۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82622548
T T
۰ نفر
صرفه جویی 20 درصدی آب در بخش كشاورزی با اتمام پایاب سد قلعه چای عجب شیر

مراغه - ایرنا - معاون فرماندارعجب شیر با تاكید بر اتمام هرچخ سریع تر پایاب سد قلعه چای در این شهرستان گفت: با اتمام این طرح، 20 درصد در مصرف آب كشاورزی صرفه جویی می شود.

به گزارش ایرنا، رضا رحمت اللهی روز یكشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان عجب شیر اظهار كرد: وجود هفت هزار هكتار هزار هكتار از اراضی كشاورزی این شهرستان در پایاب این سد، فرصت بسیار مناسبی برای توسعه كشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی است.
وی ادامه داد: 19 كیلومتر از شبكه اصلی پایاب این سد لوله گذاری شده كه تا پایان سالجاری به 22٫5كیلومتر خواهد رسید و باید تلاش كنیم تا پایان فصل كاری سالجاری، كشاورزان 2 روستای دیزج حسن بیگ و مهماندار از شبكه آبیاری و زهكشی اراضی پایاب سد بهره مند شوند.
رحمت اللهی با اشاره به اینكه كل وسعت پایاب سد قلعه چای 2 هزار و 300هكتار است افزود: تامین به موقع آب توسط شركت آب منطقه‌ ای استان، امكان توسعه آبیاری تحت فشار در پایاب سدهای این شهرستان را فراهم می كند.
وی همچنین از اختصاص 40 میلیارد ریال اعتبار برای پایاب سد قلعه چای در سالجاری خبرداد و افزود: در سال گذشته از 37 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی 15میلیار ریال محقق شد.
وی با بیان اینكه 52 درصد از آب مزارع این شهرستان از آب های زیرزمینی و 48 درصد از سد قلعه چای عجب شیر تامین می شود خواستار افزایش رهاسازی از آب سد برای اراضی شهرستان شد.
رحمت اللهی با بیان اینكه 29 میلیون متر مكعب آب كشاورزی از سد قلعه چای عجب شیر تامین می شود افزود: كاهش بارندگی و میزان ذخیره آب سد قلعه چای كفاف مصرف كشاورزی شهرستان را نمی كند.
وی با اشاره به اینكه در عجبشیر 972 چاه مجاز، 25 قنات و 105چشمه وجود دارد، گفت: 67 حلقه چاه حائز فرم یك و 251 حلقه چاه حائز فرم پنج در این شهرستان وجود دارد و تاكنون 170 حلقه از چاه ها این شهرستان تعیین تكلیف شده است.
معاون فرماندار عجب شیر با بیان اینكه حفظ و نگهداری از منابع آبی موجود در این شهرستان از جمله وظایف مهم دستگاه های حاكمیتی است، از نصب شمارشگرهای هوشمند بر روی چاه های آب و توزیع كارت های هوشمند بین بهره برداران خبر داد.
شهرستان عجب شیر دارای حدود 30 هزار هكتار اراضی كشاورزی بوده كه از این میزان حدود پنج هزار هكتار به باغات اختصاص دارد.
این شهرستان با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 كیلومتری جنوب غربی تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار:شهرام ناعم وند**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7485

سرخط اخبار استان‌ها