به گزارش خبرگزاری تسنیم، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری تا به امروز حواله به ستادهای تنظیم بازار و تشکل‌ها به میزان ۳۴۸ هزار تن به‌صورت پیش‌‌فاکتور داده شده است. بازار شکر امروز به آرامش نسبی رسیده است؛ اما هنوز مطلوب ما نیست. ما آمادگی داریم که همه مصارف شکر کشور را با نرخ مصوب هر کیلوگرم ۳۴۰۰ تومان برای مصارف خانوار و صنف و صنعت تامین کنیم. برای تامین نیازهای مساجد و هیات‌های مذهبی نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و آنها می‌توانند با مراجعه به شرکت بازرگانی دولتی ایران شکر مورد نیاز را با نرخ مصوب دریافت کنند. سیف یادآور شد که بخش‌خصوصی نیز اقدام به واردات شکر کرده است که محموله‌های آن به‌زودی وارد بازار می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به دلایل گران‌فروشی این محصول در برخی از نقاط و خارج از قیمت مصوب ۳۴۰۰ تومانی گفت: برخی دوست ندارند که قیمت شکر در بازار کاسته شود تا از میزان سود آنها کاسته شود یا با توجه به اینکه نرخ خرید آنها در گذشته بیشتر بوده است، حاضر نیستند از نرخ محصول خود بکاهند و به نحوی چسبندگی بازار ایجاد شده است. این درحالی است که نرخ هر کیلوگرم شکر در میادین میوه و تره‌بار ۳۴۰۰ تومان و در واحدهای صنف و صنعت نیز به همین قیمت است. براساس تمهیدات صورت‌گرفته این محصول در واحدهای خرده‌فروشی نیز با قیمت ۳۵۰۰ تومان برای شکر فله و به‌صورت بسته‌بندی با وزن ۹۰۰ گرمی نیز با قیمت‌های متفاوت ۴ تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان با توجه به کیفیت آن عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: این محصول هم‌اینک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم عرضه می‌شود و به هر فروشگاه بسته به نیاز ۵۰۰ کیلو تا یک تن در اختیار آنها قرار می‌گیرد. سیف به مردم توصیه کرد که شکر را با قیمتی بالاتر از نرخ‌های مصوب خریداری نکنند. معاون وزیر جهادکشاورزی در ارتباط با دلایل افزایش قیمت نان در برخی از واحدهای خبازی نیز گفت: قیمت گندم عرضه شده برای نانوایی‌ها به‌صورت پریارانه و کم‌یارانه اختصاص می‌یابد و امروز برخلاف گذشته دیگر نانوایی نداریم که آرد خود را به‌صورت یارانه‌ای دریافت نکند. تمام نانوایی‌های سطح کشور آرد و گندم یارانه‌ای دریافت می‌کنند و هیچ تغییر قیمتی در حوزه آرد آنها صورت نگرفته است.

از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی می‌خواهیم به موضوع گران‌فروشی نان رسیدگی کنند. برخی اتحادیه‌ها چند سالی است که نرخ جدید نگرفته‌اند اما این امر دلیلی نمی‌شود که از نرخ‌های مصوب فعلی تخطی کنند. سیف درباره میزان تولید گندم در سال زراعی جاری گفت: پیش‌بینی می‌شود که ۱۱ تا ۵/ ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شود. بارندگی‌ها در برخی استان‌های کشور بسیار مناسب بوده به‌طوری‌که میزان تولید گندم در بوشهر ۳ برابر سال گذشته است. سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم در صورت گران‌فروشی در نانوایی‌ها چه باید بکنند، گفت: هرگونه تخلف در ارتباط با فروش نان را به سامانه ۱۲۴ تعزیرات حکومتی اطلاع دهند و مردم مطمئن باشند که حتما با واحدهای متخلف برخورد صورت می‌گیرد. او در ارتباط با موضوع درخواست افزایش قیمت نان توسط نانوایی‌ها گفت: هم‌اکنون این موضوع در دست بررسی است اما درحال‌حاضر هیچ برنامه‌ای در این ارتباط وجود ندارد.