۶ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 82710506
T T
۰ نفر
23 هزار هكتار اراضي شهرستان كوثر به كشت پاييزه اختصاص يافت

اردبيل - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي كوثر از اختصاص 23 هزار هكتار از اراضي ديم و آبي اين شهرستان براي كشت پاييزه خبر داد و گفت: كاشت غالب منطقه گندم و جو بوده و تا حدودي نيز حبوبات و دانه هاي روغني كشت مي شود.

خيبرعلي جليلي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: انواع بذور گواهي شده آبي و ديم سازگار با منطقه در بين كشاورزان توزيع شده و بيش از 900 تن بذور خود مصرفي كشاورزان نيز در مراكز جهاد كشاورزي شهرستان بوجاري و تحويل زارعان شده است.
وي بيان كرد: در زمينه تامين بذر ، كود و سموم كشاورزي محدوديتي نداشته و كشاورزان براي تامين آنها مي توانند به عاملين توزيع مراجعه كنند.
وي تامين سوخت زارعان را از ديگر اقدامات جهاد كشاورزي دانست و از كشاورزان خواست با تامين سوخت لازم كشت پاييزه را به موقع انجام دهند.
وي افزود: كشاورزاني كه نياز به تراكتور و ادوات دنباله بند دارند مي توانند با مراجعه به اداره جهاد و اخذ معرفي نامه تسهيلات لازم را از بانك كشاورزي دريافت كنند.
جليلي توسعه آبياري پرفشار و كم فشار را از اولويت هاي كاري جهاد كشاورزي ذكر كرد و گفت: با توجه به اينكه دولت در اين راستا تسهيلات و وام هاي بلاعوض مي دهد كشاورزان واجد شرايط اين فرصت طلايي را از دست ندهند.
وي با اشاره به اينكه وجود هفت سد خاكي و آب هاي جاري از ظرفيت هاي آبي منطقه است افزود: در سايه اين ظرفيت هاي آبي و خاكي پاياب سد جغناب و ليكوان به كشت انواع باغ هاي ميوه اختصاص يافته و اين باغ ها توسعه خواهند يافت.
او گفت: حدود400 هكتار از اراضي اين شهرستان به كشت صيفي جات اختصاص يافته كه 300 هكتار آن به روش تيپ نواري آبياري مي شود.
شهرستان كوثر در 85 كيلومتري جنوب اردبيل به لحاظ جمعيت شاغل در بخش كشاورزي جايگاه اول را در استان از نظر درصد شاغلان جمعيت در عرصه كشاورزي به خود اختصاص داده و با متوسط كشت محصولات باغي و زراعي به مساحت 36 هزار هكتار از مجموع 53 هزار هكتار اراضي كشاورزي سهم قابل توجهي در توليد محصولات كشاورزي دارد.
180 هزار واحد دامي ، 210 هزار قطعه طيور ، 125 هزار تن محصولات زراعي ،22 هزار تن ميوه سردرختي ، 15 هزار تن توليدات دامي با مجموع توليدات كشاورزي 162 هزار تن با ارزش ريالي 2 هزار و 140 ميليارد ريال به اين شهرستان اختصاص دارد كه 50 درصد آن به خارج از شهرستان صادر مي شود.
به دليل شرايط جوي و اقليمي بهترين محصولات و ميوه هاي سردرختي به لحاظ كيفيت و مرغوبيت بهترين ميوه 'به' كشور در اين شهرستان توليد مي شود.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده:عارف شيرزاد
6018/ 1257

سرخط اخبار استان‌ها