لزوم تسهیل روابط بانكی و بازنگری در تعرفه وارداتی اتحادیه اروپا از ایران

تهران- ایرنا- لزوم تسهیل روابط بانكی، بازنگری در تعرفه واردات از ایران، انتقال فناوری، تشكیل كارگروه مشترك، سرمایه‌گذاری و تشكیل شركت های دوجانبه برای صادرات به بازارهای سوم مهمترین مسائل مطرح در نشست هیات 70نفره از 40 شركت اروپایی با فعالان بخش كشاورزی و غذایی كشور بود.

بررسی زمینه همكاری كشاورزی و غذایی 40 شركت اروپایی با ایران
به گزارش ایرنا، 70 نفر از نمایندگان 40 شركت از 19 كشور اروپایی امروز (شنبه) وارد كشور شدند.
این شركت‌ها در زمینه صنایع لبنی، گوشت، سبزی، شكلات، دانه‌های روغنی، خوراك دام و... فعالند.
این هیات در نخستین روز به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران و كانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با فعالان بخش خصوصی كشور دیدار و مذاكره كرد.
در این نشست كه با هدف توسعه همكاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه كشاورزی، صنایع غذایی و توسعه روستایی برگزار شد، فعالانی از 19 كشور اروپایی حاضر بودند كه با هدف ارزیابی بازار ایران برای صادرات كالا، خرید مواد مورد نیاز، ایجاد شركت‌های مشترك و سرمایه‌گذاری مشترك برای تامین نیازهای بازار 2طرف و بازارهای سوم به تهران سفر كرده بودند.
سرپرستی این هیات با «فیل هوگان» كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپاست كه در كنار «مسعود خوانساری» رییس اتاق بازرگانی تهران، بر لزوم رفع مشكلاتی مانند روابط بانكی برای توسعه روابط موفق تاكید كردند.

** تلاش ایران و اروپا برای بازگشایی روابط بانكی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در آغاز این نشست از افزایش 60 درصدی حجم مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا در دوره پس از توافق هسته‌ای خبر داد و گفت: با وجود جهش قابل توجه در حجم تجارت 2طرف، همچنان مشكلات بانكی گرهی سخت در روابط اقتصادی ایران و كشورهای عضو اتحادیه اروپاست.
«مسعود خوانساری» افزود: اتحادیه اروپا دومین بازار صادراتی ایران است و این منطقه، 13 درصد از حجم تجارت خارجی ایران در سال را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: میزان تولیدات كشاورزی ایران بیش از 100 میلیون تن در سال است و حجم بالایی از تولیدات این بخش نیز به كشورهای خارجی صادر می‌شود.
رئیس اتاق تهران با اشاره به جمعیت 80 میلیون نفری ایران و بازار 400 میلیون نفری كشورهای اطراف ایران در منطقه، گفت: شركت‌های اروپایی و سرمایه‌گذاران این منطقه به خوبی می‌توانند با همكاری بنگاه‌های ایرانی از ظرفیت اقتصادی ایران برای رشد و توسعه خود استفاده كنند.
خوانساری افزود: تولیدات غذایی سهم بالایی در صادرات غیرنفتی كشور دارد. از این رو، سرمایه‌گذاران و شركت‌های اروپایی فعال در این بخش می‌توانند با همكاری شركای ایرانی خود، به سایر بازارهای پرجمعیت منطقه نیز دست یابند.

**شركت‌های اروپایی باید ظرفیت‌های ‌سرمایه‌گذاری در ایران را بشناسند
در ادامه این نشست، كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا كه سرپرستی این هیات اقتصادی را بر عهده دارد، پیش بینی كرد «همكاری اتحادیه اروپا با ایران بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود».
فیل هوگان گفت: همكاری‌های ایران و اتحادیه اروپا باید بویژه در حوزه صنایع غذایی افزایش پیدا كند. ما در این سفر به دنبال تحكیم روابط دوجانبه هستیم كه برای هر دو طرف، یعنی ایران و اتحادیه اروپا، منافعی را به دنبال داشته باشد.
وی گفت: ایران به عنوان كشوری شناخته ‌می‌شود كه نیمی از جمعیت آن جوان با كمتر از 35 سال هستند و آنها سهم بالایی در مصرف مواد غذایی به خود اختصاص ‌می‌دهند.
هوگان افزود: ترسیم چارچوب مناسب برای همكاری‌ها در بخش كشاورزی و صنایع غذایی ایجاب ‌می‌كند 2طرف نیازهای مشتریان خود را بشناسند و محصولات درخوری عرضه كنند.
وی ادامه داد: شركت‌های اروپایی باید ظرفیت‌های ‌سرمایه‌گذاری در ایران را شناسایی كنند و با قوانین و مقررات ‌سرمایه‌گذاری در این كشور آشنا شوند. همچنین ایجاد روابط موفقیت‌آمیز مستلزم آن است كه همكاری‌ها از ابتدای زنجیره مواد غذایی آغاز شود.
به گفته وی، دولت ایران به دنبال ارتقای استانداردهای تولید مواد غذایی است و صنایع غذایی و شركت‌های اروپایی در این بخش، تجربیات ارزنده‌ای دارند؛ زیرا استانداردهای محكمی بر صنایع غذایی این اتحادیه حاكم است كه كیفیت محصولات تولیدی را تضمین ‌می‌كند و توسط وزیران كشاورزی اتحادیه اروپا وضع ‌می‌شود و همه اعضا به اجرای آن موظفند.
«سازگاری با محیط زیست»، «توازن محیط زیست و مصرف» و «رقابت‌پذیری»، سه سیاست مهم اتحادیه اروپا در تولید محصولات كشاورزی و صنایع غذایی بود كه هوگان به آنها اشاره كرد.

** درخواست برای بازنگری اروپا در تعرفه‌های واردات از ایران
قائم‌مقام وزیر جهاد كشاورزی در امور بازرگانی نیز در این همایش، بازنگری اتحادیه اروپا و كشورهای عضو این اتحادیه در تعرفه واردات محصولات غذایی و كشاورزی از ایران را خواستار شد.
«علی‌اكبر مهرفرد» تاكید كرد تعرفه واردات مواد غذایی و كشاورزی از ایران در كشورهای عضو اتحادیه اروپا، در بالاترین حد خود قرار دارد و با توجه به عزم جدی دولت ایران برای عضویت در سازمان جهانی تجارت، بازنگری در تعرفه‌های واردات محصولات كشاورزی و غذایی از ایران برای كشورهای اروپایی ضروری است.
وی از توسعه توافق های منطقه‌ای ایران از جمله با اتحادیه اوراسیا خبر داد و یكی از بخش‌های مورد نیاز جذب سرمایه‌گذاری خارجی را توسعه زیربناها و استانداردها در حوزه كشاورزی و صنایع غذایی عنوان كرد.

** ضرورت همنشینی و همفكری عقلای جهان
رییس هیات مدیره كانون صنایع غذایی ایران در این نشست گفت: برای تضمین آرامش به همكاری، همفكری و همنشینی عقلای جهان و پرهیز از ناشی‌گری سیاسی و اقتصادی نیاز است. این یك باید تاریخی است نه یك گزینه روی میز.
«محمدرضا مرتضوی» ادامه داد: در مقطعی قرار گرفته‌ایم كه متاسفانه، برخی كشورها با اتكا به توان اقتصادی و نظامی به عقل سلیم پشت ‌می‌كنند و هر روز خبر جدیدی از خروج برخی از آنها نظیر آمریكا از پیمان‌های بشری منتشر ‌می‌شود. حال آنكه تعادل‌بخشی و بازگشت به مسیر خردگرایی و نجات كره زمین از پوپولیسم سیاسی به سمت توسعه پایدار مستلزم اعتماد به عقلاست.
وی گفت: ایران اسلامی، در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه با اتكا به تاریخ چند هزار ساله خود، سكان و لنگر مطمئنی برای بازگشت بر مدار عقل است. نمی‌توان با اتكا به دلار‌های نفتی تازه به دوران رسیده‌های منطقه، این بخش از جغرافیای سیاسی جهان را به دست افراطیون سپرد.
مرتضوی یادآوری كرد تجربه یك دهه اخیر از ناآرامی‌ها در كشورهای منطقه كه با تبعاتی چون آوارگی میلیون‌ها زن و كودك و نابودی بخش‌هایی از میراث بشری همراه بوده، نمونه‌هایی از نابخردی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به نمایش ‌می‌گذارد.
وی ادامه داد: اگر مقاومت‌های ایران نبود، جهان اكنون باید شاهد رقص شمشیر‌های تشنه داعش بر تمدن بشری ‌می‌بود.
این فعال اقتصادی ابراز امیدواری كرد بخش‌های خصوصی ایران و اتحادیه اروپا، جهان در حال تغییر را به مدار عقل بازگردانند.

** تلاش برای تجارت با همه كشورهای اروپایی
دبیركل كانون انجمن صنایع غذایی ایران نیز در این همایش، انتقال دانش و فناوری، تشكیل گروه‌های مشترك تحقیق و توسعه، تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات و نیز تجارت محصولات غذایی را از زمینه‌های آماده برای همكاری و سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اروپایی در بخش صنایع غذایی و كشاورزی ایران عنوان كرد.
«كاوه زرگران» كه رییس كمیسیون كشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران است، یادآوری كرد ارزش افزوده صنایع غذایی ایران در سال‌های اخیر 26 درصدی رشد كرد و در سال 2016، ارزش صادرات مواد غذایی و محصولات كشاورزی ایران 6 میلیارد و 200 میلیون دلار شد.
وی تصریح كرد: سهم اتحادیه اروپا از واردات مواد غذایی ایران بسیار ناچیز است و عمده محصولات كشاورزی و غذایی ایران در منطقه اروپا به آلمان، اسپانیا و ایتالیا صادر می‌شود.
زرگران از كاهش 18 درصدی صادرات مواد غذایی و آشامیدنی ایران با اتحادیه اروپا در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: به دلیل نبود كانال بانكی و مراودات مالی میان 2طرف، هزینه‌های سنگینی متوجه شركت‌های ایران برای همكاری با كشورهای اروپایی شده است. از این رو، برای توسعه همكاری‌ها هرچه سریع‌تر باید نسبت به تسهیل روابط بانكی اقدام شود.
زرگران به آمادگی دولت ایران برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به كشور اشاره كرد و افزود: بخش خصوصی ایران نیز برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها و همكاری‌های مشترك با شركت‌های خارجی آماده است.

** طرح‌های آماده برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی نیز گفت: زمینه‌های همكاری مشترك و امكان سرمایه‌گذاری شركت‌های خارجی در زنجیره پیش از تولید، اصلاح بذر و نهال و همچنین دام و طیور وجود دارد.
«محمدعلی طهماسبی» افزود: در بخش ماشین‌آلات و نهاده‌های كشاورزی زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم است.
وی افزود: شركت‌های اروپایی می‌توانند در بخش آبیاری تحت فشار در ایران سرمایه‌گذاری كنند؛ زیرا دولت برای این بخش در حدود 30هزار میلیارد ریال سرمایه تخصیص داده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، سالیانه 200 هزار هكتار زمین كشاورزی در كشور زیر پوشش این سیستم قرار می گیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین به طرح وزارت جهاد كشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها در ایران اشاره كرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه، 48 هزار هكتار به سطح گلخانه‌ای كشور افزوده می شود.
به گفته وی، بخش‌های پس از تولید مانند ماشین‌آلات برداشت، سردخانه‌ها و ماشین‌آلات حمل‌ونقل و همچنین در تولید محصولات ارگانیك زمینه مناسبی برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی است.

** ایران به‌ مركز تولید محصولات كشاورزی در منطقه تبدیل شود
رییس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز اعلام كرد تبدیل ایران به مركز كشاورزی منطقه، مستلزم آن است كه فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا به توانمندی‌های ایران باور داشته و به ‌سرمایه‌گذاری‌های مشترك با ایرانی‌ها و انتقال فناوری روی بیاورند.
«غلامعلی فارغی» پیشنهاد انعقاد تفاهمنامه‌ای میان اتاق ایران و كمیسیونر كشاورزی اتحادیه اروپا را مطرح كرد كه به موجب آن كارگروهی مشترك تشكیل شود و تفاهم‌نامه‌های اجرایی را تدوین كند.
«‌سرمایه‌گذاری مشترك و ارتقای بهره‌وری آب كشاورزی»، «‌سرمایه‌گذاری مشترك برای ایجاد مركزمواد غذایی در ایران»، «مشاركت و كمك به ایجاد سامانه هوشمند سنجش سلامت دام و طیور»، «ایجاد مركز آموزش و تحقیقات علمی با محور تامین امنیت غذایی» و «‌سرمایه‌گذاری مشترك برای تولید بذر اصلاح شده ژنتیكی مقاوم به كم‌آبی و شوری خاك» از پیشنهادهای فارغی به عنوان زمینه‌های همكاری ایران با كمیسیونر كشاورزی اتحادیه اروپا بود.
پس از آیین افتتاحیه، نمایندگان 2 طرف به ارائه اطلاعاتی در زمینه توانمندی‌های ایران و اتحادیه اروپا در حوزه كشاورزی و صنایع غذایی پرداختند و تا تصویری كلی از وضعیت اقتصاد ایران و كشورهای عضو اتحادیه اروپا به حاضران ارائه كنند.
این نشست با مذاكره مستقیم و دوجانبه فعالان اقتصادی به پایان رسید.
هیات 70 نفری از فعالان اقتصادی اروپایی امروز (شنبه) با ریاست «فیل هوگان» كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به ایران آمدند.
در این هیات فعال در زمینه كشاورزی، صنایع غذایی و توسعه روستایی، 25 مقام بلندپایه حضور دارند.
هدف از حضور این هیات در ایران، بررسی ظرفیت‌های موجود و افزایش همكاری‌های تجاری بویژه در بخش محصولات كشاورزی اعلام شده است.
برای صادرات محصولات كشاورزی به اروپا موانعی جدی مانند نقل و انتقال پول و تعرفه های گمركی وجود دارد كه توافق های تجاری با این هیات می تواند صادرات به این قاره را تسهیل كرده و در مجموع حجم تجارت ایران با قاره سبز را افزایش دهد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9132*1961* تنظیم: فرزانه سلامت بخش*انتشار: مریم مسعود
۰ نفر