۲ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۲۰
کد خبر: 82772924
T T
۰ نفر
حمایت جهادكشاورزی گلستان ازتوسعه كشت گلخانه ای/ برنامه ایجاد1500هكتار

گرگان – ایرنا – معاون حوزه باغبانی سازمان جهادكشاورزی گلستان گفت كه این استان مستعد توسعه كشت گلخانه ای بوده و از سیاست های اصلی سازمان حمایت از متقاضی برای سرمایه گذاری در این حوزه است.

محمد باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: كارشناسان حوزه باغبانی در شهرستان های استان آماده راهنمایی افراد واجد شرایط به منظور سرمایه گذاری در ایجاد گلخانه هستند.
به گفته وی؛ در برنامه ششم توسعه همه جانبه (درحال اجرا) و هفتم ایجاد یكهزار و 500 هكتار گلخانه و بیشتر به روش 'هیدرو پُنیك' دیده شده كه حوزه باغبانی استان برنامه ویژه را برای عملیاتی آن آماده كرده است.
به گزارش ایرنا كشت هیدروپُنیك یا آبكشت شیوهٔ كشت بدون خاك است، در این نوع كشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری كرده و به جای خاك با استفاده از آبی كه به گیاه داده می‌شود محصول برداشت می كنند.
در این روش با افزودن عناصر ماكرو و میكرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت عملاً نیاز به خاك منتفی می‌شود.
وی افزود: امسال ایجاد گلخانه در سطح 73 هكتار برای استان مد نظر است كه تاكنون 60 متقاضی به جهادكشاورزی شهرستان ها درخواست داده اند و در حال طی مراحل اداری و معرفی به بانك برای حمایت مالی هستند.
باقری در خصوص پرداخت وام به متقاضیان هم گفت: برای ایجاد گلخانه از سه شیوه پرداخت شامل از محل اعتبارات توسعه روستایی با هشت درصد سود، صندوق توسعه ملی در مناطق كمتر توسعه یافته با 10 درصد سود و مناطق توسعه یافته با 14 درصد سود اقدام می شود كه بازپرداخت آن به صورت 60 ماه بعد از دو سال تنفس و مشاركت، است.
به گفته وی؛ بانك های استان هم به طور مستقیم وام به متقاضی برای ایجاد گلخانه پرداخت می كنند كه با 15 درصد سود است.
معاون حوزه باغبانی گلستان با بیان اینكه برای ارائه وام به متقاضیان ایجاد گلخانه سازمان جهادكشاورزی محدودیت ندارد، افزود: اكنون در این استان 14 هكتار كشت گلخانه ای وجود دارد كه هشت هكتار آن به نشاء گوجه فرنگی، نیم هكتار به تولید محصول خیار و گوجه فرنگی و بقیه به پرورش گل اختصاص دارد.
استان گلستان با افزون بر 20 هزار كیلومتر مربع وسعت واقع در شمال ایران با جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا در خود، از قطب های مهم كشاورزی و باغی كشور به شمار می رود.
در این خطه از كشور 650 هزار هكتار زمین زراعی و باغی وجود دارد كه گندم، جو، دانه های روغنی، هلو، مركبات، شلیل از جمله محصولات آن است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا

سرخط اخبار استان‌ها