۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۰۰
کد خبر: 82098063
T T
۰ نفر

برداشت گل محمدي از گلستان هاي خوي آغاز شد

۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۰۰
کد خبر: 82098063
برداشت گل محمدي از گلستان هاي خوي آغاز شد

اروميه- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان خوي گفت: برداشت گل محمدي يا قيزيل گول در اين شهرستان به عنوان قطب اول توليد در آذربايجان غربي آغاز شد.

به گزارش ايرنا، علي زينال زاده روز چهارشنبه در آيين برداشت اين محصول در يكي از گلستان هاي شهرستان خوي اظهار كرد: همه ساله از دهه دوم خرداد ماه تا پايان تيرماه شهرستان خوي به گلستاني از گل هاي سرخ تبديل مي شود و بوي خوش گل هاي محمدي مشام هر رهگذري را مي نوازد.
وي افزود: هر صبح باغداران و پرورش دهندگان گل محمدي در خنكاي صبح، غنچه هاي تازه شگفته گل را مي چينند و تا آغاز گرماي روز و آن هنگام كه گل هاي تازه شگفته محمدي هنوز شاداب و مشتري پسند است، به بازار عرضه مي كنند.
به گزارش ايرنا، گل محمدي يا گل سرخ كه در منطقه به قيزيل گول معروف است، به صورت تر و خشك به مصرف مي رسد و اغلب در تهيه گلاب و مربا و گل قند از آن استفاده مي شود و علاوه بر اين فرآورده هاي ارزشمند، از خشك كرده گل محمدي نيز استفاده فراواني در تهيه انواع مربا و تزئين غذاها مي شود.
در شهرستان خوي بيش از 30 هكتار از زمين هاي كشاورزي زيركشت گل محمدي قرار دارد كه با برداشت بيش از چهار تن از هر هكتار، پيش بيني مي شود افزون بر 120 تن محصول گل محمدي از گلستان هاي خوي برداشت شود.
اين روزها گلاب گيري سنتي به همت خانواده ها در شهرستان خوي برپاست و عطر خوش گلاب به فضاي اين شهرستان طراوت خوشي بخشيده است.
شهرستان خوي در آذربايجان غربي در توليد گل محمدي بعد از استان هاي كرمان، اصفهان، آذربايجان شرقي و فارس پنجمين قطب توليد اين محصول در كشور به شمار مي رود.
در شهرستان خوي پنج هكتار از گلستان هاي گل محمدي به صورت مجتمع بوده و مابقي در كنار باغات و مزارع زير كشت رفته است.
گل محمدي توليدي خوي علاوه بر استان هاي همجوار با آذربايجان غربي، به كشورهاي تركيه و جمهوري آذربايجان نيز صادر مي شود.
خوي در شمال استان آذربايجان غربي واقع است.
7128/1905

سرخط اخبار استان‌ها