۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۲
کد خبر: 82196648
T T
۰ نفر
وزير كشاورزي عراق: سوريه و اردن عامل انتشار آنفلوانزاي مرغي هستند

بغداد- ايرنا- در واكنش به ظهور مجدد عامل بيماري آنفلوانزاي مرغي در برخي مناطق عراق، وزير كشاورزي اين كشور، سوريه و اردن را متهم به انتشار عامل اين بيماري در بين مرغداري هاي عراق كرد.

به گزارش ايرنا، 'فلاح حسن زيدان' در اظهاراتي كه روز يكشنبه در سايت هاي خبري عراق منتشر شد گفت: دو عامل اساسي براي انتشار بيماري بين منابع دامي و طيور عراق وجود دارند كه يكي انتقال ويروس از طريق پرنده هاي مهاجر و ديگري از طريق باندهايي است كه اين ويروس را از سوريه و اردن وارد عراق كرده و باعث آلودگي مرغداري هاي عراق شده اند.
وزير كشاورزي عراق از دولت خواست كه مرزهاي عراق با سوريه و اردن را تحت كنترل شديد قرار دهد و از ورود هرگونه ماده ممنوعه يا زيان آور و خطرناك كه تهديدي عليه عموم جامعه عراق است، جلوگيري به عمل آورد.
فلاح حسن زيدان هشدار داد كه اگر مرزهاي عراق با اين دو كشور به شكل فعلي باز بماند، ممكن است كه هجمات به مراتب خطرناكتر از انتشار ويروس آنفلوانزاي طيور در آينده نزديك، عراق را تهديد كند.
وي خسارات ناشي از ظهور و انتشار مجدد عامل بيماري آنفلوانزاي طيور را در بين مرغداري هاي كشورش، كشتار بالغ بر سه ميليون و 20 هزار قطع مرغ ذكر كرد.
فلاح حسن زيدان گفت كه براثر ظهور بيماري آنفلوانزاي مرغي در بغداد و برخي مناطق در استان هاي جنوبي عراق، وزارت كشاورزي ناچار به كشتار بالغ بر سه ميليون و 20 هزار قطعه مرغ شده است.
وي اين حجم از تلفات مرغ را در عراق خسارات سنگين مالي و از بين رفتن منابع دامي و طيور عراق ذكر كرد اما در عين حال افزود كه وزارت كشاورزي توانسته است كه اين بيماري را كنترل كرده و از آلوده كردن مناطق بيشتري در عراق جلوگيري كند.
از طرفي وزارت كشاورزي عراق در بيانيه اي دو روز قبل اعلام كرد كه در حال حاضر پرداخت خسارت به مرغداري هايي كه به عامل اين بيماري آلوده شده و ناچار به كشتار مرغ هاي خود شده اند، آغاز كرده است.
اين بيانيه افزوده است كه وزارت كشاورزي عراق با اتخاذ تدابير به موقع توانسته است كه بيماري را در استان هاي بغداد و واسط مهار كند و از انتشار و آلوده كردن ديگر مناطق جلوگيري به عمل آورد.
بيماري آنفلوانزاي طيور از اوايل ماه ژولاي در برخي از مرغداري هاي استان واسط كشف شد و به سرعت عامل اين بيماري باعث آلوده شدن تعدادي از مرغداري هاي جنوب بغداد شد.
خاورم *4*353*1770*1566

سرخط اخبار جهان