مصرف آب كشاورزی درقالب اقتصاد مقاومتی 150 میلیون مترمكعب صرفه جویی می شود

تهران- ایرنا- معاون آب و خاك وزارت جهادكشاورزی می گوید با احداث و تكمیل شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی 150 میلیون مترمكعب در مصرف آب كشاروزی صرفه جویی می شود.

علی مراد اكبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره احداث و تكمیل شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی به میزان 150 هزار هكتار از اراضی بخش كشاورزی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی افزود: در واقع به ازای هرهكتار اجرای شبكه های آبیاری باید بتوانیم یك هزار مترمكعب صرفه جویی آب داشته باشیم.
وی با بیان این كه از میزان 150 هزار هكتار احداث و تكمیل شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی تاكنون 20 هزار هكتار از این طرح عملیاتی شده است، تصریح كرد: برای اجرای این طرح سالیانه حدود 41 هزار میلیارد ریال نیاز است كه از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود.
به گفته وی، 130 هزار هكتار از این طرح باقیمانده كه اجرای آن می تواند نقش بسزایی در مصرف بهینه آب داشته باشد.
اجرای طرح آبیاری تحت فشار نیز یكی از طرح های اولویت دار در بخش كشاورزی است كه در یك برنامه 10 ساله باید چهار میلیون هكتار از اراضی كشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.
از ابتدای اجرای طرح تاكنون 1.5 میلیون هكتار انواع سیستم آبیاری نوین در كشور اجرا شده است.
معاون آب و خاك وزارت جهادكشاورزی در دولت یازدهم معتقد است توان اجرای سالیانه 400 هزار هكتار از این طرح وجود دارد اما به دلیل كمبود منابع می توانیم با تامین بخشی از اعتبارات سالیانه حداقل 200 هزار هكتار اجرایی شود.
در این طرح با بكارگیری از روش های جدید آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در اراضی زراعی و در دشت های بحرانی و ممنوعه و كشت گلخانه ای سبزی و صیفی توسعه می یابد.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر