ناوگان ارزیابی ذخایر آبزیان خلیج فارس تقویت می شود/سامانه شناسایی آنلاین راهی برای كنترل كشندقرمز

تهران - ایرنا - رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش كشاورزی از تقویت ناوگان ارزیابی و شناسایی ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: با تقویت این ناوگان برنامه ریزی صید مدیریت می شود تا آسیبی به ذخایر وارد نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسكندر زند در حاشیه بازدید خبرنگاران از بررسی وضعیت بازسازی ذخایر آبزیان خلیج فارس افزود: اكنون پنج فروند شناور تحقیقاتی در دریای جنوب و شمال كشور فعال است كه سه فروند آن به ارزیابی ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان اختصاص دارد.
وی با بیان اینكه ارزیابی ذخایر سالیانه توسط گشت های تحقیقاتی انجام می شود، اظهار داشت: با ارزیابی ذخایر مشخص می شود حجم كدام گونه ها با كاهش و كدام گونه ها با افزایش مواجه شده و در نهایت در چه مدت زمانی صید از كدام گونه ها انجام شود تا به ذخایر لطمه ای وارد نشود.
زند یادآور شد: در گذشته وضعیت ناوگان تحقیقاتی ما در دریا ضعیف بود اما خوشبختانه در سال های اخیر توانستیم كارهای خوبی در این زمینه انحام دهیم.

** افزایش یك فروند شناور ارزیابی ذخایر به خلیج فارس تا دو هفته آینده
معاون وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: تا دو هفته آینده یك فروند شناور ارزیابی ذخایر به ناوگان دریای جنوب اضافه می شود كه با این كار شناسایی ذخایر با استمرار بیشتری ادامه می یابد.

** ایجاد سامانه شناسایی كشندقرمز برای كنترل آنلاین
زند درباره وضعیت پدیده كشندقرمز در خلیج فارس و دریای عمان نیز گفت: یكی از اقدام های سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش كشاورزی، ثبت و پایش تهدیدات بیولوژیك است.
وی افزود: سامانه شناسایی و پایش آنلاین كشند قرمز، مواد مغذی و هیدروكربنی در بندرعباس ایجاد شده است تا با ارزیابی های مستمر این پدیده مورد كنترل قرار گیرد.
وی افزود: پدیده كشند قرمز به طور طبیعی در دریا وجود دارد اما زمانی وجودش تهدید آمیز می شود كه موادآلی آب و تغییر دما افزایش پیدا كند به طوری كه در اثر شكوفا شدن این پدیده، سطح آب قرمز رنگ می شود كه با كاهش اكسیژن و نور آفتاب حیات آبزیان مورد تهدید قرار می گیرد.
زند اظهارداشت: برای مقابله با این پدیده و حفظ ذخایر آبزیان سامانه پایش لحظه‌ای كشند قرمز، مواد مغذی و هیدروكربنی ساماندهی شده است تا به محض رخ داد این پدیده، عملیات «رس پاشی» انجام شود.
به گفته رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش كشاورزی، با وجود این سامانه در پژوهشكده اكولوژی خلیج فارس و دریای عمان تمامی موارد تهدید آمیز آبزیان به صورت آنلاین مورد شناسایی و كنترل قرار می گیرند و حتی مشكلات مرتبط با آب های خط ساحلی رصد و به ذی نفعان هشدارهای لازم داده می شود.
وی اضافه كرد: در این سامانه احتمال آلودگی‌های نفتی، شكوفایی جلبكی یا افزایش مواد مغذی در خط ساحلی نزدیك به اسكله شیلات به اطلاع پرورش‌دهندگان ماهی و میگو یا صاحبان آب‌شیرین‌كن‌ها اعلام می شود.

** بیوتكنیك 30 گونه آبزیان در اختیار آبزی پروری قرار گرفت
رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش كشاورزی اظهار داشت: در حوزه تحقیقات كاربردی برای تكثیر آبزیان بومی دریایی اقدامات گسترده ای انجام شده به گونه ای كه تاكنون بیوتكنیك 30 گونه آبزی در اختیار بخش آبزی پروری قرار گرفته است.

** تهیه نقشه بیولوژی خلیج فارس و دریای عمان
زند با بیان این كه یكی از وظایف این سازمان استفاده از فناوری های نوین است، تصریح كرد: اكنون نقشه بیولوژی خلیج فارس و دریای عمان را در دست داریم كه بزودی نقشه آن تدوین می شود.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر آب های سواحل خلیج فارس و دریای عمان ایران كماكان با بروز پدیده كشند قرمز مواجه بوده كه برای مقابله با این پدیده در سطح ملی و منطقه ای اقدامات مهمی از سوی موسسه تحقیقات علمی شیلات ایران صورت گرفته است.
پدیده كشند قرمز (Red tide) با شكوفایی فیتوپلانكتون های مضر در آب های دریا اتفاق می افتد در واقع مقدار معمول آن حدود دو هزار عدد در لیتر است و به علت تغییر رنگ آب دریا به رنگ سرخ یا مایل به سرخ آن را كشند سرخ (موج سرخ) می گویند.
دو عامل اصلی در ازدیاد فیتوپلانكتون ها دما و مواد مغذی به خصوص مواد فسفردار و نیترات است.
تخلیهٔ پساب های صنعتی و خانگی كه مملو از موادی چون نیترات ها و فسفات ها هستند در دریا موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانكتون ها و ازدیاد آنی جمعیت آن ها می شود.
تناوب تابش ابر - آفتاب و بارندگی كمك بسزایی در رشد این موجودات می كند و وزش طوفان و گرد و غبار از طرف بیابان ها نیز باعث فراهم شدن ذرات آهن دار می شود.
بعضی از این فیتوپلانكتون ها از خود سم ترشح می كنند یا باعث فزونی اكسیژن با تك اتم می شود كه باعث تخریب آبشش ماهی ها می شود و یا با مرگ این فیتوپلانكتون ها، باكتری های تجزیه كننده بقایای مرده این فیتوپلانكتون ها اكسیژن محلول آب را مصرف می كنند و در نتیجه ماهی ها و دیگر آبزیان منطقه دچار حالت خفگی و كمبود شدید اكسیژن شده و در نهایت منجر به مرگ آنها می شود.
این نوع پلانكتون گیاهی از مهر و آبان ماه سال 87 در مناطق وسیعی از آب های خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به ماهیگیران استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان وارد كردند.
با توجه به گسترش بلوم پلانكتونی در آب های سواحل ایرانی خلیج فارس و دریای عمان (استان های هرمزگان، بوشهر و تا حدودی خوزستان و سیستان و بلوچستان) در سال 1393 مقرر شد این پدیده در سطح منطقه ای و ملی مورد توجه قرار گیرد كه با اقدامات مناسب در آن زمان این پدیده كنترل شد.
اكنون نیز به نظر می رسد با نصب سامانه شناسایی و پایش آنلاین كشند قرمز، مواد مغذی و هیدروكربنی این پدیده كنترل می شود بنابراین این پدیده دیگر تهدیدی برای آبزیان نیست اما برخی كارشناسان معتقدند این سامانه باید در بندرهای جاسك، لنگه و جنوب غربی تنگه هرمز ایجاد شود.
اقتصام**9186**2025** گزارشگر: هما هت خواه**انتشار: لیلا جودی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد