۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82097301
T T
۰ نفر
رئیس اتاق ایران: سوئد بدون رفع موانع بانكی، جایگاه خود در اقتصاد خاورمیانه را از دست می دهد

استكهلم- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، با نامطلوب دانستن روابط كارگزاری میان بانك های ایران و سوئد، خطاب به فعالان اقتصادی و وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد گفت: اگر برای این مساله چاره ای اندیشیده نشود، جایگاه سوئد در آینده تجاری و اقتصادی منطقه ما تضعیف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محسن جلال پور امروز(چهارشنبه) در نشست تجاری ایران و سوئد با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان و وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد در هتل شرایتون استكهلم، بر احیای روابط بانكی بین دو كشور تاكید كرد.
وی افزود: امروز برخی شركای اروپایی ایران مانند اتریشی ها و ایتالیایی ها با پیشگامی در فعال سازی خدمات بانكی، اجازه داده اند علاقه و سابقه بنگاه های دو طرف، به كار و تجارت واقعی تبدیل شود.
وی ادامه داد: متاسفانه این امر در مورد سوئد صادق نیست؛ احیای روابط جدی كارگزاری بین بانك های ما روند مطلوبی ندارد و این سبب شده سوئد فرصت های كار در ایران و منطقه را كمتر پیدا كند.
جلال پور با تاكید بر اینكه 200 تا 300 میلیون دلار مبادله سالیانه میان دو كشور، در شان ایران و سوئد و سابقه دوستی طولانی این دو كشور نیست، گفت: «گونار میردال» اقتصاددان معروف سوئدی كه جایزه نوبل در رشته اقتصاد را دریافت كرده، معقد است «برای توسعه، باید باورها را جابه جا كنیم»؛ اكنون ما در آستانه یك تحول بزرگ قرار داریم ودر پساتحریم، دوستان قدیمی ایران و سوئد باید برای افزایش همكاری های دوجانبه تلاش كنند.

** تحقق تحول جدی در زمینه اقتصادی، با همگرایی میان دولت و مجلس در دوران پساتحریم
رئیس اتاق ایران همچنین به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران اشاره كرد و گفت: امروز پس از گذراندن دوران تحریم، انتخابات خوبی را پشت سر گذاشته ایم و امیدواریم در همگرایی میان دولت و مجلس در دوران پساتحریم، شاهد تحول جدی در اقتصاد كشورمان باشیم.
وی ادامه داد: ما در ایران مشغول بهبود فضای كسب و كار هستیم و امیدوارم در فضای بوجود آمده، بتوانیم ارتباط بسیار بیشتری با بانك ها و فعالان اقتصادی سوئد برقرار كنیم.
جلال پور افزود: تاكنون در اقلام عمده از جمله مواد غذایی، محصولات مهندسی، ماشین آلات صنعتی، وسایل نقلیه باری و سواری، مواد شیمیایی، تجهیزات مخابراتی و مواد لوله پلاستیك، ارتباطات اقتصادی خوبی با سوئد داشته ایم و اكنون نیز با ادامه این ارتباطات و با حضور شركت های سوئدی در صنایع مخابرات، تكنولوژی اطلاعات، نیروگاه برق، معادن و صنایع فرآوری معدن، تجهیزات پزشكی، داروسازی، كشتی سازی، ماشین آلات معدنی و راهسازی در ایران، موقعیت بسیار ویژه ای برای همكاری مشترك بین فعالان اقتصادی دو كشور فراهم كرده است.
وی اضافه كرد: زمینه های گسترده ای همچون محیط زیست، آب، پساب، بهره وری و بهینه سازی مصرف آب و انرژی، سكوهای شناور و اسكله های نفتی، كاغذ، صنایع آتش نشانی، بازیافت زباله، تجهیزو توسعه شبكه موبایل، صنایع فولاد و بسیاری از زمینه های زیرساختی دیگر برای همكاری وجود دارد و ایرانیان و فعالان اقتصادی، از همكاری مشترك در این زمینه ها استقبال می كنند.
جلال پور گفت: همه این ظرفیت ها، نه تنها برای ایران بلكه برای منطقه وسیعی در خاورمیانه شامل 15 كشور همسایه ایران نیز فراهم است.

** تاكید بر جایگزین شدن مسابقه ساختن و رشد اقتصادی در خاورمیانه
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با همه این ظرفیت ها در كشور و منطقه ما، تمایل هایی برای حركت به جلو از طریق استفاده از زور، رونق گرفته است؛ در این شرایط، جامعه كسب و كار ایرانی معتقد است این مسابقه راه به جایی نمی برد و باید مسابقه را به صحنه كسب و كار آورد.
وی ادامه داد: مسابقه جنگ و درگیری كه انسان ها را در ابعادی بی سابقه آزرده است، باید به مسابقه ای برای ساختن و رشد اقتصادی تبدیل شود.
وی همچنین به حمایت سوئد از فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران اشاره كرد و گفت: جمله معروف رئیس كمیسیون امور خارجه پارلمان سوئد در سال 2008 میلادی كه گفت «ایران حق دارد در صنعت هسته ای به شكل صلح آمیز پیشرفت داشته باشد» سرانجام در سال 2015 برای دیگر كشورهای اروپایی جا افتاد؛ این یكی از موضع گیری های خوب و منطقی كشور سوئد در دهه های گذشته در ارتباط با ایران بوده است.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: از نزدیك به 100 سال پیش یعنی سال 1298 هجری شمسی، سفارت رسمی ایران در استكلهم در سطح سفیر شكل گرفت و تاكنون دو كشور روابط مناسبی داشته اند.
جلال پور افزود: از نظر اقتصادی نیز سوئدی ها در ایران حضور درازمدتی دارند؛ حضور شركت سوئدی- دانماركی در قرارداد راه آهن سراسری ایران و حضور در ساخت بندر خرمشهر را می توان از جمله آنها برشمرد؛ در اوایل سال 1300 شمسی یعنی حدود 90 سال پیش، سوئدی ها در اهواز پل مستحكمی را ساخته اند كه پل سفید نام دارد؛ اینها نشان می دهد كه روابط اقتصادی ایران و سوئد نیز روابط محكم و طولانی مدتی است.
وی گفت: در این سالها، همچنین شركت های زیادی از كشور سوئد در بازار ایران فعالیت كرده و اكنون نیز برآورد می شود بیش از 100 شركت سوئدی در ایران در حال فعالیت هستند.
وی افزود: شركت های سوئدی در سال هایی كه اقتصاد ایران در تحریم بود در ایران ماندند و به كار خود ادامه دادند؛ نتیجه حضور این شركت ها در ایران استفاده از تولیدهات آنها در كشورمان است.
جلال پور گفت: از طرف دیگر، اكنون نزدیك به 120 هزار ایرانی در سوئد زندگی می كنند كه بیشتر آنها تحصیل كرده و افرادی بسیار موفق هستند؛ علاوه بر این، شركت های ایرانی نیز صادرات خوبی به سوئد دارند از جمله محصولات فرش، پسته، خاویار، خشكبار در كنار نفت.
به گزارش ایرنا، فضای كسب و كار، ظرفیت های بازار در دو كشور و همچنین وضعیت ایران در پساتحریم، از دیگر مباحثی بود كه در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هیات سیاسی-اقتصادی كشورمان یكشنبه این هفته سفر دوره ای خود به چهار كشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی را آغاز كرد و در نخستین ایستگاه، به ورشو پایتخت لهستان و سپس به هلسینكی پایتخت فنلاند رفت و پس از دیدار و گفت وگوهای سیاسی و اقتصادی، دیشب(سه شنبه) وارد استكهلم پایتخت سوئد شد.
اعضای هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دو كشور لهستان و فنلاند با همتایان خود ملاقات رو در رو (B2B) داشتند و همچنین در همایش های اقتصادی ایران با لهستان و فنلاند شركت كردند كه به گفته محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، فعالان اقتصادی كشورمان در دو كشور لهستان و فنلاند یك میلیارد و 200 میلیون دلار سند همكاری دوجانبه به امضا كردند؛ برخی از این اسناد در قالب تفاهم نامه و برخی در قالب قرارداد است.
بر اساس این گزارش، دیدار و گفت وگوهای دوجانبه از دیگر برنامه های هیات اقتصادی ایران در سوئد است. فعالان اقتصادی ایران در سوئد تلاش می كنند ضمن معرفی شركت های خود، شركا و همتایانشان در كشور سوئد را بهتر بشناسند و زمینه های توسعه همكاری های اقتصادی دوجانبه را شناسایی كنند.
سوئد از كشورهای شبه‌جزیره اسكاندیناوی است كه در شمال قاره اروپا واقع شده و از غرب با نروژ، از شمال شرق با فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرق با دریای بالتیك و از جنوب غرب با دانمارك همسایه ‌است.
سوئد كشوری با مساحت 450 هزار كیلومتر مربع و 9 میلیون نفر جمعیت، از كشورهایی است كه فقر به ندرت در آن به چشم می خورد و معمولا همیشه بالاترین شاخص رشد انسانی را داشته است كه این شاخص، مردم كشورهای مختلف را از لحاظ امید به زندگی، دانش و استانداردها زندگی رتبه بندی می كند.
مردم سوئد یكی از بالاترین میزان مالیات در جهان را برای حفظ رفاه اجتماعی خود می پردازند؛ سوئد با داشتن یكی از توسعه‌یافته‌ترین اقتصادهای جهان، به عنوان كشوری باثبات، هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم از نظر سیاسی شناخته می‌شود. نرخ بیكاری سوئد در سال 2015 میلادی 7.4 درصد بوده و نرخ تورم آن در همین سال به صفر درصد رسیده است.
در سال 2015 تولید ناخالص داخلی سوئد 467.4 میلیارد دلار با نرخ رشد 2.8 درصد بوده كه 1.8 درصد در بخش كشاورزی، 33.5 درصد در بخش صنعت و 64.7 درصد در بخش خدمات را شامل می‌شود.
صادرات این كشور در همین سال برابر 151.1 میلیارد دلار بوده كه شامل ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، محصولات كاغذی، كاغذ و خمیر چوب، آهن و فولاد و مواد شیمیایی است و به كشورهای نروژ، آلمان، انگلستان، فنلاند، دانمارك، آمریكا، هلند، بلژیك و فرانسه صادر شده است.
واردات این كشور نیز 133.2 میلیارد دلار از كشورهای آلمان، هلند، نروژ، دانمارك، انگلستان، چین، روسیه، فنلاند و فرانسه شامل ماشین آلات، نفت و فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری، آهن و فولاد، مواد غذایی و لباس بوده است. منابع معدنی سوئد شامل مس، طلا، انرژی آبی، سنگ آهن، سرب، نقره، الوار، اورانیم و روی است.
میزان صادرات ایران به سوئد در سال 2014 میلادی 14 میلیون 666 هزار دلار و واردات از این كشور 330 میلیون و 150هزار دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر كفپوش های نسجی، میوه های خوراكی، آجیل، پوست مركبات، خربزه، قهوه و چای و واردات اصلی تجهیزات الكترونیكی، ماشین آلات، راكتورهای هسته ای، دیگ های بخار، محصولات دارویی، خمیر چوب، مواد سلولزی الیافی، كاغذ، مقوا و ... بوده است.
سوئد به ایران بعنوان یكی از بهترین بازارهای فروش تولیدات و خدمات نفی و مهندسی در خاورمیانه می نگرد؛ در سال 2005، جمهوری اسلامی ایران از فهرست 30 كشور مهم صادركننده كالا به سوئد خارج شده است؛ این جایگاه در سال 2003 و 2004 به ترتیب در ردیف های 21 . 28 بوده است.
در دو سه سال گذشته نه تنها اخلاف تراز تجاری میان ایران و سوئد به بیشترین حد خود رسیده است، بلكه مبادلات تجاری دو كشور نیز از بیش از 10 میلیارد كرون به یك چهارم یعنی نزدیك به 2.5 میلیارد كرون رسیده است.
اقتصام** 9189** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد