۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82768851
T T
۰ نفر
نبود صنايع تبديلي و فرآوري حلقه مفقوده مركبات مازندران

ساري - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران نبود صنايع تبديلي و فرآوري پيشرفته را حلقه مفقوده براي مازاد توليد مركبات به ويژه پرتقال تامسون در استان عنوان كرد و گفت :از سرمايه گذاران براي ايجاد صنايع با تكنولوژي صنعتي پيشرفته با هدف تبديل پرتقال به چيپس ،پودر و خوراك دام در صدور مجوز و پرداخت تسهيلات حمايت همه جانبه مي شود.

به گزارش ايرنا ،براساس آمارهاي رسمي، در مازندران افزون بر 110 هزار هكتار باغ مركبات وجود دارد كه به صورت ميانگين بسته به شرايط آب و هوايي سالانه حدود 2.5 ميليون تن محصول از آنها برداشت و روانه بازار مي شود.
از اين ميزان حدود يك ميليون و 700هزار تن پرتقال تامسون و مابقي نارنگي و ديگر مركبات است كه 70درصد مناسب براي تازه خوري است و قابليت آب گيري ندارد.
دلاور حيدر پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : هر چند 70درصد از پرتقال هاي توليدي استان را تامسون تشكيل مي دهد كه صددرصد آن تازه خوري مي شود و قابليت آبگيري ندارد، اما صنايع و تكنولوژي براي فرآوري اين نوع ميوه در دنيا وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه پوست انواع مركبات از جمله پرتقال و نارنج مازندران قابليت فرآوري براي توليد خوراك دام دارد، خاطر نشان كرد: تمام 13كارخانه صنايع تبديلي مركبات استان علاوه بر قديمي و فرسوده بودن، فقط قابليت كنسانتره با يك اندازه از ميوه پرتقال را دارند.
**تهيه پيش نويس پهنه بندي مركبات مازندران
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اشاره به اينكه صنايع تبديلي مناسب و شناسايي فرصت هاي جديد براي پهنه بندي باغهاي مركبات اجتناب ناپذير است، افزود: براي تغيير رقم و حضور در بازارهاي جهاني، تهيه پهنه بندي مركبات براي افزايش صادرات در حال انجام است.
وي بيان داشت: با هماهنگي موسسه تحقيقات مركبات كشور مستقر در رامسر ارقام جديد زود رس با قابليت فرآوري و همچنين متناسب با سليقه كشورهاي هدف معرفي مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با بيان اينكه به دنبال ايجاد بازار و فرصت هاي جديد براي توزيع و فروش محصولات كشاورزي مازندران هستيم، گفت:بسته هاي تشويقي براي صادرات مركبات تعريف شد.
حيدر پور با تاكيد بر پايداري توليد و جلوگيري از ضرر و زيان توليدكنندگان، خواستار تكميل و توسعه زنجيره هاي توليد براي كاهش فاصله توليد تا مصرف مركبات و كيوي شد.
**اشباع توليد مركبات در مازندران
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران خطاب به كشاورزان توصيه كرد به هيچ عنوان باغداري در دشت ها را ايجاد و يا توسعه ندهند و تاكيد كارشناسي كشاورزي بر كشت محصولات زراعي در دشت ها است.
وي با تاكيد مجدد كه امروزه باغ ها در دشت ها بازده اقتصادي ندارند، گفت: كشاورزان مي توانند باغ هاي درجه سه خود را در دشت ها از حالت باغ خارج كنند و به زراعت كه درآمد خوبي دارد ،برگردانند.
در يك دهه اخير به دليل درآمد مناسب ميوه پائيزي پرتقال تامسون ، 70 درصد از باغات مركبات مازندران به زير كشت اين رقم از مركبات رفته است.
امروز به دليل توليد انبوه و اشباع شدن بازار داخلي پرتقال تامسون از يك طرف و بي توجهي به بازار صادرات ،باغداران با مشكل فروش مناسب به نسبت هزينه توليد مواجه هستند.
بررسي ها نشان مي دهد كه پرتقال و نارنگي هاي باغداران مازندران اين روزها بي مشتري است و همانند سال هاي گذشته دلالان با كمترين قيمت اين ميوه پائيزي را از دست باغداران خارج مي كنند.
قيمت پرتقال تامسون كه از اوايل اذرماه باغداران سخت مشغول برداشت و شاهد عرضه فراوان آن در بازارهستيم درهر كيلوگرم سر درخت به صورت يكجا 700تا 800 تومان ، در بازار دست فروش ها 900 تا يكهزار تومان و در فروشگاه ها نيز يكهزار و 500 تا 2 هزار تومان عرضه مي شود.
** تقسيم بندي باغداري مركبات مازندران
از آنجاييكه شرائط آب و هوايي و زمين در مازندران براي كاشت درختان مركبات فراهم است ،به طور كلي در بيشتر زمين هاي شهري و روستايي استان شاهد باغداري ' خود مصرفي ' هستيم.
گروه دومي كه به عنوان توليد كننده مركبات دراستان مازندران هستند ،باغداري در زمين هاي زير هزار تا 2هزار مترمربع است كه
علاوه بر خود مصرفي ، توليدات آنان تا حدودي تعادل كننده و تكميل كننده درآمد خانوارهاي روستايي و شهري است.
بررسي ها نشان مي دهد اغلب باغداري كه در زمين هاي زير هزار متر انجام مي شود در واقع به دليل قانون تقسيم ارث قطعه قطعه شد و باغداري در زمين هاي كم مساحت براي بسياري از كارمندان و شهرنشينان و روستايياني كه برنجكاري شغل اصلي آنان است، نوعي تفريح ، خود مصرفي و تكميل كننده درآمدي آنان محسوب مي شود.
توليدات مركبات مازاد بر مصرف اين گروه از باغداران نيز معمولا به صورت سفارشي بين دوستان و فاميلان و يا در بازار روزهاي مختلف عرضه مي شود.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده: محسن حسن نيا
6990/1899

سرخط اخبار استان‌ها