۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۶
کد خبر: 82622089
T T
۰ نفر
هیچ درختی در جنگل‌های هیركانی امسال قطع نمی‌شود

نوشهر ـ ایرنا ـ مدیركل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با توجه به سیاست كلی وزارت جهادكشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مبنی بر توقف بهره‌برداری از جنگل‌های هیركانی، امسال هیچ‌گونه نشانه‌گذاری درختان جنگلی برای قطع در نظر گرفته نشده است.

محمدعلی معصومی روز یكشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاكنون نیز هیچ مجوزی برای قطع درخت تحت عنوان سهمیه مجریان طرح‌های جنگل‌داری صادر نشده است.
وی ادامه داد: این در حالی است كه در سال بهره‌برداری 1395 - 1396 كه از اول مهر 1395 آغاز شد، حجم مصوب برداشت چوب از جنگل‌های هیركانی یا همان جنگل‌های شمال، واقع در استان‌های گیلان و مازندران و گلستان، 559 هزار و 869 متر مكعب و حجم نشانه‌گذاری درختان جنگلی، 412 هزار و 758 متر مكعب بود.
مطابق آمار رسمی، برداشت چوب از جنگل‌های هیركانی در سال 1375 بیش از یك و نیم میلیون متر مكعب بود كه به‌ تدریج در مدت 2 دهه كاهش یافت و اكنون متوقف شده است.
معصومی در پاسخ به این سؤال كه با توجه به تغییر رویكرد سازمان جنگل‌ها در بهره‌برداری جنگل، سیاست‌های اجرایی این سازمان در آینده چگونه خواهد بود اظهار داشت: برنامه‌های متنوع و متعددی در دست اقدام است.
مدیركل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری توضیح داد: ابلاغ برنامه حفاظت و شرح خدمات و قرارداد طرح مدیریت جنگل‌های شمال كشور، شامل حفاظت و اقدامات فنی در ارتقای كمی و كیفی، از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو است.
وی افزود: شرح خدمات تفصیلی و نیمه‌تفصیلی تهیه طرح‌های مدیریت پایدار جنگل‌های شمال، تهیه دستور كار پایش و ارزیابی روند پایداری و آسیب‌پذیری جنگل‌های شمال، همچنین ارزیابی روش‌های اجرایی طرح خروج دام از جنگل، از دیگر مواردی است كه به آن توجه خواهیم كرد.
معصومی گفت: ابلاغ و پیگیری ارزیابی فیزیكی و ریالی طرح‌های جنگل‌داری به ادارات كل منابع طبیعی استان‌های شمال كشور بر اساس جدول زمان‌بندی مشخص نیز برنامه دیگر ما به شمار می‌رود.
جنگل‌های هیركانی یا جنگل‌های شمال با مساحت 1.9 میلیون هكتار، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.
خبرنگار: شهاب رویانیان**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1899/7517/ 1602/
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد