۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم:

با توسعه پایدار کشاورزی می‌توانیم بازارهای جهانی را فتح کنیم

با توسعه پایدار کشاورزی می‌توانیم بازارهای جهانی را فتح کنیم

احمدعلی کیخا با تاکید بر نقش مهم توسعه پایدار برای توسعه بازار محصولات کشاورزی انحصاری ایران گفت: قطعا کشاورزی ایران به شرط هدایت در مسیر درست و توسعه پایدار قادر به فتح بازارهای جهانی است.

نماینده مردم زابل و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم در گفتگو  با خبرنگار مهر، برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی محصولات و فناوری های کشاورزی، گیاهی ارگانیک و صنایع وابسته را اتفاقی مهم برای حوزه کشاورزی کشور دانست.

وی ادامه داد: با توجه به غیرواقعی بودن قیمت محصولات کشاورزی در بازار، نمی توان انعکاس واقعی تقاضا داشت و بنابراین کشاورزان هم بدون اطلاع از میزان تقاضای واقعی در فضایی مبهم نسبت به تولید محصولات اقدام می کنند.

کیخا افزود: به همین دلیل می بینیم که گاهی محصولی بیش از حد نیاز کشت می شود تا جایی که منجر به عرضه بیش از نیاز با قیمت پایین تر و در نتیجه ضرر و زیان کشاورز می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نمایشگاه را فرصتی برای معرفی محصولات با در نظر گرفتن سلایق و علایق مصرف کنندگان دانست و تصریح کرد: ارتباط مستقیم و بی واسطه تولید کننده و مصرف کننده می تواند منجر به آگاهی بیشتر از علایق و نیازها و ارتباط بهتر دو طرف بازار کشاورزی و در نتیجه بهبود و ارتقاء حوزه کشاورزی شود.

کیخا اظهار کرد: بی شک کشاورز با نگاه و علم از بازار واقعی می تواند در برنامه ریزی برای تولید محصول، موفق‌تر عمل کند.

وی اشاره ای هم به سهم ناچیز تولیدکنندگان از درآمد کسب شده از فروش محصولات کشاورزی داشت و گفت: نمایشگاه می تواند به محلی برای ارتباط بهتر و موثرتر مصرف کنندگان نهایی، خرده فروشان و فروشگاه‌های بزرگ با تولید کنندگان اصلی شود.

کیخا خاطرنشان کرد: قطعا حرکت در بخش کشاورزی باید به سمتی باشد که با کمتر شدن نقش واسطه منجر به سهم بیشتر کشاورزان از درآمد بازار شود و این از جمله نقش های مهم نمایشگاه کشاورزی است زیرا علاوه بر انتقال فن آوری ها و تکنولوژی های روز می تواند منجر به انتقال تجربیات و دانش کشورهای موفق در این زمینه شود.

عضو کمیسیون کشاورزی ضمن استقبال از حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه کشاورزی، گفت: چنین فرصت هایی می تواند منجر به ایجاد ارتباط فرامرزی برای کشاورزان و حوزه کشاورزی کشور شود و قطعا کشاورزی ایران به شرط هدایت در مسیر درست و توسعه پایدار، قادر به فتح بازارهای جهانی است.

وی تاکید کرد:  پیشرفت کشاورزی در مسیر توسعه پایدار نقش مهمی برای توسعه بازار محصولات کشاورزی انحصاری ایران دارد.

کیخا با اشاره به اینکه اراده کمیسیون کشاورزی بر این است که هر جا خلاء قانونی وجود دارد زمینه رفع آن را فراهم کند، اظهار کرد: اما به شخصه معتقدم قانون در این زمینه به اندازه کافی وجود دارد و حرکت کمیسیون باید به سمت ایجاد عزم ملی برای تنقیح، تجمیع و نظارت بر اجرای درست قوانین باشد.

ششمین نمایشگاه بین المللی محصولات و فناوری کشاورزی، گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته با شعار فن آوری های نوین، رونق تولید و توسعه صادرات از شانزدهم تا نوزدهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می‌شود.

کد خبر 3785009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha