۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۶
کد خبر: 82400108
T T
۰ نفر

'كینوا' ظرفیت تامین امنیت غذایی كشوررا دارد

۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۶
کد خبر: 82400108
'كینوا' ظرفیت تامین امنیت غذایی كشوررا دارد

كرج- ایرنا- رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر كشور با اشاره به مزیت های غذایی گیاه كینوا گفت: كشت این محصول در ایران كه با مشكل تغییر آب و هوایی روبرو است می تواند در امنیت غذایی مردم تاثیر گذار باشد.

كینوا، دانه ای شگفت انگیز ، معروف به ملكه دانه های دنیا و یك گیاه سنتی با قدمت 5 هزار ساله است كه به آن خاویار گیاهی نیز گفته می شود.
این گیاه، بومی رشته كوه های آندز در آمریكای جنوبی است كه در ارتفاعات بالای این رشته كوه در كشورهای پرو و بولیوی كشت می شود و به برنج سرخپوستان نیز شهرت دارد.
امروزه كینوا با توجه به ارزش غذایی بسیار بالای آن شامل تمامی اسید آمینه های ضروری، ویتامین ها، عناصر كمیاب و عاری از گلوتن و لاكتوز است و به عنوان یك عنصر كاملا ضروری در الگوی غذایی روزانه هر فرد می تواند باشد.
به گزارش ایرنا، دكتر گودرز نجفیان روز سه شنبه در حاشیه نشست هم اندیشی گیاهان جدید و كم بهره برداری شده كه در موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر كشور واقع در كرج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كینوا، گیاهی است كه تطبیق پذیری بالایی با شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات اقلیمی دارد به طوریكه نه تنها در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان حتی در استان های البرز و چهارمحال و بختیاری كشت آزمایشی آن نتیجه بخش بوده است.
وی به اهداف برگزاری این نشست اشاره كرد و اظهار داشت: این نشست به منظور گام برداشتن برای پاسخگویی به چالش های تغییر اقلیم، مسایل زوال منابع آب و خاك، كمبود آب و...برگزار شده است.
نجفیان گفت: دراین نشست سرنخ هایی كه برای تدوین و شفاف سازی سیاست های بخش كشاورزی برای ورود به كشت گیاهان جدید و كم بهره برداری شده به صورت جدی تر، شفاف تر و اصولی تر بررسی می شود.
وی با بیان اینكه پیش از این و درسال های دور بسیاری از محصولات زراعی- باغی مانند ذرت، سویا، كلزا و كیوی بومی ایران نبودند لیكن با تلاش محققان اكنون به محصولات اصلی در تولیدات كشاورزی كشور تبدیل شده اند.
رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر بیان داشت: كینوا به عنوان یكی از محصولات زراعی جدید و با ارزش غذایی بالا است كه در تلاش برای معرفی آن به كشاورزان هستیم.
وی اظهار داشت: این گیاه نسبت به خشكی، كم آبی و شوری زمین مقاوم است و می تواند به عنوان یك محصول ارزشمند غذایی به كمك كشاورزان بیاید.
وی افزود: اكنون تولید بذر و مزارع تحقیقاتی و ترویجی این محصول در استان های خوزستان، البرز، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان انجام شده و در مرحله ایجاد بازار برای عرضه آن هستیم.
نجفیان به برخی دیگر از محصولات جدید تولیدی كشاورزی در كشور اشاره كرد و گفت: گیاه گلرنگ از جمله محصولاتی است كه هم دانه روغنی است و هم از گل آن در رنگ سازی استفاده می شود و در سال های اخیر به دلیل تنش های كم آبی استان فارس زراعت این محصول به كمك رونق تولید و درآمد كشاورزان جنوب این استان آمد.
وی گفت: كشاورزان استان فارس كه این سال ها با مشكل كم آبی شدید مواجه هستند با كشت این گیاه توانسته اند چراغ كشاورزی منطقه را روشن نگه دارند.
این محقق كشاورزی افزود: اكنون با اقبال خوبی كه از كشت این محصول شده تقاضای زیادی برای بذر آن به وجود آمده است كه موسسه اصلاح بذر و موسسه تحقیقات دیم كشور از موسساتی بوده اند كه روی این محصول كار كرده اند و ارقام مختلفی معرفی شده است.
رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر كشور بیان داشت: هدف از انجام این تحقیقات این است كه چنین گیاهانی كه پتانسیل بالایی خداوند درآن ها نهفته است به عنوان منابع غذایی جدید برای پاسخگویی به چالش های غذایی كشور استفاده كنیم.
وی افزود: ایران یك كشور خشك و نیمه خشك در طول دوران مختلف بوده و گذشتگان ما از گیاهانی مثل كنجد استفاده كردند و اكنون با توجه به كمبودهایی كه در تولید روغن و وابستگی به خارج از كشور داریم ناچاریم به گیاهان جدیدی بپردازیم.
نجفیان با بیان اینكه از توسعه كشت گیاهان روغنی كمتر بهره برداری شده است افزود: محصولاتی چون كنجد و گلرنگ را باید در دستور كار قرار دهیم و با رفع مشكلات فنی، مكانیزاسیون و سیاست های بازار تلاش شود تا كشاورزان برای كشت این گیاهان تشویق شوند.
وی همچنین با تاكید بر اینكه از محصولات متنوعی باید برای تولید غذای كشور استفاده شود، خاطرنشان كرد: حتی در گیاهان زینتی بسیار ضرورت پیش آمده كه از درختان كم آب بر در فضاهای تزیینی و پارك ها و جنگل استفاده شود كه نیاز به بازنگری با توجه به تغییر اقلیم به وجود آمده است.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
۰ نفر