۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82114684
T T
۰ نفر
كشاورزی استان اردبیل بر مبنای دانش بنیان محور اقتصاد مقاومتی توسعه می یابد

اردبیل - ایرنا - رییس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل گفت: بخش كشاورزی این استان بر مبنای دانش بنیان محور اقتصاد مقاومتی توسعه می یابد.

عدیل سروی روز پنجشنبه گفت: استعدادها و پتانسیل های بالقوه ای كه در بخش كشاورزی و دامداری استان وجود دارد اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی را به امكان پذیر می كند زیرا اقتصاد بخش كشاورزی استان یك اقتصاد مردمی و فراگیر است.
او افزود: 120 هزار بهره بردار بخش كشاورزی استان عزم خود را جزم كرده اند تا توانمندتر از همیشه چرخ های اقتصادی كشور را در زیر بخش های كشاورزی و دامپروی به حركت درآورند تا به این وسیله هم میزان سود خود را افزایش دهند و هم در افزایش تولیدات سهمی داشته باشند.
او اظهار كرد: بیش از یك سوم از شاغلان استان در بخش كشاورزی مشغول فعالیت هستند و هر سال بیش از چهارمیلیون تن انواع محصولات كشاورزی ، باغی و دامی تولید می كنند و این بخش در میان سایر تولیدات تاثیرگذارتر برای كاهش وابستگی به نفت است.
او افزود: اردبیل یكی از توانمندترین استان های كشور در اجرای منویات و دستورات مقام معظم رهبری است.
سروی در زمینه برنامه های اولویت دار این سازمان در سال جاری گفت: به مسوولان دستگاهها و زیر مجموعه های بخش كشاورزی استان تاكید شده از توسعه كشت متراكم از جمله توسعه گلخانه ها حمایت كرده و تسهیلات بانكی و آموزش های فنی و لازم را در اختیار متقاضیان این بخش قرار دهند.
وی گفت: سرمایه گذاران را نیز تشویق می كنیم كه با جدیت در زیر ساخت های شهرك های كشاورزی ، دامی ، شیلاتی و گلخانه ای قدم بردارند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد كشاورزی اردبیل ، سروی افزود: الگوی جدید كشت در هر منطقه از استان با توجه به شرایط آب و هوایی و میكرو و ماكروكلیمایی آن تدوین شده و در پنج سال آینده در هر سال دو هزار هكتار از باغات مشگین شهر به مناطق شمالی استان كه شرایط آب و هوایی گرم و مطلوبی دارند هدایت می شود.
وی بهینه سازی مصرف سوخت ، تهویه ، بهبود جیره غذایی دام ها و تولید حداقل 25 كیلوگرم شیر در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی را از دیگر اهداف اقتصاد مقاومتی ذكر كر كه كارشناسان و برنامه ریزان استان با جدیت آن را دنبال می كنند.
تنوع اقلیمی ، وجود كشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات كشاورزی كشور ، نقش 28 درصد بخش كشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش كشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم كشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید كلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
پارسال بیش از نیم میلیون تن محصول گندم كه در تاریخ خرید این محصول بی سابقه است در كمترین زمان ممكن و با بهره گیری از حداكثر امكانات به صورت شبانه روزی خریداری شد و جایگاه استان در تولید گندم از رتبه 13 به 4 كشوری ارتقا یافت.
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها