۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۳
کد خبر: 82691345
T T
۰ نفر
1500 پستاندار بزرگ جثه در تصادفات جاده اي تلف شدند

بجنورد- ايرنا- مديركل دفتر حيات وحش و آبزيان سازمان حفاظت محيط زيست گفت: يكهزارو 500 پستاندار بزرگ جثه در 10 سال گذشته بر اثر برخورد با وسايل نقليه تلف شدند كه تلف شدن گربه ساناني در حال انقراض يوزپلنگ از جمله اين موارد است.

مجيد خرازيان مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بجنورد اظهار كرد: تعارض ميان انسان و حيات وحش يكي از آسيب هاي مهم در گونه هاي با ارزش بويژه در گونه هاي يوز و پلنگ است.
وي اظهار كرد: جاده سازي هاي بي ضابطه از وسط زيستگاه هاي گونه هاي جانوري با ارزش مانند يوز و پلنگ موجب شده است تا زيست گاه اين گونه هاي جانوري را جزيره اي كند.
مديركل دفتر حيات وحش و آبزيان سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه پلنگ و يوز از گربه سانان بسيار با ارزش در كشور هستند خاطرنشان كرد: دومين عامل تلفات در گونه پلنگ وقوع تصادف هاي جاده اي بوده است.
وي افزود: تعارض بين انسان و وحوش حيات وحش هر ساله بيشتر مي شود و با توسعه سكونتگاه ها و افزايش تغيير كاربري ها سبب شده است كه زيستگاه هاي وحوش در معرض تهديد قرار گيرد.
مديركل دفتر حيات وحش و آبزيان سازمان حفاظت محيط زيست در بخش ديگري از سخنان خود در باره اقدامات انجام شده اين سازمان براي رفع تعارض ها گفت: دفترحيات وحش سازمان در زمينه كاهش تعارض انسان و گوشتخواران بزرگ جثه تدابيرلازم گرفته كه در آينده اجرايي خواهد شد.
وي اظهار كرد: براي اجرايي شدن اقدامات در نظر گرفته شده بايد همه سازمان ها و دستگاه هاي مرتبط وارد اين عرصه شوند؛ تهيه، تدوين و ابلاغ دستورالعمل كاهش تعارضات و برگزاري كارگاه هاي آموزشي استاني از جمله اقدامات به عمل آمده است.

* شناسايي نقاط حادثه خيز
خرازيان مقدم در باره راهكارها براي رفع تعارض ها اظهار كرد: آنچه در سازمان محيط زيست براي رفع مشكل تصادف گونه هاي وحشي مي توان انجام داد، اين است كه با همكاري اداره هاي كل، نقاط حادثه خيز در جاده ها شناسايي و اقدامات لازم براي برطرف شدن آن به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ شود.
مديركل دفتر حيات وحش و آبزيان سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: نقاط حادثه خيز در جاده هايي كه تلفات زياد گزارش شده است، بايد با نظر كارشناسان اين سازمان شناسايي و راه كار اجرايي كاهش برخورد وحوش با وسايل نقليه هم به دقت بررسي شود.
وي، ايجاد زيرگذر، روگذر و نصب تابلو و دوربين را از اقدامات قابل انجام براي رفع تعارض ها عنوان كرد و گفت: موارد به وزارت راه و شهرسازي ابلاغ مي شود تا براي اجراي آن اقدام شود.
خرازيان مقدم در باره اقدامات انجام شده براي كاهش تهديد ها در محور سبزوار به شاهرود در محدوده عباس آباد گفت: با پيگيري به عمل آمده از جانب رييس سازمان و معاونان محيط طبيعي اين سازمان، بزودي مشكلات اين محور با همكاري وزارت راه مرتفع خواهد شد.
وي با بيان اينكه جاده هاي ديگر نيز نياز به اجراي اقدامات براي ارتقاي ايمني دارد گفت: در پارك ملي گلستان نقاط حادثه خير جاده مشخص شده و در چارچوب دستور العمل به محيط زيست استان گلستان داده شده است تا موارد اجرايي از طريق اداره كل راه و شهرسازي پيگيري شود و با وزارت راه و شهرسازي هم مكاتبات دراين باره انجام شده اما مكاتبات ما منجر به پاسخ اجرايي تاكنون نشده است.
خرازيان مقدم با تاكيد بر لزوم پيوست ارزيابي زيست محيطي در پروژه هاي عمراني گفت: اگر اين ارزيابي در پروژه هاي عمراني خرد و كلان به دقت انجام شود، مشكلات كنوني بروز نمي كند.
وي تصريح كرد: اگر پيش از پروژه هاي راهسازي زيرگذرها، روگذرها و ساير تمهيدات لازم درست ديده شود، بدون تحميل شدن بودجه، مشكلات حل مي شود زيرا مشكلات كنوني ناشي از نبود ارزيابي زيست محيطي و يا ارزيابي نامناسب اين حوزه است.
مديركل دفتر حيات وحش و آبزيان سازمان حفاظت محيط زيست سفري سه روزه براي بررسي علل تلفات وحوش در پارك ملي سالوك و همچنين بازديد ازمناطق تحت مديريت محيط زيست خراسان شمالي به اين استان كرده است.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
7185 / 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها