۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83098320
T T
۰ نفر
فروش شركت كشت و صنعت كارون ناعادلانه است

دزفول - ايرنا - عضو كميسيون كشاورزي و نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتشار آگهي مزايده فروش شركت كشت و صنعت كارون گفت: فروش اين شركت ناعادلانه و ظلمي بزرگ در حق اهالي منطقه است.

به گزارش ايرنا عباس پاپي زاده روز سه شنبه در جريان بازديد از خبرگزاري جمهوري اسلامي دفتر دزفول افزود: تجارب ناموفق بسياري درخصوص واگذاري شركت هاي دولتي به بخش خصوصي در كشور داريم براي مثال واگذاري شركت هايي چون هفت تپه و ديگر شركت هاي كشت و صنعت ظلم بزرگي به قشر كارگري وارد كرد.
وي گفت: قبل از انقلاب زمين هاي كشاورزي شمال خوزستان در دزفول، شوش و انديمشك به بخش خصوصي واگذار شده بودند ولي بعد از آن به خود كشاورزان سپرده شدند به طوري كه در منطقه سبيلي با واگذاري زمين ها به كشاورزان بين 50 تا 60 هزار فرصت شغلي براي اهالي منطقه ايجاد شد.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي افزود: شركت كشت و صنعت كارون نيز پيش از اين زمينه اشتغال 14 هزار نفر را برعهده داشته كه اكنون بدليل مديريت ضعيف، افراد شاغل در آن به كمتر از 2 هزار و 300 نفر ريزش كرده اند و شركت برنامه دارد اين افراد را به حدود 500 نفر برسانند.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شركت كشت و صنعت كارون 53 هزار هكتار زمين را تصاحب كرده است، اظهار داشت: اين شركت نتوانسته با اين ثروت ملي درآمد حداقلي حاصل كند و متاسفانه زيان ده است به طوري كه در حال حاضر با وجود تاسيسات بزرگ و ادوات كشاورزي فراوان افزون بر 20 هزار ميليارد ريال بدهي انباشته دارد.

** قيمت اعلام شده براي شركت كارون يك پنجم قيمت واقعي آن هم نيست
وي گفت: اخيرا شركت كشت و صنعت كارون با قيمت 23 هزار ميليارد ريال براي فروش به مزايده گذاشته شده كه اين مبلغ پيشنهادي يك پنجم قيمت واقعي آن هم نيست.
پاپي زاده افزود: طي تفحصي كه از شركت كشت و صنعت كارون شده مشخص شد به علت ضعف مديريت، ريخت و پاش هاي مالي زيادي در اين شركت انجام شده و شركت به مرحله ورشكستگي رسيده است.
وي دليل قيمت پايين پيشنهادي براي فروش شركت را رسيدن به مرحله ورشكستگي اعلام كرد و گفت: اين شركت متعلق به مردم بومي منطقه بوده و چون اهالي منطقه از قبل از انقلاب از اين زمين ها سند در دست دارند اخيرا اعتراضاتي نيز داشته اند كه اعتراض آنها به حق است.
وي افزود: اجازه نخواهيم داد اين شركت در قالب قانون به برخي افراد خاص كه راه هاي خريد ارزان قيمت شركت را بلدند واگذار شود.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: پيشنهاد تشكيل تعاوني بزرگي با حضور مردم در منطقه به بانك كشاورزي داده شده است تا مردم سهامدار و عضو اين شركت شوند چراكه اگر زمين هاي اين شركت به چند فرد خاص فروخته شوند به وضعيت مالك و رعيت قبل از انقلاب تبديل خواهد شد كه با فلسفه وجودي انقلاب مغايرت دارد.
وي با بيان اينكه با مشاركت مردم در سهام اين شركت زمينه اشتغال 25 هزار نفر فراهم خواهد شد، اظهار داشت: با تشكيل اين تعاوني هر فرد بنا به سهام خود ميزاني از هزينه خريد را پرداخت و شاغل مي شود.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي گفت: انتشار آگهي مزايده اين شركت در حالي است كه كل زمين هاي موجود متعلق به اين شركت نيست و 11 هزار و 500 هكتار از اين زمين ها سند مالكيت ندارند و متعلق به دولت هستند.
وي افزود: 6 هزار و 100 هكتار از اين زمين ها نيز جزو اراضي ملي و سه هزار و 600 هكتار آن به نام وزارت جهاد كشاورزي است كه دولتي محسوب مي شوند لذا بايد ديد چرا اين زمين ها تاكنون در اختيار اين شركت خصوصي بوده است؟
پاپي زاده با بيان اينكه منافع برخي افراد در فروش شركت كشت و صنعت كارون است، گفت: پيگير برخورد با اين افراد از طريق قوه قضائيه و دستگاه هاي نظارتي و جلوگيري از مزايده اين شركت هستيم.
وي افزود: همراه با نماينده شوشتر و گتوند نشست هايي با استاندار خوزستان در اين خصوص برگزار و اين موضوع مطرح شده است تا از واگذاري ناعادلانه اين شركت جلوگيري شود زيرا با اين شكل واگذاري شركت به وضعيت هفت تپه و ديگر شركت هاي نيشكر منطقه دچار خواهد شد.
7278/3022

سرخط اخبار استان‌ها