۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۴
کد خبر: 82142947
T T
۰ نفر
ريزگردها پارسال يك هزار ميليارد ريال به كشاورزي ايلام خسارت زدند

ايلام - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي ايلام گفت: برآورد اوليه خسارت ريزگردها به زيربخش هاي كشاورزي استان در سال گذشته يك هزار ميليارد ريال اعلام شده است.

سيد محمدتراب ميري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: سال گذشته بيش از 90 درصد حوزه پرورش زنبورعسل به علت هجوم ريزگردها خسارت ديد كه بيشترين خسارت هاي وارد شده را اين زيربخش كشاورزي متحمل شد.
وي افزود: تغذيه و شهدگيري زنبورها از گياهان و گل هايي كه در معرض جريان ريزگردها قرار گرفته اند موجب اختلال در روند فعاليت طبيعي اين حشرات و همچنين گل ها و در نتيجه كاهش كيفي و كمي گل ها و شهد گياهان و نيز فراورده هاي توليدي زنبور عسل مي شود.
وي يادآور شد: حوزه هاي باغباني، مرغداري ها، زراعت و ديگر زيربخش هاي كشاورزي نيز به علت ريزگردها بيش از 15 درصد دچار خسارت و زيان ناشي از اين پديده شدند.
ميري با بيان اينكه زمان ورود ريزگردها به استان از لحاظ فعاليت هاي كشاورزي نيز اهميت دارد، اظهار كرد: به عنوان مثال در حوزه باغباني اگر پديده ريزگردها همزمان با فصل به گل نشستن درختان باشد باعث بروز اشكال و كاهش كمي و كيفي ثمردهي درختان بارور مي شود.
وي گفت: مرغداري ها و احشام نيز موجب اختلال در روند حيات آنها مي شود به عنوان مثال ريزگردها با ايجاد مشكل در عمل توليد مثل سقط جنين احشام و تنگي نفس آنها مي شود.
وي افزود: از ديگرعلايم ريزگردها افزايش آفات و امراض گياهي است كه علاوه بر كاهش ميزان توليد محصولات بر كيفيت آنها نيز تاثير مستقيم و غير مستقيم گذاشته است.
بررسي جامع و دقيق تاثير ريزگردها بر حوزه كشاورزي استان توسط دانشگاه ايلام و واحد تحقيقات سازمان جهاد كشاورزي استان در حال انجام است كه نتيجه اين پژوهش ها تا سال آينده مشخص مي شود.
سهم استان ايلام در سال 94 از تعداد روزهاي خاك آلود 76 روز بوده و در سال جاري نيز تا كنون 32 روز گرد و غباري را پشت سر گذاشته است.
عمده گرد و غبارهايي كه استان ايلام را در بر مي گيرد از بيابان هاي كشورهاي سوريه، عراق و بعضا عربستان شكل گرفته و آسمان استان ايلام را تحت تاثير قرار مي دهد.
استان ايلام در فصل هاي بهار و تابستان شاهد بيشترين حضور گرد و غبار در طول سال است.
7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها