• جمعه / ۱۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 95091911077
  • خبرنگار : 71564

حاشیه نشینی روستایی، هویت و اقتصاد روستاها را از بین می‌برد

حاشیه نشینی روستایی، هویت و اقتصاد روستاها را از بین می‌برد

مدیر گروه مطالعات عمران روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: آسیب های محیطی ناشی از حاشیه نشینی روستایی باعث می شود تا زراعت و کشاورزی در روستاها مورد آسیب و تهدید های زیست محیطی و بهداشتی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر صدیقه حسینی حاصل در یک برنامه رادیویی با اشاره به اثرات مخرب حاشیه نشینی در روستاها، گفت: اثرات حاشیه نشینی و ورود قشر فقر و کم درآمد روستای شهری که از مناطق مختلف به شهرها آمده اند، به حدی است که روستاهای کشور را هم درگیر می کند.

وی همچنین در ادامه افزود: سکونتگاه های غیر رسمی اطرف روستاها می تواند همانند حاشیه شهر، به روستا نیز آسیب برساند.

مدیر گروه مطالعات عمران روستایی بنیاد مسکن با اشاره به صدمات آسیب رسان حاشیه نشینی در اطراف روستاها، خاطر نشان کرد: آلودگی خاک، هوا و بوهای نامطبوع در اطراف روستاها به دلیل حاشیه نشینی های زیاد همواره وجود دارد؛ برای مثال روستای احمدآباد جنوب تهران امروزه به محلی برای جمع آوری زباله های تهران شده است.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: آسیب های محیطی ناشی از حاشیه نشینی باعث می شود تا زراعت و کشاورزی روستاها مورد آسیب و تهدید های زیست محیطی و بهداشتی قرار گیرد.

 حسینی با اشاره به این که حاشیه نشینان روستاها اقتصاد روستا را تحت شعاع خود قرار می دهند، اظهار داشت: وجود حاشیه نشینی در اطراف روستاها در بسیارری از مواقع سبب می شود تا فرم اقتصاد روستا از زراعت و مزرعه داری به اقتصاد کارگری تنزل پیدا کند.

وی با اشاره به وضعیت مهاجرتی روستاهای کشور، گفت: متاسفانه امروزه در برخی از روستاهای اطراف تهران، بالای 90 درصد مهاجر وجود و حضور دارند.

سیمه مقیمی اسفندآبادی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری نیز با اشاره به تعریف حاشیه نشینی، گفت: برای تعریف سکونتگاه‌های غیر رسمی امروزه اصطلاحات بسیاری را به کار می برند، که یکی از آن ها حاشیه نشینی است.

وی همچنین در ادامه افزود: ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی افراد شریفی هستند که از نظر اقتصادی کم توان بوده و از مهارت های شغلی ابتدایی و کم درآمد برخوردار هستند.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری با اشاره به پیامدهای کالبدی و اجتماعی حاشیه نشینی، اظهار داشت: یکی از دلایل مهم ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی فقر شهری است، به طوری که این پدیده موجب ایجاد پیامدهای اجتماعی و شهری می شود.

وی در خصوص افراد حاشیه نشین گفت: افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند، به نوعی از شهر ترد شده و به حاشیه کشانده شده اند.

مقیمی با بیان این که حاشیه نشین ها به محل زندگی خود، احساس تعلق بسیار کمی دارند، عنوان کرد: حاشیه نشینی در کنار آسیب های اجتماعی مختلف خود، شامل پیامد و آسیب هایی چون رشد و ازدیاد کودکان کار نیز است، به طوری که اکثر کودکان کار در همین محلات و حاشیه شهرها زندگی می کنند.

وی در خصوص بافت عمرانی سکونتگاه های غیر رسمی، خاطر نشان کرد: بافت ساختمانی سکونتگاه های غیر رسمی در بسیاری از مواقع از مصالح ارزان قیمت و بی کیفیت است، به همین دلیل در هنگام وقوع بلایای طبیعی، سکونتگاه های غیر رسمی با آسیب تخریب بسیار زیادی مواجه هستند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha