۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۱۸
کد خبر: 82097932
T T
۰ نفر

بلاتكليفي طرح جامع زعفران

۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۱۸
کد خبر: 82097932
بلاتكليفي طرح جامع زعفران

مشهد- ايرنا- مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: طرح جامع زعفران كه قرار بود در دولت دهم به تصويب برسد همچنان در بلاتكليفي به سر مي برد.

هاشم نقيبي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طرح جامع توليد زعفران در سال 1390 در استان خراسان رضوي تهيه و براي تصويب به كميسيون ماده 215 معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري وقت ارسال گرديد.
وي اظهار كرد: با تصويب اين طرح كه اينك در كميسيون ماده 215 سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در انتظار تصويب قرار دارد شاهد تحولات مثبت در اين زمينه خواهيم بود.
وي افزايش عملكرد در واحد سطح از سه كيلو به 10 كيلو گرم، توليد پياز استاندارد، جلوگيري از كاشت بي رويه و بدون برنامه زعفران، افزايش كيفيت محصول، حمايت از كشاورزان و ايجاد خزانه هاي توليد پياز استاندارد و پياز زعفران دسته بندي شده براي كشت را از اهداف طرح جامع توليد زعفران برشمرد.
نقيبي گفت: با توجه به اينكه كشت زعفران در برخي كشورهاي ديگر نيز مورد توجه قرار گرفته، تصويب طرح مزبور به منظور حمايت از اين محصول استراتژيك و جلوگيري از كشت بي رويه آن ضروري است.
وي افزود: از مسئولان استاني انتظار داريم با پيگيري لازم براي تصويب سريعتر اين طرح و حمايت از زعفرانكاران و محصول ملي زعفران تلاش كنند.
وي با بيان اينكه زعفران اقتصادي ترين محصول ايران و به ويژه استان خراسان رضوي محسوب مي شود اظهار كرد: بيش از 80 درصد كشت و توليد زعفران كشور در اين استان انجام مي شود.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي ادامه داد: محصول زعفران از حساسيت و اهميت فراوان برخوردار است و حمايت از كشاورزان و ثبت جهاني اين محصول به نام ايران ضروري است.
وي گفت: سال گذشته 75 هزار هكتار از مزارع اين استان زير كشت محصول زعفران قرار داشت كه از اين سطح 280 تن زعفران برداشت شد.
هم اكنون 117 هزار خانوار در استان خراسان رضوي به كشت زعفران مشغولند و متوسط توليد زعفران در اين استان چهار كيلو گرم در هر هكتار است.
7496 / 6053 /1596
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد