کد خبر: ۱۵۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۶ - 2017June 25
کلیه ها، اندام هایی لوبیا شکل هستند که در پایین قفسه سینه و دو طرف ستون فقرات قرار گرفته اند و روزانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر مواد زائد، ادرار، و مایع اضافی را پالایش می کنند
شفا آنلاین>تغذیه>افرادی که سابقه ابتلا به ایجاد سنگ در کلیه دارند باید نکاتی را در تغذیه خود مد نظر قرار دهند تا از تجربه مجدد این بیماری دردناک مصون بمانند و دفع سنگ کلیه صورت گیرد.

به گزارش شفا آنلاین، کلیه ها، اندام هایی لوبیا شکل هستند که در پایین قفسه سینه و دو طرف ستون فقرات قرار گرفته اند و روزانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر مواد زائد، ادرار، و مایع اضافی را پالایش می کنند و از تجمع آنها در بدن جلوگیری می کنند. کلیه ها مسئولیت حفظ سطوح پایدار الکترولیت را بر عهده دارند و هورمون هایی که فشار خون را تنظیم می کنند، استخوان ها را قوی نگه می دارند و در ساخت گلبول های قرمز نقش دارند را تولید می کند. کلیه ها اندام هایی حیاتی در بدن انسان هستند. بدن انسان برای ارائه عملکردی درست به کلیه هایی سالم نیاز دارد.

آسیب دیدن کلیه ها می تواند گاهی اوقات از نظرها دور بماند و از این رو، اتخاذ اقدام های احتیاطی و حصول اطمینان از سلامت این اندام ها اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه با عواملی که می توانند به کلیه ها آسیب وارد کنند، بیشتر آشنا می شوید.

کمبود آب
یکی از عملکردهای اصلی کلیه ها پالایش خون و حذف مواد زائد و سموم است که می توانند به بدن آسیب وارد کنند. اگر به میزان کافی آب ننوشید، تجمع مواد زائد و سموم می تواند روندی صعودی را دنبال کند و در نهایت آسیب های جدی را به همراه داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه نمک
بدن برای ارائه عملکردی درست به میزان زیاد نمک نیاز ندارد و مقادیر بیش از اندازه سدیم می تواند آسیب رسان باشد. مصرف بیش از اندازه نمک می تواند تنش در کلیه ها را به همراه داشته باشد.

نوشیدن بیش از اندازه قهوه
کافئین می تواند در کلیه ها استرس(Stress) ایجاد کند و فشار خون را کاهش دهد. با گذشت زمان، مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند آسیب کلیه ها را به همراه داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی
مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی، به طور ویژه گوشت قرمز، می تواند فشار سوخت و ساز بر کلیه ها را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی می تواند ایجاد استرس در کلیه ها و آسیب دیدن آنها را موجب شود.

دفع سنگ کلیه
یک کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، با اشاره به روش های طبیعی پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه(kidney stone) گفت: افرادی که سابقه ابتلا به ایجاد سنگ در کلیه دارند باید نکاتی را در تغذیه خود مد نظر قرار دهند تا از تجربه مجدد این بیماری دردناک مصون بمانند و دفع سنگ کلیه صورت گیرد.

سیده زهرا حسینی، افزود: یکی از مشکلات کلیوی که ممکن است برخی از افراد بدان دچار شوند سنگ های کلیوی است که می تواند تحت تاثیر مصرف دارو، عفونت و یا عوامل ژنتیکی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه سنگ های کلیوی را می توان بر اساس جنس تشکیل دهنده آن ها به انواع کلسیمی و غیر کلسیمی تقسیم کرد گفت: از انواع سنگ های کلسیمی می توان به فسفات کلسیم و اگزالات کلسیم اشاره کرد و سنگ های اوریکی نیز یکی از انواع سنگ های غیرکلیسمی است.

پیشگیری بهتر از دفع سنگ کلیه است
حسینی با اشاره بر اینکه استفاده از منابع حاوی سیترات مانند شربت آبلیمو و یا لیموترش می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند گفت: افراد مستعد بهتر است برای طعم دار کردن غذا از آبلیموی طبیعی استفاده کنند و از مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم و منیزیم غافل نشوند، همچنین از منابع کم اگزالات استفاده کنند و از مصرف زیاد ویتامینC پرهیز کنند چرا که این ویتامین به اسید اگزالیک تبدیل می شود و احتمال تولید سنگ های اگزالاتی را افزایش می دهد. پیشگیری از به وجود آمدن سنگ کلیه عاقلانه تر از دنبال کردن راهکار برای دفع سنگ کلیه می باشد.

وی در خصوص بیماران مستعد ابتلا به سنگ های اوریکی اظهار کرد: این افراد نباید منابع غذایی غنی از پورین مثل دل، قلوه، جگر، مغز، ساردین، کولی، صدف، خاویار،گوشت غاز و کبک استفاده کنند و باید در طول روز مایعات به مقدار کافی بنوشند تا دفع روزانه ادرار به ۲ تا ۲/۵ لیتر برسد و نیمی از این مایعات را به آب اختصاص دهند.

نقش تغذیه در دفع سنگ کلیه
حسینی به افراد دچار سنگ های کلسیمی توصیه کرد: از مصرف غذاهای شور و فرآوری شده مانند کنسروها، خیارشور و فست فودها پرهیز کنند چرا که افزایش دریافت سدیم با افزایش دفع کلسیم همراه است و این امر سبب افزایش تولید سنگ های کلسیمی در افراد مستعد می شود. این کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، توصیه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، کنترل وزن می تواند در جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه موثر باشد و در نتیجه مبتلایان باید حتما فعالیت بدنی داشته باشند. به گفته او تحرک سبب کاهش احتمال تولید سنگ شده و در صورت تشکیل سنگ، دفع سنگ کلیه را آسان می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: