مهمترين آفت تخريب اراضي كشاورزي تبديل روستاها به شهر است

قزوين - ايرنا - مشاور عالي رييس سازمان امور اراضي كشور گفت: مهمترين آفت تخريب اراضي كشاورزي در كشور تبديل روستاها به شهر است.

به گزارش ايرنا ، علي پناهي روز سه شنبه در دوره آموزش آشنايي با قوانين حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي كه با حضور جمعي از مديران امور اراضي و كارشناسان حقوقي در سالن اجتماعات امور اراضي قزوين برگزار شد، افزود: وقتي روستاها به سرعت تبديل به شهر مي شوند بخش زيادي از اراضي كشاورزي براي تامين خدمات و سرانه سكونتي به شهر الحاق شده كه اين مهم يكي از مهمترين آفت هاي تخريب اراضي كشاورزي است.
به گفته وي، متاسفانه به علت رعايت نشدن سرانه هاي در نظر گرفته شده براي كاربري هاي مختلف در كشور شاهد بروز بسياري از مشكلات در اين حوزه هستيم.
پناهي، توسعه بي رويه شهرها را مهمترين عامل تخريب اراضي كشاورزي برشمرد و خاطرنشان كرد: در حالي كه توسعه شهرهاي ما سطحي است در ساير كشورها براي حفاظت از اراضي كشاورزي خود شهرهايشان به صورت عمودي توسعه مي يابند.
اين مسئول ادامه داد: متاسفانه در بيشتر نقاط كشور ضابطه مشخصي براي توسعه شهرها نداريم و مهمترين فاكتوري كه در كشور اتفاق افتاده تبديل روستاهاي با جمعيت سه هزار و 500 نفر به شهر مي باشد.
مشاور عالي رييس سازمان امور اراضي كشور در ادامه يكي ديگر از عوامل تخريب اراضي كشاورزي كشور را فعاليت هاي مناطق نمونه گردشگري عنوان و يادآور شد: با توجه به معاف بودن اين مراكز از عوارض، افراد مختلف چنين مناطقي را در مساحت هاي بسيار بالا به مناطق نمونه گردشگري اختصاص مي دادند كه خوشبختانه براساس مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي تا تعيين تكليف اين مناطق از دادن مجوز در اين رابطه به آنان جلوگيري به عمل آمده است.
وي با اشاره به برنامه هاي سازمان امور اراضي كشور در حفاظت از زمين هاي كشاورزي، اظهار كرد: امسال تفاهم نامه اي بين اين سازمان و بنياد مسكن انقلاب اسلامي منعقد شده كه براساس آن تمامي اراضي در طرح هاي هادي مورد بازنگري قرار گرفته تا اراضي فراتر از نياز روستاها كه به محدوده آنها الحاق شده از آن خارج شوند.
وي به جايگاه ويژه استان قزوين در حوزه كشاورزي اشاره و ادامه داد: از سال 54 اين استان به عنوان يكي از قطب هاي مهم كشاورزي در كشور مطرح شده كه خوشبختانه از ظرفيت قابل قبولي نيز در اين حوزه برخوردار مي باشد
اين مسوول يادآور شد: اراضي كشاورزي استان قزوين بايد به خوبي حفاظت شوند تا به واسطه توسعه بي رويه شهرها در معرض آسيب قرار نگيرند.
مشاور عالي رييس سازمان امور اراضي كشور در پايان اضافه كرد: با توجه به نقش و جايگاه ارزنده و حياتي كشاورزي استان، تعامل و همكاري نزديك مسئولان آن با سازمان جهاد كشاورزي و اداره امور اراضي مي توانند گام هاي خوبي در راستاي حفظ كاربري هاي اراضي كشاورزي بردارند.
7390/8054

سرخط اخبار استان‌ها