۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82702153
T T
۰ نفر
گندمكاران سود تاخیر پرداخت بهای گندم خود را از دولت می گیرند

اردبیل - ایرنا- عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: گندمكاران در ازای تاخیر پرداخت بهای محصول خود از سوی دولت سود تاخیر خواهند گرفت.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، رضا كریمی در بررسی مشكلات گندمكاران استان اردبیل افزود: بر اساس پیگیریهای انجام شده نمایندگان استان اردبیل ، دولت مكلف شده طبق رویه معمول بانك ها در پرداخت سود سپرده ها علاوه بر پرداخت بهای قیمت گندم تحویلی سود بانكی تاخیر در پرداخت را نیز به كشاورزان پرداخت نماید.
وی بیان كرد: به همین خاطرگندمكاران سود تاخیر در پرداخت بهای گندم تحویلی خود را نیز از دولت دریافت خواهند كرد تا حقی از این قشر زحمتكش ضایع نشود.
او اضافه كرد: درخواست ما از دولت این است كه كشاورزی كه سال گذشته دچار خسارت در محصول شده یك سال بعد اگر قرار است خسارت دریافت نماید می بایست علاوه بر قیمت تضمینی به میزان 9 درصد تورم سالانه را نیز دریافت نماید در حالی كه این میزان به 2 درصد كاهش پیدا كرده است.
نماینده اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس گفت: هدف از اجرای قانون خرید تضمینی محصولات كشاورزی حمایت از تولید كننده است و می بایست خبررسانی قیمت خرید تضمینی محصولات كشاورزی از جمله گندم به كشاورزان قبل از كاشت محصول اعلام شود تا كشاورز بتواند برنامه ریزی مناسب در تولید خود داشته باشد.
كریمی ادامه داد: با اینكه تا كنون بخش عمده ای از كشت پائیزه گندم توسط كشاورزان صورت گرفته ولی تاكنون قیمت خرید تضمینی این محصول مشخص نشده است و باید در این رابطه دولت اقدام به اعلام قیمت خرید تضمینی در اسرع وقت كند.
به گفته وی، قانون خرید تضمینی محصولات كشاورزی بر اساس چهار هدف پایه گذاری شده است كه شامل حمایت از تولید محصولات كشاورزی ، ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات كشاورزی و همچنین جلوگیری از ضررهای مالی احتمالی كه می تواند متوجه تولید كننده شود ، می باشد.
** گندمكاران در روزهای آتی مطالبات خود را دریافت می كنند
محمد فیضی عضو كیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت كه گندمكاران بزودی مطالبات خود را از دولت دریافت خواهند كرد.
وی بیان كرد: عمده مطالبات گندمكاران پرداخت شده و تنها 27 درصد بدهی دولت باقی مانده كه با تامین اعتبار در روزهای آتی این مبلغ نیز در اختیار كشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: تاخیر درپرداخت بهای گندم به كشاورزان درسالهای گذشته نیز اتفاق افتاده كه سعی بر این است در سالهای آتی شاهد تاخیر درپرداخت مطالبات كشاورزان نباشیم .
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس گفت: گندم تولیدی استان اردبیل نسبت به دیگر استانهای گرمسیری دیر برداشت می شود به همین دلیل هم بهای گندم كشاورزان نسبت به دیگر استانها كمی با تاخیر پرداخت می شود.
در سال زراعی جاری 300 هزار هكتار از اراضی آبی و دیم استان اردبیل به كشت محصول استراتژیك گندم اختصاص یافته بود ، از این میزان 70 هزار هكتار گندم آبی و 230 هزار هكتار گندم دیم بود.
میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال زراعی 95 حدود 730 هزار تن بود،هنوز میزان دقیق تولید گندم سال جاری اعلام نشده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/6018

سرخط اخبار استان‌ها