۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82346391
T T
۰ نفر
سازمان غذا و دارو در زمینه محصولات تراریخته عقلانی عمل می كند

تهران-ایرنا- رییس پژوهشكده سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو، نهادی اجرایی در كشور است كه به عنوان مسوول نظارت و كنترل بر مواد غذایی، در حوزه تراریخته نیز باید با استفاده از نظرات موافق و مخالف، عقلانی تصمیم بگیرد و عمل كند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر حسین رستگار روز چهارشنبه در همایش بین المللی محصولات تراریخته و آگاهی عمومی در دانشگاه شهید بهشتی افزود: محصولات تراریخته فناوری جدید است كه اگر منطقی با این علم برخورد شود، دستاوردهای خوبی به همراه دارد و در غیر این صورت ضررهایی را به سلامت و جامعه تحمیل می كند.
وی بیان كرد: از سال 2000 كه فرآورده های نوتركیب و داروهای تراریخته در خارج از كشور وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد، در ایران نیز فرآورده های نوتركیب تولید و به بازار عرضه شده است.
وی اظهار كرد: به تراریخته ها به دور از مباحث حاشیه ای در بحث تولید داروهای های-تك و با تكنولوژی بالا نگاه شده است و سعی بر بی نیازی كشور در واردات این داروها بوده است.
رستگار افزد: در بحث غذا نیز لازم است گاهی اوقات با علم حركت كرد، باید حرف مخالفین و موافقین را با هم شنید و سپس تصمیم گیری كرد، خوشبختانه در بحث غذا و محصولات فرآوری شده، سازمان غذا و دارو و در زمینه مواد خام، وزارت كشاورزی نظارت دارد.
وی با اشاره به این كه كارها بدون تنش در این دستگاه های اجرایی در حال انجام است، ادامه داد: كمیته مشتركی با حضور دو سازمان وجود دارد و كار به صورت فنی و تخصصی انجام می شود.

*** مجوز واردات روغن سویا و ذرت از سوی غذا و دارو
وی گفت: در حال حاضر مجوز واردات روغن و دانه سویا و ذرت از سوی سازمان غذا و دارو داده شده است، چرا كه هر گونه شك و تردید در سلامت این محصولات بر طرف شده است.
رییس پژوهشكده سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر پنبه تراریخته نیز تاییدیه اول را از وزارت كشاورزی گرفته است و در كمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.
رستگار یادآور شد: در بخش مجوز ورود روغن های تراریخته به كشور برخی از آیكون ها را از قبیل این كه دانه روغنی در كدام كشور تولید شده است، در كدام كشور ها مصرف می شوند، دارای برچسب gmo است، در نظر گرفته ایم
وی گفت: در حال حاضر 90 درصد روغن سویا در دنیا تراریخته است و برای خرید 10 درصد روغن غیر تراریخته باید 6 برابر پول بدهیم، كه چنین چیزی عقلانی نیست .
وی ادامه داد: 70 درصد روغن های موجود در دنیا تراریخته است، ما نیز سعی كرده ایم روغن تراریخته را با استفاده از رفرنس چهار كشور آمریكا، ژاپن، مالزی و اتحادیه اروپا كه قوانین سخت گیرانه ای برای بازار مصرف خود در بحث تراریخته دارند، استفاده كنیم.
رستگار یادآور شد: در دستیابی به فناوری های جدید و نوین در جنگ نیستیم، بلكه با همت كارشناسان وزارت بهداشت و وزارت كشاورزی، فناوری های جدید بررسی می شود و در صورت دریافت مجوزها وارد بازار خواهند شد.
وی با اشاره به این كه سازمان غذا و دارو نه طرفدار و نه ضد تراریخته است ادامه داد: در حال حاضر در كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بند مربوط به تجاری‌سازی تولید محصولات تراریخته طبق رعایت ضوابط ملی و بین المللی در حال بررسی است، اگر در مجلس این بند تصویب نشد، ما نیز اطاعت امر می كنیم.
رییس پژوهشكده سازمان غذا و دارو خاطرنشان كرد: ما در آینده یك كشور بی آب هستیم و قطعا خشكسالی خواهیم داشت ، در این شرایط محصولات تراریخته مقاوم به گرما، سرما و خشكسالی هستند و ماندگاری بسیاری دارند.
وی افزود: با استفاده از این محصولات می توانیم كاهش برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین آ و دی را جبران كنیم، در حال حاضر، وضعیت ذخیره ویتامین دی در افزاد جامعه نامناسب است.
رستگار با اشاره به وجود موافقان و مخالفان در این حوزه، گفت: ما باید با فناوری روز دنیا حركت كنیم، در غیر این صورت در آینده فقط مصرف كننده هستیم.

***حمایت سازمان غذا و دارو از تولید محصولات ارگانیك
وی همچنین گفت: سازمان غذا و دارو از تولید محصولات ارگانیك در كشور حمایت می كند، تولید محصولات ارگانیك بحث مهمی است و اولویت آن از تراریخته نیز بالاتر است.
رستگار افزود: وزارت بهداشت در خصوص تولید محصولات تراریخته با احتیاط حركت می كند و گزارش های جهانی را در این زمینه پایش می كنیم.

*** اعطای مجوز به 5 آزمایشگاه برای آزمایش محصولات در زمینه تراریخته
وی گفت: سازمان غذا و دارو به 5 آزمایشگاه مجوز اعطا كرده است تا محصولات در زمینه تراریخته در آزمایشگاه ها نیز بررسی شود، محصولات غذایی با فناوری نوین باید هم از جهت كیفیت و هم سلامت بررسی شوند، و پس از دریافت مجوزهای مراجع ذی ربط می توانند وارد بازار شوند.

***كشت محصولات تراریخته در ۲۸ كشور
دبیر علمی همایش بین المللی محصولات تراریخته gmo و آگاهی عمومی نیز در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در حال حاضر ۲۸ كشور جهان محصولات تراریخته كشت می كنند؛ كه از میان آنها ۱۷ كشور به طور عمده محصولات تراریخته را كشت می ‌كنند.
ندا سپاهیان افزود: براساس گزارش سال۲۰۱۵ ، تا كنون 179،7 میلیون هكتار زیر كشت محصولات تراریخته است كه ۱۲ درصد سطح زیر كشت جهان را تشكیل می دهد.
وی افزود: در این همایش گزارش های علمی كه در دنیا در خصوص محصولات تراریخته ارایه شده است، بررسی و نتایج به صورت عمومی ارایه می شود.
وی هدف از برگزاری این همایش را آگاهی رسانی و رفع شایعاتی ‌ذكر كرد كه پیرامون موضوع استفاده از محصولات تراریخته در جامعه ایجاد شده است.
به گفته سپاهیان، در روز نخست پنل های علمی با موضوع تاریخچه محصولات تراریخته در قرن ۲۱، تولید محصولات تراریخته از آزمایشگاه تا مزرعه، رویه ارزیابی ریسك و خطر در مالزی، قوانین فعلی در اتحادیه اروپا در خصوص محصولات تراریخته، نحوه كشت ، واردات و استفاده از محصولات تراریخته، در كشورهای مختلف اتحادیه اروپا، آیین نامه و قوانین موجود تراریخته در كشور هندوستان برگزار می شود
وی بیان كرد: پنل اثرات محصولات تراریخته بر سلامت انسان، اثرات اجتماعی و اقتصادی محصولات تراریخته، و اثرات زیست محیطی این محصولات بر كشاورزی از دیگر پنل ها است و یك كارگاه هم در مورد نحوه شناسایی محصولات تراریخته برگزار می شود.
همایش بین المللی محصولات تراریخته gmo و آگاهی عمومی ۲۴ و ۲۵ آذر ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگرار می شود.
علمی*9340
خبرنگار: منیر ابراهیمی زاده*انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش