۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82278257
T T
۰ نفر

افزايش 70 درصدي كشت كلزا در مياندوآب

۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82278257
افزايش 70 درصدي كشت كلزا در مياندوآب

مهاباد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان مياندوآب گفت: بيش از 264 هكتار از اراضي اين شهرستان زير كشت كلزا قرار گرفته كه در مقايسه با سال گذشته 70 درصد افزايش داشته است.

علي ديانتي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به رشد بي سابقه كشت كلزا در اين شهرستان افزود: سطح زير كشت اين محصول در شهرستان مياندوآب سال گذشته 38 هكتار بود كه به طور متوسط از هر هكتار2.5 تن كلزا برداشت شد.
وي با بيان اينكه حدود 1.5 تن بذر كلزا در بين كشاورزان توزيع شده، اظهار كرد: با توجه به خصوصيات بذرهاي اصلاح شده از جمله مقاومت به ريزش و سرما، حدود 85 درصد از بذور توزيع شده كلزا از ارقام هيبريد شامل ارقام ناتالي، نپتون، هيدروميل و دانوب بوده و 15 درصد نيز ارقام محلي هستند كه شامل اكاپي و گابريلا مي باشد.
ديانتي ادامه داد: در مرحله كاشت اين محصول 45 تن كود شيميايي شامل ازته، فسفاته و پتاسه استفاده شد و پيش بيني مي شود 780 تن كلزا از مزارع اين شهرستان برداشت شود.
مدير جهاد كشاورزي مياندوآب همچنين بيان كرد: اختصاص بسته هاي حمايتي شامل بيمه رايگان، بذر يارانه اي، قيمت مناسب خريد تضميني كلزا و ترويج كشت آن توسط كارشناسان جهاد كشاورزي از عوامل استقبال كشاورزان از كشت اين محصول است.
وي اصلاح خاك و افزايش حاصلخيزي خاك براي محصول بعد از كلزا را از ديگر مزاياي كشت دانه هاي روغني كلزا عنوان كرد.
ديانتي گفت روغن كلزا از بهترين روغن هاي خوراكي است و هدف از كشت آن تامين روغن مصرفي كشور مي باشد كه كنجاله آن نيز براي تغذيه دام مصرف مي شود.
به گزارش ايرنا، در شهرستان مياندوآب 85 هزار هكتار زمين مستعد كشاورزي وجود دارد كه 52 هزار هكتار آن به صورت آبي كشت مي شود و 12 هزار هكتار آن به باغ اختصاص يافته است.
شهرستان مياندوآب با بيش از 260 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
3093**خبرنگار و انتشار دهنده: پيمان پاكزاد

سرخط اخبار استان‌ها