۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82252729
T T
۰ نفر
میانگین تولید گردو از باغ های خراسان شمالی 12.5 درصد بیش از كشوری است

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین تولید گردو از باغ های گردوی این استان واقع در شمالشرق كشور 12.5 درصد بیشتر از میانگین عملكرد كشوری است.

محمدعلی شریكیان روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: میانگین عملكرد باغ های گردو در خراسان شمالی دو هزار و 796 كیلوگرم در هر هكتار است كه این میزان در باغ های كشور هزار و 926 كیلوگرم است.
وی سطح باغ های گردوی این استان را دو هزار و 170 هكتار عنوان و اظهار كرد: سطح باغ های گردوی بارده هزار و 861 هكتار و میزان تولید گردو در این استان پنج هزار و 204 تن است.
شریكیان با بیان اینكه شهرستان های بجنورد، شیروان و فاروج بیشترین سطح كشت و تولید گردو را در این استان دارند گفت: پیش بینی می شود به خاطر بروز سرماهای اواخر اسفندماه و سرمای دیررس بهاره در اوایل سال 95 تولید گردو امسال 5 درصد كاهش پیدا كند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی تغذیه مناسب باغ های گردو، عناصر كم مصرف براساس آزمایش های خاك از طریق چالكوت، روش های آبیاری مناسب، رعایت بهداشت، هرس شاخه های شكسته و خسارت دیده از آفات، انجام سمپاشی بهنگام علیه آفات و بیماری قارچی را از جمله اثرات مفید در افزایش كمیت و كیفیت این محصول عنوان كرد.
شریكیان گفت: شرایط اقلیمی مناسب، مصارف متنوع، ارزش غذایی بالا، استغالزایی، سهولت نگهداری و امكان صادرات دلایل اصلی هستند كه در توسعه كشت این محصول اتفاق افتاده است.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها