کد خبر: ۱۲۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 12
شفا آنلاین>تغذیه>رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: پخش نوشیدنی و غذاهای نذی در ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان، بهتر است در ظروف یکبار مصرف گیاهی که تجزیه پذیر هستند انجام شود.
به گزارش شفا آنلاین،امجد باقری افزود: باید حتی الامکان در توزیع نذورات غذایی از قبیل برنج، شله زرد، آش، حلوا، چای، شیر، شیر کاکائو و شربت از ظروف یکبار مصرف تجزیه ناپذیر استفاده نکنند و دریافت کنندگان این نذری ها نیز لازم است ظروف را پس از مصرف مواد غذایی (محتویات) در سطل های زباله جای دهند تا به محیط زیست و طبیعت ضربه نزند.
وی اظهار کرد: ظروف یکبار مصرف و کیسه های نایلونی با توجه به ماندگاری طولانی مدت و مضرات و خطرات زیست محیطی باید کمتر مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از آن نیز نیازمند دقت بیشتری است.
باقری همچنین از عزاداران حسینی خواست ظروف یکبار مصرف را پس از استفاده در سطل های زباله جای دهند تا چهره شهر ناپاک نشود که این کار کمک به حفظ و نگهداری محیط زیست است.
وی تصریح کرد: برخی حیوانات نیز از آسیب ظروف یکبار مصرف و کیسه های نایلونی رها شده در طبیعت در امان نمی مانند و در واقع با بلعیدن تکه هایی از آن به استقبال مرگ می روند.
در ایام محرم، استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایشی چشمگیر پیدا می کند که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، سلامت افراد به خطر می افتد و بی توجهی به هشدارها و توصیه ها به حتم عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.
ظروف گیاهی یکبار مصرف که در تولید آن از مواد اولیه طبیعی استفاده شده است فاقد مواد مضر و شیمیایی و در برابر مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاوم هستند.
بنا به گفته یک متخصص تغذیه در کشور، ظروف یکبار مصرف رایج که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مساجد، هیات ها و تکایا و حسینیه ها مورد استفاده قرار می گیرند، شیمیایی و از جنس پلی استایرن هستند و توانایی تحمل دمای بالاتر از 65 درجه را ندارند و مواد سمی آنها به مواد غذایی درون آنها منتقل می شود.
دکتر علی اکبر رمضانی، اضافه می کند: ریختن مایعات در درون لیوان های شفاف پلاستیکی سرطان زا است بنابراین برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یکبار مصرف شیشه ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی، مقوایی یا اسفنجی استفاده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: