30 دی ماه امسال آموزش هایی با موضوع های كشاورزی پایدار، خاكورزی حفاظتی و مبارزه با آفات كشاورزی را فرا می گیرند.
حمید رضا دری افزود: شركت كنندگان پاكستانی در این دوره از بخش های مختلف پژوهشی، آزمایشگاه های تخصصی گیاه پزشكی، اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاك و آب، ثبت و گواهی بذر، ایستگاه تحقیقات كشاورزی، هرباریوم واحد فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی بازدید می كنند.
رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی بیان كرد: در این بازدید ها مدیران و كارشناسان پاكستانی از نزدیك با فعالیت های پژوهشی ،دستاوردها و یافته های تحقیقاتی مركز آشنا شده و در خصوص موضوع ها و مشكل های پژوهشی كشاورزی و منابع طبیعی ایران و پاكستان با پژوهشگران مركز بحث و تبادل نظر خواهند كرد.
استان مركزی یكی از قطب های مطرح كشور در حوزه كشاورزی است و تولیدات انار، پسته، لوبیا، پیاز، گوشت قرمز و سفید، شیر و تخم مرغ از جمله مزیت های آن است.

***بازدید كارشناسان كشاورزی كشور پاكستان از طرح های كشاورزی خمین
كارشناسان كشاورزی كشور پاكستان روز دوشنبه از طرحهای ترویجی ،آموزشی زنان در روستا و دستاورد های پژوهشی ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین بازدید كردند.
كارگاه خیاطی در روستای امیر آباد و یك واحد نانوایی سنتی در روستای خراوند و گلخانه تولید گل رزبه روش هیدروپونیك در روستای شهابیه مورد بازدید این هیات كشاورزی از پاكستان قرار گرفت.
این هیات پاكستانی با حضور در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیا در خمین با آخرین یافته های تحقیقاتی این ایستگاه در محصول لوبیا نیز آشنا شدند.
مدیر جهاد كشاورزی خمین گفت: گلخانه مورد بازدید این هیات در روستای شهابیه گلخانه ای ترویجی در 100 هكتار است كه كشت آن هیدروپونیك است و در آن گل رز تولید می شود.
احمد رضا جعفری افزود: در این گلخانه برای 10 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است و 10 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است .
وی بیان كرد: كارگاه خیاطی در روستای امیرآباد نیز با اعتبارات صندوق اعتبارات صندوق خرد بانوان به میزان 80 میلیون ریال راه اندازی شده است كه برای هفت نفر از زنان روستا اشتغال دائم فراهم شده است.
وی افزود: در واحد نانوایی با پخت سنتی نیز زمینه اشتغال سه زن روستایی فراهم شده كه این واحد نیز از محل اعتبارات صندوق خرد زنان روستایی به میزان 70 میلیون ریال راه اندازی شده است .
وی با بیان توانمندی خمین در تولید لوبیا در كنار ایستگاه ملی تحقیقات لوبیا در این شهرستان افزود: رایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین كانون های تحقیقی این حبوبات است كه سال 1373 فعالیت خود را آغاز كرده است.
وی گفت: 135 طرح پژوهشی محصول لوبیا درایستگاه تحقیقات خمین به ثبت رسیده و نتایج این پروژه های تحقیقی در اختیار كارشناسان كشاورزی، بهره برداران و محققان سراسر كشور است تا بستر تجاری سازی آن ها مهیا شود.
وی اظهاركرد: طرح های پژوهشی این ایستگاه در زمینه های اصلاح بذر، شناسایی آفات و بیماری های گیاهی، آب و خاك، تولید بذر مادری، افزایش ضریب مكانیزاسیون در تولید لوبیا است كه منجر به دستاوردهای مهمی شده است.
مدیران و كارشناسان كشاورزی پاكستان با سفر به استان مركزی از 10 تا 30 دی ماه امسال در مركز تحقیقات و منابع طبیعی استان مركزی در اراك آموزش هایی با موضوع های كشاورزی پایدار، خاكورزی حفاظتی و مبارزه با آفات كشاورزی را فرا می گیرند.
شهرستان خمین از توابع استان مركزی 110 هزار نفر جمعیت دارد كه بخش عمده ای از ساكنان شهرستان به كشاورزی مشغول هستند .
7277/1955/6013/6012

سرخط اخبار استان‌ها