برق 658 حلقه چاه كشاورزی ابركوه برای استحصال مجدد آب برقرار شد

یزد - ایرنا - رئیس اداره منابع آب ابركوه گفت : برق 658 حلقه چاه كشاورزی پس از پایان مرحله نخست توقف برداشت آب پس از 23 روز برقرار و فعالیت های بخش كشاورزی با استحصال آب از چاه ها در این شهرستان آغاز شد.

محمدحسین باقری، روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به پایان نوبت نخست طرح خاموشی چاه های كشاورزی ، از ساعت هفت صبح امروز، 16 دیماه برق بار دیگر برق چاه های كشاورزی برای برداشت آب از طریق كنتور هوشمند برقرار شد.
وی با قدردانی از همراهی و همكاری كشاورزان ، فرمانداری ، مدیریت جهاد كشاورزی ، اداره های توزیع برق ، حفاظت محیط زیست و اعضای شورای حفاظت منابع آب ادامه داد: در اجرای طرح مدیریت برداشت آب كه مصوب شورای حفاظت آب بود، بخش قابل توجهی از این ماده حیاتی ارزشمند در دشت های شهرستان صرفه جویی شد.
رئیس اداره منابع آب ابركوه با بیان اینكه مرحله دوم طرح خاموشی چاه های كشاوری از اول بهمن ماه 1396 به مدت 21روز آغاز می شود، تاكید كرد: هدف از اجرای این طرح تقویت سفره های آب زیرزمینی با توجه به خشكسالی و كاهش بارندگی و مدیریت برداشت آب است.
این مسئول یادآورشد: اجرای طرح یادشده ، موجب افزایش قابل توجه آبدهی برخی از قنات ها از قبیل جعفرآباد، صفی آباد و پدیدار شدن آب در میله برخی قنات های خشك شده از قبیل نوش آباد شد كه گواهی بر آثار مثبت اجرای طرح خاموشی چاه های یادشده است.
به گفته وی سالانه 150 میلیون مترمكعب از منابع آب های زیرزمینی دشت ابركوه برداشت می شود كه 96 درصد آن در بخش كشاورزی و بقیه صرف شرب، بهداشت و صنعت می شود .
وی بابیان اینكه در سال 95 مدت زمان اجرای طرح خاموشی چاه ها، 30روز بود، افزود: در سال آبی 97-96 با توجه به بحرانی تر شدن منابع آب های زیرزمینی،تداوم خشكسالی و افت یك متر از سطح آب های زیرزمینی ، طرح خاموشی چاه ها به مدت 45 روز در شورای حفاظت منابع آب مصوب شد.
آب مورد نیاز 15هزار هكتار از زمین های كشاورزی با بهره برداری از 658حلقه چاه و 11رشته قنات تامین می شود.
سالانه بیش از190هزار تن محصول در ابركوه برداشت می شود و این شهرستان یكی از مناطق عمده تولید محصول كشاورزی استان یزد به شمار می رود.
مركز شهرستان 51 هزار نفری ابركوه در140كیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/ خبرنگار: كارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشكورجیری

سرخط اخبار استان‌ها