در سفر هیات ایتالیایی به ایران؛

امضای چند سند همکاری اقتصادی بین ایران و ایتالیا

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی گفت: ایران و ایتالیا در زمینه فرآوری، بسته بندی و عرضه محصول های خرما، کشمش، زعفران و پسته به بازارهای اروپایی همکاری می کنند.

تلفنی/ بختیاری*******به گزارش خبرنگار اقتصادی اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  هیات 310 نفره ایتالیایی از 197 شرکت روز گذشته وارد کشور مان شده اند و این هیات دو هفته بعد از سفر هیات ایرانی به ایتالیا، عازم ایران شدند. سفر هیات ایرانی به ایتالیا 18.4 میلیارد دلار قرارداد در حوزه های مختلف به امضا رسید. 

پیش بینی شده است در سفر هیات ایتالیایی به ایران در مورد قراردادهایی جدید که مهمترین آنها مربوط به نفت و انرژی است، مذاکره شود.

همچنین محمود حجتی در دیدار مائوریزیو مارتینا وزیر کشاورزی ایتالیا گفت داشت: ایران و ایتالیا در چند سال گذشته ارتباط خوبی در زمینه های کشاورزی داشته اند و فعالان دو کشور در این بخش از ظرفیت های یکدیگر به خوبی آگاهی دارند.

وی افزود :بخش خصوصی دو کشور می توانند با آشنایی بیش از پیش با یکدیگر برای توسعه فعالیت های اقتصادی و همکاری های دو جانبه تلاش نمایند.

حجتی گفت : قرار است سه یادداشت تفاهم همکاری دو جانبه بین ایران و ایتالیا امروز به امضا برسد ، شرکت های ماشین سازی ایران و شرکت 'نیواولند' ایتالیا برای ارتقای سطح تولید ، فناوری تراکتورهای سنگین و کمباین ها موضوع های مورد تفاهم است.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: فدراسیون صنایع غذایی ایتالیا و کانون صنایع غذایی ایران نیز همکاری های علمی، آموزشی و توانمند سازی بخش خصوصی در قالب یادداشت تفاهم به امضا خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: یادداشت تفاهم سوم بین انجمن ماشین آلات ایران و ایتالیا به منطور ارتقا فناوری و توانمندسازی ماشین آلات ایران امضا می شود.

همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین راه‌آهن ایران و ایتالیا که شامل احداث خطوط سریع‌السیر و اجاره به شرط تملیک 500 دستگاه واگن مسافری و 18 رام قطار السریع السیر در مسیر تهران- اصفهان و طراحی و ایجاد مرکز تست وسائط نقلیه ریلی . 

یادداشت تفاهم‌نامه در چهارچوب همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای فی مابین جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا که شامل پیاده‌سازی سیستم مدیریت روسازی در راه‌های شریانی، پروژه ایمن‌سازی و نگهداری آزاده راه تهران- قم، تهران- کرج- قزوین، احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در شبکه راه‌های ترانزیتی، نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و تأسیس شرکت‌های بزرگ مقیاس حمل و نقل داخلی و بین‌المللی که این تفاهم‌نامه‌ها امروز امضا می‌شود.

وی  افزود: ایتالیا به دلیل داشتن توانمندی بالا در حوزه بسته بندی می تواند در همکاری دوجانبه با ایران زمینه صادرات بیشتر این محصول ها را به بازارهای اروپایی فراهم کرده و حضور ایران را در بازارهای اروپایی هموار کند.

حجتی با بیان اینکه همکاری ایران و ایتالیا به دو بخش قبل از تولید محصول و پس از تولید آن برخواهد گشت، گفت: سرمایه گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی برای تولید محصول های بهتر در بخش قبل از تولید مورد توجه خواهد بود.

حجتی افزود: سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی های تازه در باره تولید محصول های کشاورزی سبب خواهد شد مشکل هایی که اکنون با آنها دست به گریبان هستیم برطرف شده و روند تولید محصول های کشاورزی ایران پیشرفته تر شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: مسائل مربوط به داخل مزرعه نیز در این همکاری ها مورد توجه قرار خواهد گرفت و دنبال آن هستیم با انتقال تکنولوژی از ایتالیا روند تولید بذر و تغذیه گیاه را در کشور بهبود دهیم و محصول با کیفیت مناسب عرضه کنیم.

وی توجه به فرآوری و بسته بندی محصول های کشاورزی را بخش دوم همکاری های دوجانبه با ایتالیا ذکر کرد و افزود: بازاریابی برای محصول ها نیز در این همکاری ها مورد توجه طرفین قرار خواهد گرفت.

حجتی گفت: کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باید در این بازاریابی ها مقصد صادرات محصول های کشاورزی ایران باشند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد بسته بندی مناسب، تولیدات کشاورزی ایران را روانه بازارهای بین المللی خواهد کرد.
هیات 310 نفره ایتالیایی از 197 شرکت روز گذشته (دوشنبه ) وارد تهران شد و سفر این هیات دو هفته بعد از سفر هیات ایرانی به ایتالیا، صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در دیدار با هیات  ایتالیایی افزود: پروژه های مشخصی را در چهار زمینه ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی به طرف ایتالیایی پیشنهاد کرده ایم و مذاکراتی در این ارتباط انجام دادیم.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از پیشنهادها به طرف ایتالیایی را ارتقای سطح سرویس دهی مرز بازرگان تا بندر امام (ره) و همچنین بازسازی ناوگان ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی اعلام کرد.

آخوندی در پاسخ به سوالی در مورد حجم این تفاهمنامه ها گفت: حجم تفاهمنامه ها به بررسی طرف ایتالیایی و ورود شرکت های ایتالیایی به پروژه ها بستگی دارد. باید مشخص شود طرف ایتالیایی علاقمند به حضور در کدام پروژه ها است و پس از آن می توانیم رقم قطعی را اعلام کنیم.

وی اضافه کرد: شرکت های ایتالیایی در ایران از گذشته در زمینه زیرساخت ها حضور داشته اند و از جهت دعاوی حقوقی کمترین مشکلات را با ایتالیایی ها داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه ایران و ایتالیا می توانند همکاری های درازمدت داشته باشند، گفت: ایران به دنبال رسیدن به قراردادهای مشارکت بلندمدت با ایتالیا است.

همچنین«گرادیانو دلریو» وزیر حمل و نقل و زیرساخت ایتالیا نیز در جمع خبرنگاران در مورد علاقمندی های ایتالیا برای همکاری با ایران، ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر روند همکاری ها از عرصه امضای تفاهمنامه به عقد قراردادهای همکاری برسد.

وی همکاری در زمینه تسهیل مبادلات هوایی میان ایران و ایتالیا را از دیگر علاقه مندی های ایتالیا برای همکاری با ایران عنوان کرد.

هیات 310 نفره ایتالیایی از 197 شرکت روز گذشته (دوشنبه ) وارد تهران شد و سفر این هیات دو هفته بعد از سفر هیات ایرانی به ایتالیا، صورت می گیرد. 

دستاورد سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و هیات بلندپایه همراه به ایتالیا امضای 18.4 میلیارد دلار قرارداد در حوزه های مختلف بود.

پیش بینی شده است در سفر هیات ایتالیایی به ایران در مورد قراردادهایی جدید که مهمترین آنها مربوط به نفت و انرژی است، مذاکره شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار