۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82141508
T T
۰ نفر
يك ميليارد يورو ارزش تجارت شيلات فرانسه در سال 2014

تهران- ايرنا- سفير فرانسه در جمهوري اسلامي ايران ارزش تجارت شيلات اين كشور را در سال 2014 يك ميليارد يورو اعلام كرد كه 93 هزار اشتغالزايي براي اين كشور داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، فرانسوا سنمو روز شنبه در همايش يك روزه روز شيلات ايران و فرانسه كه در محل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران برگزار شد، گفت، فرانسه داراي دومين قلمرو دريايي پس از ايالت متحده امريكا است و با سهم 10 درصدي صيد ماهي، در رتبه چهارم اتحاديه اروپا قراردارد.
وي افزود: پرورش ماهي در فرانسه داراي سه بخش متمايز پرورش ماهي سالمون، ماهي در دريا و پرورش در بركه است. توليد اين سه بخش در سال 2014 در مجموع بيش از 50 هزار تن با رقم معاملاتي بيش از 200 ميليون يورو بوده است.
وي تصريح كرد: صيد در دريا، آبزي پروري و فرآوري محصولات دريايي به فرهنگ و هويت فرانسوي در زمينه شيلات تعلق دارد و در زندگي و تغذيه فرانسويان و پويايي بافت اقتصادي و اجتماعي مناطق ساحلي اين كشور نقش اساسي ايفا مي كند.
سنمو معتقد است، تضمين تداوم منابع دريايي و فعاليت هاي مربوط به شيلات مستلزم بهره برداري پايدار از آن منابع است. بنابراين محور اصلي فعاليت هاي شيلات و آبزي پروري فرانسه و توسعه پايدار آن به نوسازي، مدرن سازي و ارتقاي شناخت از حوزه دريايي بستگي دارد كه شركت هاي فرانسوي براي تقسيم اين اهداف و شناخت ها با همتايان ايراني خود به ايران آمده اند تا فنون توليد را با تاكيد بر كيفيت، تنوع گونه ها و با رعايت تنوع زيستي و اكوسيستم دريايي منتقل كنند.
سفير فرانسه در ايران اضافه كرد: فرانسه و ايران در اين زمينه از چندين سال قبل داراي روابط ويژه اي بودند و به اين ترتيب در بخش پرورش ماهي دريايي شركت اكوالند از سال 2004 با پرورش تخم چشم زده قزل آلا به منظور پرورش بچه ماهي در ايران به عنوان تامين كننده اصلي اين محصول حضور دارد.
وي ادامه داد: اين شركت از سال 2015 از طريق مزرعه دريايي دوحه در ايران حاضر شده و در اجراي طرح جزيره قشم نيز فعاليت دارد.
سنمو گفت: همچنين شركت ويويرس دي سارنس به عنوان متخصص توليد تخم ماهي قزل آلا از استخر پرورش ماهي خود ساليانه بيش از 60 ميليون تخم ماهي توليد مي كند كه بين 20 تا 40 درصد توليداتش به ايران صادر مي شود.
وي اضافه كرد: اين شركت با يك استخر پرورش ماهي مشاركت دارد و از سال 2011تخم ماهي قزل آلا را تحت برند ليبل ويوير در ايران توليد مي كند.
وي افزود: همچنين شركت گلدن گروپ نيز در تامين مواد اوليه، تجهيزات و خدمات مورد نياز براي توليد ماهي تخصص دارد و فعاليت خود را از سال 2002 براي مساعدت به شركت هاي مختلف فرانسوي در ايران آغاز كرده است.
سفير فرانسه در ايران با بيان اين كه همكاري فني جديد و توسعه لازم در بخش آبزي پروري ايران در سالهاي آينده رخ مي دهد، ادامه داد: شركت هاي فرانسوي از هرگونه مساعدت در زمينه انتقال دانش فني جديد و تجهيزات به ايران دريغ نخواهند كرد.
به گزارش ايرنا، همايش شيلات ايران و فرانسه در تهران با حضور حسن صالحي معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان شيلات ايران و نمايندگان شركت هاي فرانسوي و ايراني برگزار شد.
اقتصام**9186 **1561

سرخط اخبار اقتصاد