۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۴۶۸۴۸
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۰۸-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۴۶۸۴۸
انتشار: ۱۲:۲۸ - ۰۸-۱۲-۱۴۰۲
داستان واقعی از سنگین ترین بارش برف در ایران

سالی که دیو سفید، ۴ هزار نفر را در ایران کشت/ اتوبوس ها و مینی بوس ها مفقود شدند؛ مردم در خانه هایشان دفن شدند؛ همه مسافران یک قطار کشته شدند/ فاجعه ای که در گینس ثبت شد/ روزنامه ها تیتر زدند: خدایا برف بس است! (فیلم)

سالی که دیو سفید، ۴ هزار نفر را در ایران کشت/ اتوبوس ها و مینی بوس ها مفقود شدند؛ مردم در خانه هایشان دفن شدند؛ همه مسافران یک قطار کشته شدند/ فاجعه ای که در گینس ثبت شد/ روزنامه ها تیتر زدند: خدایا برف بس است! (فیلم)
هیچ‌کدام از مسافران قطار نمی‌دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان است.

عصر ایران؛ حسن ظهوری ــ هیچ کس در ایران به چنین بحرانی حتی فکر هم نمی‌کرد. آن‌هم ایرانی که ۱۳ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته بود و همه فکر می‌کردند بارندگی‌های دوم بهمن سال ۱۳۵۰ پایانی بر همه آن سال‌های تلخ باشد. ولی چند روز بعد مردم فقط یک خواسته داشتند: خدایا برف بس است.

گزارش را این‌جا ببینید

سال ۱۳۵۰ بود که ماه بهمن تازه آغاز شده بود. هوای ایران به سردی می‌رفت و ایستگاه‌های هواشناسی از ورود یک سامانه بارشی خیلی سرد خبر می‌دادند. اما این یک سامانه بارشی عادی نبود و هیچ‌کس از غیرعادی بودن آن هم خبری نداشت. باد از آنچه فکرش را می‌کردند، سریعتر ابرها را به بالای آسمان ایران رساند و دوم بهمن ماه بارش‌ برف در نواحی شمال و شمال غرب و غرب ایران آغاز شد.

ساعتی قبل از شروع برف، یک قطار مسافربری به مقصد گرگان به راه افتاده بود. هیچ‌کدام از مسافران قطار نمی‌دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان است. ترمینال‌های اتوبوس‌رانی هم طبق معمول مسافرهای خود را سوار کرده و به سمت مقصد‌های مختلف به راه افتاده بودند. خیلی‌ها هنوز در جاده‌ها بودند و در روستاها که بارش برف تازه آغاز شده بود، اهالی تصمیم گرفته بودند گله‌هایشان را هرچه زودتر به طویله برگردانند. همه تصور می‌کردند این یک بارش عادی مثل همه بارش‌های قبلی خواهد و هیچ‌کس آماده هولناک‌ترین بارش برف نبود.

شدت بارش برف به حدی بود که در کمتر از ۶ ساعت تمام جادهای شمالی، شمال غربی و غرب ایران پوشیده از آن شد. قدرت دید کم شده بود و جاده‌ها از آنچه فکرش را می‌کردند لغزنده‌تر شده بود. دمای هوا اما ناگهان به سرعت کاهش پیدا کرد. در زنجان به ۲۴ درجه زیر صفر، شهرکرد به ۲۷ درجه زیر صفر، فیروزکوه به ۳۶ درجه زیر صفر و در خراسان به ۳۷ درجه زیر صفر رسید. یعنی تنها یک درجه دیگر مانده بود که با دمای قطب جنوب برابری کند.

حرکت در جاده‌ها دیگر امکان‌پذیر نبود پس ماشین‌ها و اتوبوس متوقف شدند تا شاید پس از بند آمدن برف بتوانند به مسیرشان ادامه دهندبرف پس از ۲۴ ساعت هنوز با سرعت زیادی می‌بارید. چنین چیزی فقط یک‌بار و در دهه ۳۰ شمسی در ایران تجربه شده بود. توقفی در کار نبود و برف همچنان به باریدن ادامه می‌داد.

در تهران هم بوران برف شروع شده بود. آموزش و پرورش مدارس را به مدت سه روز تعطیل کرد اما تاکید کرد که در روز سه‌شنبه همه باید در مدرسه حاضر باشند. اما برفی که آمده بود خیال قطع شدن نداشت. حالا بحران داشت چهره واقعی خودش را نشان می‌داد. تعداد زیادی در جاده‌ها مانده بودند و در روستاها هم جایی به جز خانه‌های‌شان نبود که پناه بگیرند. اما خیلی از آن‌ها نمی‌دانستند که خانه‌ها به زودی، آرامگاه‌شان خواهد شد.

قطار مسافربری کمی بعدتر در حالی که هنوز تلاش می‌کرد مسافرانش را به مقصد برساند، متوقف شد. آن‌هم در جایی که دیگر کسی جرات پیاده شدن از قطار را نداشت و فکر می‌کردند، شاید داخل قطار از سرما در امان بمانند.

پس از ۳۶ ساعت باریدن، کمی از سرعت بارش کم شد اما برف قطع نشد. آن‌هایی که در جاده‌ها مانده بودند، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند. ارتباط صدها روستا در استان آذربایجان غربی و شرقی با هم قطع شده بود. تقریبا هیچ‌کس از حال هم خبر نداشت و از همه بدتر هیچ‌کس نمی‌دانست چه اتفاقی برای اتوبوس‌ها و ماشین‌هایی که در جاده مانده‌اند افتاده.

با قطع شدن موقت برف کم‌کم خبرهایی از پیامدهای بارش شدید به گوش می‌رسید. اولین خبر هولناک منتشر شد. آن را ستاد نخست‌وزیری اعلام کرد. ۶۰ نفر در زیر بهمن خفه شدند. این تازه شروع ماجرا بود و هنوز هیچ کس از عمق حادثه‌ای که رخ داده بود خبر نداشت.

حالا خبرهای بیشتری منتشر می‌شد. روزنامه‌ها از گم شدن گروهی از دانشجویان و مدفون شدن ۵۳ نفر در مهاباد و در زیر بهمن خبر دادند. خیلی سریع خبر آمد که جاده‌های مهم ایران بسته شده‌اند و عکسی منتشر شد که همه را وحشت‌زده‌ کرد. عده‌ای داشتند، یک ماشین را از داخل برف بیرون می‌کشیدند.

بارش شدید ارتفاع برف در تمام مناطق روستایی شمال‌غرب تا مرکزی ایران به ۳ متر رسانده بود و در برخی مناطق حتی تا ارتفاع ۸ متر هم رسیده بود. ارتباط با ۳۷۵۰ روستا قطع شده بود که در این میان از ۲۰۰ روستا اصلا خبری نبود. در گردنه حیران تنها فقط ۲۰ اتوبوس با مسافران گیر افتاده بودند و بعدها همان مسافران تعریف کردند که دیدن یک اتوبوس چطور از کنترل خارج شد و به پایین گردنه سقوط کرد. راه‌آهن سراسری تقریبا تعطیل شد و همین باعث شده بود که کسی نتواند به داد قطاری برسد که در برف مدفون شده بود و همه مسافران و خدمه آن یخ زده بودند.

کامیون‌های حمل مواد غذایی در جاده‌ها مانده بودند و برای همین در شهرهایی مثل تهران، مواد غذایی پیدا نمی‌شد و تقریبا همه جا وضعیت فوق‌العاده اعلام شده بود. اما مواد غذایی روی بار کامیون‌ها باقی نماند و راننده‌ها قید بار خود را زده بودند و برای آن‌که مسافران در جاده‌ها تلف نشوند آن را میان مردم تقسیم می‌کردند.

تقریبا همه پرواز‌ها به ایران به حالت تعلیق در آمده بود و هواپیماهای خارجی مجبور شده بودند به جای فرودگاه مهرآباد در کشورهای دیگری فرود بیایند. در تهران شهر به هم ریخته بود و جلوی تمام فروشگاه‌های مواد غذایی مردم صف کشیده بودند. نمک‌پاشی آغاز شده بود اما توان امداد رسانی به اندازه شدت برفی که باریده بود، نبود.

۲۰ هزار نفر در روستاها به محاصره برف درآمده بودند و خبرهایی از بهمن‌های هولناک در چالوس و پیرانشهر و رضاییه می‌رسید. خبرهایی که از کشته شدن ۱۰۰‌ها نفر در زیر این بهمن‌ها خبر می‌داد. تعداد زیادی ناپدید شده بودند و هیچ‌کس حتی بعدها هم نفهمید به چه بلایی بر سر بعضی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی که ناپدید شده بودند آمد.

برف تقریبا بند آمده بود و حالا یخبندان شروع شد. تیغ گریدرها دیگر نمی‌توانست بقایای برف یخ زده را بکند. بالاخره از روستاها خبر آمد. ۲۰۰ روستا به طور کامل در برف پوشیده شده بود و همه ساکنان‌شان در خانه‌ها یخ زده بودند. خبرها همین‌طور هولناک‌تر می‌شد. توان امدادرسانی هنوز کم بود اما همه بسیج شده بودند تا به داد آن‌هایی برسند که هنوز در محاصره برف هستند.

نزدیک به دو میلیون احشام در روستاه‌ها تلف شدند و این تنها بخش کوچکی از خسارت‌هایی بود که زده شد. قیمت مواد غذایی به شکل سرسام‌آوری بالا رفته بود. گوشت به کیلویی ۱۴۰ ریال و مرغ که ۷۵ ریال بود به ۱۰۰ ریال هم رسیده بود. تقریبا همه میوه‌ها با ۳ برابر قیمت فروخته می‌شد و کم‌کم دیگری هیچ مواد غذایی برای فروختن وجود نداشت. کشتارگاه به طور کامل تعطیل شده بود و سرمای شدید میوه‌های مانده در تره‌بار را از بین برده بود.

این شرایط دو هفته به طول انجامین و بالاخره این سامانه کشنده از ایران رفت. روزنامه‌ها این تیتر را زدند: ما از چنگال دیو سفید گریختیم. و واقعا هم خیلی‌ها از چنگال این دیو سفید گریخته بودند. چرا‌که بر اثر بارش برف در سال ۱۳۵۰ بیش از ۴ هزار نفر جان خود را از دست داده بودند. و خیلی‌ها تا امروز هم جزء مفقود شدگان آن برف هولناک باقی مانده‌‌اند. این برف بعدها به عنوان کشنده‌ترین کولاک قرن در فهرست برترین‌ها گینس به ثبت رسید و هنوز چنین برف سنگینی در هیچ‌جای جهان این تعداد کشته به جا نگذاشته است.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران 👇👇👇 کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos
برچسب ها: برف ، طوفان ، کولاک
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۵۹
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
46
160
4000 کشته شدند ولی بعدش بازسازی سریع انجام شد خسارتها هم جبران شد الان این اتفاق رخ بده مطمئن باشید 40 هزار نفر کشته میشوند و بازسازی و جبران خسارت هم در توان دولت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
کی بازسازی انجام شد مرد مومن تا دهسال بعد انقلاب هیچ روستایی راه آسفالت نداست از برکت انقلاب استفاده می کنی فک می کنی همیشه اینطور بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
دروغ که کنتور نداره هر چقدر دوس داری بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
لطف می فرمایید بگید بازسازی چه قدر سریع انجام شد؟ خسارتها چه قدر بود و در چه مدت جبران شد؟ اینکه سالهاست بی کفایتی و باندبازی از سر و کول مدیران دولتها می بارد ، دلیل نمی شود جنابعالی به این شکل فانتزی خیالپردازی کنید.
حلما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
خودت دروغتو باور میکنی؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
15
131
با سلام، اینکه تو اون وضعیت بحرانی و قحطی مرغ فقط 25 درصد افزایش قیمت داشته، به نظر میاد سالهاست تو وضعیت فوق العاده داریم زندگی میکنیم و خومون خبر نداریم !!!
پاسخ ها
اردکانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
البته حدود ۳۳ درصد افزایش داشته نه ۲۵ در صد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
ولی میوه سه برابر شده بود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
3
29
با سلام و تشکر از مطلب خوب شما.اما تذکر اینکه ستون در عکس گزارش.ستون برق نمیباشد و ستون تلفن و تلگرافه.
هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
1
25
عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
22
105
شما نیم اپسیلیون فکر کن این حالت برای ما تو همین تاریخ بیفته!
شهرداری های شهرهای ایران که با برف و بارون خیلی ناچیز خاموش میشن!
اون موقع امکانات و تکنولوژی اینقدر پیشرفت نکرده بود همون رو هم خوب مدیریت کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
با وجدان ۴۰۰۰ هزار نفر فریز شدند رکورد زدیم بعد میگی خوب مدیریت شده
ناشناس
Hungary
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
1
18
من اونموقع بهمن ماه 1350 تازه متولد شده بودم واینطوری خیلی کوچولو بودم :) پدرومادرم بعدترها بمن گفتن وقتی من بدنیا اومدم هوا وحشتناک سرد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
1
20
انصافا صدای آقای ظهوری روی فیلمهایی که در سایت میذارید خیلی زیباست.
مت
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
16
۴ هزار نفر خیلیییییه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
بله, چهارهزار نفر برای سال 1350 خیلی زیاده,
چنین سرمایی در حال حاضر که جمعیت ایران حدود 87 میلیونه, اگه اتفاق بیفته, تلفات زیر صد نفر خواهد بود, البته به واسطه اطلاع رسانی, پیشرفته وسایل امدادرسانی, بسیج منسجم نیروهای کارآمدی امدادی و سیل کمک های جهانی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
5
8
کاش یبار دیگه از این برفا بیاد
حوصلمون سر رفت این زمستون، 2 روز بیشتر بارندگی نداشتیم
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
1
7
آقای حسن ظهوری: انگار که صدای شمارو خداوند برای مستند و گزارش ساخته، فوق العاده گزارش میکنید. وقتی صدای شمارو میشنوم لذت میبرم، بهتون تبریک میگم و راهتون پایدار باد
مافیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
5
9
الان یه ستادی درست کردن به اسم ستاد بحران که با کوچک ترین حادثه ای غافلگیر می‌شوند.حالا شما حساب کنید که یه همچین اتفاقی رخ بده چی میشه؟بقیه اش با شما.(مثل فیلم های فرهادی پایان ش بازه)
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
2
13
سلام. همین دو سه هفته پیش تو تبریز بارش برف تو روز روشن و موقع بیداری مستولین شهر، حدود ساعت 1 بعد از ظهر شروع شد و در عرض یک ساعت همه خیابان های داخل شهر بسته شدند بعضی ماشینها حدود6 الی 7 ساعت شاید هم بیشر داخل خیابانهای شهر گیر کرده بودند. خدا به داد مردم برسه اگه همچین گرفتاری دوباره رخ بده.
سلطانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
1
13
من خودم کودک ۴ساله بودم و به همراه پدر و مادرم بوسیله اتوبوس از تهران عازم همدان بودیم که در میانه ی راه در کولاک بمدت بیش از ۲۴ ساعت گرفتار شدیم .بالاخره راهداری که تمام سر و صورتش یخ زده بود پیدا شد و کنار چراغ علاالدین داخل اتوبوس نشست من خیلی از هیبتی ترسیدم بعداز مدتی که یخهای آب شد گفت که در نزدیکی خط آهن متوقفیم و می‌توانیم با طی مسافتی حدود یک کیلومتر به قطار سوار شیم.جالب است که همین شخص مرا به کول خود سوار کرد وبه قطار رساند و پدرم میگفت مسافران عقیده داشتند خداوند به خاطر من که تنها کودک آن جمع بودم همه را نجات داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
1
9
من اون سرما و برف یادم هست. سیزده سالم بود. سرمای تبریز تا منهای 25 درجه رفت. خیلی از شیشه پنجره ها از فرط سرما ترک برداشته و فرو می ریختند بدلیل اینکه گرمای درون اتاقهای خانه ها با سرمای بیرون سازگار نبود و باعث ترکیدن شیشه ها می شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
32
7
برید تاریخ را بررسی کنید که تو اون زمان بحرانی خانواده شاه و خودش کدوم گوری بودن؟ آلپ در حال خوشگذرونی
نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده (فیلم) سد کوثر گچساران سرریز شد (فیلم) سیل وحشتناک در برزیل؛ بیش از ۷۰ نفر مفقود شدند (فیلم) گل‌های رونالدو به دروازه‌بانان بزرگ فوتبال (فیلم) فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی (فیلم) فرآیند پخت انواع نان محلی در ترکیه (فیلم) بهترین روش برای جلوگیری از آلزایمر (فیلم) طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ یک غذای خوشمزه و ساده (فیلم) ۱۰ گل برتر رئال مادرید در فصل ۲۰۲۳/۲۴ (فیلم) پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی (فیلم) پخت یک غذا با بادمجان و سبزیجات توسط زوج مسن غارنشین افغان (فیلم) چه بر سر کاخ زمستانی کوروش آمده؟/ کاخی که تسلط هخامنشیان بر خلیج فارس را نشان می‌دهد به حال خود رها شده (فیلم) سوپرگل شهاب زاهدی از زمین خودی به گامبا اوزاکا (فیلم) طرز تهیه اتلاما، پیتزای سنتی و محبوب پاکستانی‌ها (فیلم) کار هنرمندان اوتیسم در استودیوی انیمه سازی ژاپن/ 16 هزار سندرم داون در شرکت‌های ژاپنی کار می کنند (فیلم)
وبگردی