كاهش واردات تراز تجاري بخش كشاورزي را به منفي 2.5 ميليون دلار رساند

گرگان – ايرنا – معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي با اشاره به تلاش ها در جهت كاهش واردات ،گفت: تراز تجاري بخش كشاورزي كشور از منفي هشت ميليون دلار در سال 92 به منفي 2.5 ميليون دلار در سال جاري كاهش يافته است.

به گزارش ايرنا اسكندر زند روز شنبه در آئين تجليل از برترين هاي بخش كشاورزي استان گلستان در گرگان اظهارداشت: با وجود كاهش تراز (برابري واردات و صادرات) منفي در حوزه كشاورزي كشور ولي هنوز اين مساله براي اين بخش نكته اي منفي محسوب شده و بايد صادرات رشد كند تا تراز صادرات و واردات متوازن شده و كشاورزان و توليد كنندگان اين حوزه متحمل زيان نشوند.
به گفته وي بخش كشاورزي ايران توانايي توليد 100 ميليون تن محصول را دارد و براي رسيدن به آن بايد روي مولفه هاي تاثير گذار در اين حوزه سرمايه گذاري شود.
وي گفت: براي اينكه حوزه كشاورزي در كشور به جايگاه واقعي خود برسد بايد به مولفه هاي موثر از جمله عوامل طبيعي شامل آب، خاك و هوا و عوامل انساني توجه ويژه شود.
زند با بيان اينكه آب مزيت كشور و به عنوان كالاي كمياب به شمار مي رود، افزود: سرمايه گذاري در حوزه آبياري تحت فشار در بخش كشاورزي بايد بيش از گذشته مورد توجه جدي قرار گيرد و هم اينك از هشت ميليون هكتار اراضي كشاورزي فقط 2.3 ميليون هكتارآن به اين سامانه مجهز شده است.
وي اضافه كرد: خاك يكي از مهم ترين مولفه هاي توسعه كشاورزي به شمار مي رود و بايد چالش هاي اين حوزه به درستي شناسايي و براي استفاده صحيح يا حذف آن ها اقدام شود.
*سرمايه گذاري در حوزه كشاورزي در سه الي چهار دهه اخير انجام نشده است
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: سرمايه گذاري در حوزه كشاورزي كشور در 30 الي 40 سال اخير همانند بخش هاي صنعت و خدمات صورت نگرفته است.
وي افزود: طبق گفته وزير جهادكشاورزي اگر 10 درصد از تسهيلات در اين مدت به حوزه كشاورزي اختصاص و جذب مي شد بيشتر از صنعت و خدمات ،رشد مي كرد.
زند اضافه كرد: امروز ديدگاه وزارت جهادكشاورزي اين است كه سرمايه گذاري در حوزه كشاورزي با توجه به ظرفيت خوبي كه وجود دارد بايد با تخصيص تسهيلات افزايش يابد.

*75درصد اراضي زراعي در دست كشاورزان خرده مالك
زند همچنين اظهار داشت: اكنون 75 درصد از اراضي زراعي كشور در دست كشاورزان خرده مالك است كه به طور ميانگين زير 5 هكتار زمين زراعي دارند.
وي افزود: به دليل كوچك بودن اراضي و خرده مالك بودن كشاورزان، تجهيز و نوسازي كشاورزي سخت است ولي جهادكشاورزي تلاش دارد تا با برنامه ريزي و عملياتي كردن آن،چالش هاي پيشرفت دراين حوزه را رفع كند.

*فقط 25 درصد بهره برداران حوزه كشاورزي باسواد هستند
معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: فقط 25 درصد از 4 ميليون بهره بردار حوزه كشاورزي در كشور باسواد بوده و بقيه كم سواد مي باشند.
وي اضافه كرد: براي استفاده از ظرفيت حوزه كشاورزي، ورود تكنولوژي با اين وضعيت سواد بهره برداران سخت است.
زند ادامه داد: لازم است سرمايه گذاري در حوزه آموزش و پرورش و ساير نهادهاي مرتبط براي تقويت و ارتقاي سواد بهره برداران در آينده چاره انديشي شود.
به گفته وي از 800 هزار نفر محصل مشغول به تحصيل در مقطع متوسطه ، 25هزار نفر آنان در حوزه كشاورزي تحصيل مي كنند.
زند افزود: همچنين ميانگين سن بهره برداران حوزه كشاورزي 53 سال است.
وي گفت: براي برون رفت از چالش هاي حوزه كشاورزي، طرح نظام نوين ترويج به صورت پايلوت در چهار استان كشور از جمله گلستان به اجرا درآمده است تا بهره برداران اين حوزه را با يافته هاي جديد آشنا كنيم.
معاون وزير جهادكشاورزي همچنين از احياي طرح انتخاب بهره بردار نمونه در حوزه كشاورزي درسال هاي آينده خبر داد و گفت: در اين طرح، بهره وري از نهاده ها، ابتكار عمل در استفاده از شيوه جديد، انتقال پيشرفت كشاورزي به ساير بهره برداران و مقايسه موفقيت بهره بردار درون استان، لحاظ خواهد شد.
در اين آئين از 49 بهره بردار نمونه حوزه كشاورزي استان گلستان با اهدا لوح و جوايزي تقدير شد.
در مراسم تجليل از بهره برداران نمونه حوزه كشاورزي گلستان، نماينده ولي فقيه در استان، معاون عمراني استاندار، مسئول دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در جهادكشاورزي و مديران ادارات كل، فرمانداران و شماري از كشاورزي حضور داشتند.
كشاورزي پايه اقتصاد گلستان است، هر سال افزون بر 650 هزار هكتار از اراضي اين استان به كشت محصولات مختلف اختصاص پيدا مي كند كه گندم با 390 هزار هكتار و برداشت افزون بر يك ميليون تن محصول از كشت هاي برتر استان مي باشد.
گفته مي شود افزون بر 135 بهره بردار در بحش كشاورزي استان حضور دارند.
گلستان واقع در شمال ايران افزون بر يك ميليون و 850 هزارنفر جمعيت دارد كه در 14 شهرستان شامل 29 شهر و1008 روستا زندگي مي كنند.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها