۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸
کد خبر: 82566584
T T
۰ نفر
مصرف زياد نمك زمينه ابتلا به فشار خون را افزايش مي دهد

سنندج- ايرنا- مشاور تغذيه بيمارستان توحيد سنندج گفت: مصرف روزانه بيش از اندازه نمك منجر به افزايش فشار خون، بيماري هاي قلبي و عروقي، سكته مغزي، پوكي استخوان، سرطان معده و سنگ كليه در افراد مي شود.

زاهد مفاخري روز جمعه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينكه ناراحتي هاي قلبي و عروقي و افزايش فشار خون از علل اصلي مرگ و مير است افزود: مصرف زياد نمك و غذاهاي شور از عوامل موثر بر افزايش فشار خون و بروز بيماري هاي قلبي و عروقي است.
وي با بيان اينكه سديم دريافتي بدن از طريق نمك تامين مي شود، گفت: ميزان مصرف روزانه نمك براي عملكرد انقباضات عضلاني، انتقال پيام هاي عصبي، سوخت و ساز بدن و غلظت خون لازم و ضروري است.
وي اظهار كرد: از آنجا كه در توليد و فرآوري منابع غذايي مصرفي مانند پنير، رب گوجه فرنگي، انواع سس ها و فست فودها مقاديري نمك استفاده مي شود در همين راستا براي كاهش فشار خون بايد ميزان نمك دريافتي بدن كاهش يابد.
وي بر كاهش مصرف برخي چاشني ها مانند انواع سس، انواع شوريجات، رب و غذاهاي شور و كنسرو شده كه حاوي مقاديري نمك است و جايگزين كردن سبزيجات تازه، سير، ليموترش، آب نارنج و آويشن به جاي مصرف نمك تاكيد كرد.
به گفته وي براي جلوگيري از مصرف بيش از حد نمك، نمكدان سر سفره غذايي حذف شود با اين اطمينان كه هر غذايي كه روزانه مصرف مي كنيم حاوي مقداري نمك است.
وي تاكيد كرد: قبل از مصرف هر نوع مواد غذايي برچسب آن را بخوانيم تا از ميزان نمك موجود در آن مطلع شويم.
ميزان نمك مورد نياز هر فرد روزانه پنج گرم يا يك قاشق مرباخوري است و ميزان نمك مصرفي در كودكان روزانه يك تا سه گرم تعيين شده است.
7352/6108
**خبرنگار:شيوا اردلان منش/**انتشار دهنده: اميد بهمني

سرخط اخبار استان‌ها