رشد150درصدی تراز مثبت تجاری آبزیان/ ارزش صادرات آبزیان ٣٨٠ میلیون دلار پیش بینی شد

تهران- ایرنا - رییس سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته با صادرات 350 میلیون دلار آبزیان و واردات به ارزش 150 میلیون دلار، تراز تجاری این بخش 150درصد مثبت شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن صالحی» روز سه شنبه در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تولید و تجارت آبزیان و غذاهای دریایی كه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، مصرف آبزیان را ضامن سلامت جامعه دانست و افزود: تلاش داریم مصرف آبزیان را در سبد غذایی خانوار گنجانده و بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

** ارزش صادرات آبزیان ٣٨٠ میلیون دلار پیش بینی شد
صالحی تصریح كرد: با اقدام های صورت گرفته، امسال تولید بیش از یك میلیون تن محصولات شیلاتی و صادرات به ارزش ٣٨٠ میلیون دلار پیش بینی شده است.

** هدف گذاری تولید 20 هزارتن آبزی از محل پرورش ماهی در قفس
معاون وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: امسال هدف گذاری تولید 20 هزار تن آبزی از محل پرورش ماهی در قفس را در دستور كار داریم كه این رقم توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است و امیدواریم در برنامه‌ریزی‌های انجام شده به هدف مورد نظر برسیم.

** صید تجاری ماهیان خاویاری برای سال آینده ممنوع است
صالحی درباره وضعیت ماهیان خاویاری گفت: براساس تصمیم‌ روسای جمهوری پنج كشور حاشیه دریای خزر كه در سال 2010 در باكو گرفته شد؛ صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع شد همچنین در نشست تیرماه امسال در قزاقستان صید ماهیان خاویاری برای سال آینده نیز ممنوع شده است.
وی با تاكید براین كه صید ایران در دریای خزر تنها به منظور بازسازی ذخایر و اهداف تحقیقاتی در دریای خزر است گفت: تلاش جدی ما این است كه خاویار ایرانی را در دنیا بیش از پیش مطرح كنیم تا جایگاه‌های صادراتی‌مان حفظ شود.

** تجارت ترجیحی ایران با روسیه، بلاروس و قزاقستان در بخش آبزیان
رییس سازمان شیلات ایران به تجارت ترجیحی ایران با كشورهای منطقه اوراسیا اشاره كرد و افزود: در سه ماه آینده تجارت ترجیحی ایران با كشورهای منطقه اوراسیا بویژه روسیه، بلاروس و قزاقستان برقرار می شود كه این موضوع نقش مهمی در توسعه تجارت شیلات كشور خواهد داشت.
به گفته وی، اكنون با كشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان در حال مذاكره برای توسعه بازارهای خود هستیم.
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت تولید و تجارت آبزیان و غذاهای دریایی امروز 16 آذرماه با حضور 43 شركت داخلی و 8 شركت خارجی از كشورهای ایتالیا، تركیه، چین و یونان آخرین دستاوردهای خود در زمینه وسایل و تجهیزات صیادی، تجهیزات پرورش و نگهداری آبزیان، تولیدكنندگان و ارایه دهندگان غذاهای دریایی، تجهیزات و ادوات تصویه آب، ماشین آلات مخصوص حمل و نقل آبزیان و ماهیان تزئینی و آكواریومی را در معرض دید عموم قرار دادند.
این نمایشگاه در فضایی به وسعت 2500 مترمربع در محوطه سالن‌های20، 21، 22 در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شد و تا روز جمعه 19 آذرماه پذیرای علاقه مندان خواهد بود.
اقتصام**٩١٨٦** 1070**1561** خبرنگار: هما همت خواه**انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر