۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82247124
T T
۰ نفر

پیش بینی تولید دو هزار و 600 تن راتون در رودسر

۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82247124
پیش بینی تولید دو هزار و 600 تن راتون در رودسر

لاهیجان-ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی رودسر از پیش بینی تولید حدود دو هزار و 600تن راتون در اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

احسان اله مشتاق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ارزش اقتصادی این میزان تولید راتون را 120میلیارد ریال ذكر كرد كه از سوی دو هزار كشاورز بهره بردار انجام می گیرد.
وی سطح زیر كشت و برداشت امسال راتون در این شهرستان را سه هزار و 500 هكتار اعلام كه این میزان سال گذشته یك هزار و 500 هكتاربوده كه موید افزایش محسوس سطح زیر كشت و تولید راتون است.
مشتاق با اشاره به این كه شرایط جوی و توسعه فنی آموزش های ترویجی عامل مهم و تاثیر گذار در افزایش تولید راتون امسال در این شهرستان بوده تصریح كرد : طعم و كیفیت این محصول به مراتب بهتر از برنج اولی است كه برداشت می شود بطوریكه قیمت آن حدود 10هزار تا 20 هزار ریال در هر كیلو بیشتر از محصول برنج اولی است.
وی یاد آور شد : برداشت راتون از هفته گذشته در این شهرستان آغاز شده و تا پایان مهر ماه ادامه می یابد.
پس از برداشت برنج اول ، این محصول دوباره شروع به جوانه زنی و محصول می دهد كه در اصطلاح محلی به آن ورزاكی و در اصطلاح علمی راتون گفته می شود.
در شهرستان رودسر 10هزار و 700هكتار اراضی شالیزاری وجود دارد كه بیش از 13هزار خانوار بهره بردار در تولید آن اشتغال داشته و از این راه امرار معاش می كنند.
میانگین تولید سالانه شلتوك در شهرستان رودسر بیش از 50 هزار تن است كه از این میزان بیش از 60درصد آن به برنج سفید تبدیل می شود .
در شهرستان رودسر انواع ارقام محلی برنج همچون هاشمی ،علی كاظمی و دیلمانی و ارقام پر محصول همچون خزر كشت می شود.
شهرستان رودسر در 75 كیلومتری شرق مركز استان گیلان قرار دارد.
خبرنگار : عباس جعفری ** انتشار دهنده : نصراله ابراهیمی
3028/6070

سرخط اخبار استان‌ها