میوه‌ها و ماهی‌های بزرگ سموم شیمیایی بیشتری دارند‌/علامت پیاز آلوده

6:14 - 30 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۶۳۸۲
مدیر کل دفتر تغذیه جامعه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: میوه ها و ماهی هایی که اندازه آنها از حد طبیعی بزرگتر است، به احتمال زیاد میزان بیشتری مواد شیمیایی و سموم دارند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، زهرا عبداللهی در گفت و گو با ایرنا درباره میزان باقیمانده سموم و آفت کش ها در مواد غذایی افزود: در بسیاری از مزارع کشت میوه و سبزی از آفت کش‌ها و سموم شیمیایی استفاده می‌شود و نظارت بر رعایت حد مجاز استفاده از این سموم به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: بهترین راه حل کنترل میزان سموم و آفت کش‌ها در محصولات کشاورزی، شناسنامه دار شدن این محصولات است، کاری که مدتهاست در برخی مناطق کارهای اولیه آن شروع شده ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

مدیر کل دفتر تغذیه سالم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان تشخیص داد کدام میوه‌ها حد بیشتری از باقیمانده سموم را دارا هستند، گفت: یکی از راههای آن این است که اگر اندازه میوه بزرگتر از حد عادی باشد، به احتمال زیاد میزان بیشتری کود و مواد شیمیایی در آن استفاده شده است و توصیه ما به مردم این است که از میوه‌ها و صیفی‌جاتی که اندازه کوچکتری دارند، استفاده کنند.

عبداللهی در پاسخ به اینکه آیا صحت دارد که میزان نیترات موجود در پیازها بیش از حد مجاز است، گفت: این موضوع به طور کلی درست نیست و بستگی به این دارد که کدام پیاز و محصول کدام منطقه باشد.

وی افزود: یکی از روشهای تشخیص بالا بودن میزان نیترات در پیازها این است که نباید سر پیاز سبز شده باشد و اگر سر و بالای پیاز باز و سبز شده باشد، باید از مصرف آن پرهیز کرد. این موضوع در مورد سیب زمینی نیز صدق می‌کند، در مورد گوجه و مرکبات نیز، بهتر است از محصولاتی استفاده شود که اندازه آنها خیلی بزرگتر از حد طبیعی نباشد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره میزان جیوه و فلزات سنگین در ماهی‌ها نیز گفت: در مورد ماهی‌ها نیز همین فرمول صدق می‌کند، ماهی ها به طور طبیعی اندازه مشخصی دارند و اگر اندازه ماهی بیش از حد طبیعی باشد، احتمال اینکه آلودگی به جیوه و فلزات سنگین در آن بیشتر باشد، بیشتر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *